۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۶۵۴۲۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

روحانیت باید نسبت به ایمان جامعه حریص باشد/ حوزه‌های علمیه دائما درحال تکامل و غنی سازی علوم خود هستند

روحانیت باید نسبت به ایمان جامعه حریص باشد/ حوزه‌های علمیه دائما درحال تکامل و غنی سازی علوم خود هستند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) نسبت به هدایت الهی مردم نزدیک بود جان عزیزشان را از دست داده و خود را هلاک کند، تاکید کرد: رسالت حوزه های علمیه همان رسالت پیامبر اکرم است و روحانیت باید نسبت به ایمان افراد جامعه حریص باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست وهفتمین سال تحصیلی دروس مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار (ع)  وتودیع ومعارفه برخی ازمعاونین و مسئولین و تجلیل ازممتازین علمی مجموعه که با حضور طلاب و فضا در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به همت و تلاش پیامبر گرامی اسلام(ص) برای هدایت مردم وجامعه خاطرنشان کرد: حریص بودن پیامبر اکرم(ص) نسبت به هدایت الهی مردم به گونه ای بود که قرآن کریم حد و اندازه آن را این گونه می فرماید که «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» یعنی نزدیک بود که رسول خدا جان عزیز خود را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند از دست داده و خود را هلاک کند.

 
وی افزود: این آیه از قرآن کریم و تعابیر به کار رفته در آن پیام های فقهی دارد که یکی از پیام های مهم آن متوجه روحانیت و طلاب و فضلای حوزه های علمیه است و آن این که روحانیت باید نسبت به ایمان جامعه حریص باشد و طلاب علوم دینی موظف به دینداری مردم هستند؛ چنانکه همین روحانیت بود که در انقلاب اسلامی پای کار آمدو نقش بسیار موثری را در پیروزی انقلاب اسلامی  ایفاکرد.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که متاسفانه عده ای از افراد که عنوان استاد ی دانشگاه را بر خود یدک می کشند این گونه بیان می کنند که روحانیت به دنبال خرافه گرایی است، اظهار داشت: این گونه اظهار نظرات، کاملا خلاف واقع و کاذب است؛ زیرا روحانیت مظهر علم، و دانشِ آن منتهی به قرآن و سنت است و این روحانیت است که بنیه های علمی را در بسیاری از مراکزنهادینه کرده. 
 
وی افزود: امروز حوزه های علمیه دائما درحال تکامل و غنی سازی علوم اسلامی و انسانی و دیگر علوم است. اگر حوزه های علمیه از عمق دهی به این علوم دست بکشند، رسالت خود را از دست داده و از حقیقت فاصله خواهند گرفت که این هشداری است که متوجه همه ارکان حوزه  اعم از مسئولان و طلاب و فضلای حوزه های علمیه است.
 
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به تأسیس مراکزتخصصی آموزشی وپژوهشی در حوزه های علمیه همچون مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشت: فعالیت های علمی و پژوهشی مختلف و متنوعی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با تلاش مسئولان مربوطه شکل گرفته است که جای تقدیر بسیار دارد.
 
وی افزود: همه تلاش ما در این موسسه این است که طلاب این موسسه، علاوه بر اهمیت دهی به تهذیب، پیراستگی و تزکیه نفوس به علم فقه و اصول و دیگر علوم روز مسلط بوده و در این عرصه ها عمیق شوند تا در نهایت بتوانند تدریس موفق باشند که الحمدلله نتایج و خروجی های آن تا به امروز قابل مشاهده و چشمگیر است.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ورود حوزه های علمیه بر این مسئله خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی عرصه بسیار مهمی است اما بایدبدانیم این ابزار نمی تواند خلق نظریه کند؛ بلکه باید خلق نظریه ها توسط علما و فضلا شکل گرفته و بعد از این مرحله است که هوش مصنوعی می تواند تفاوت این نظریه ها رااستخراج کند؛ همانطورکه هوش مصنوعی نمی تواند بطون و امّهات قرآن کریم را استخراج کند. 
 
آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: در حوزه های علمیه از تولیدات جدید استفاده می شود و علومی مثل فقه پزشکی امروز درحال گسترش در حوزه  هستند و این بیانگر این است که فقه اسلامی در همه عرصه ها کاربرد دارد و باید توجهات ما نسبت به آن بیش از پیش باشد.
ارسال نظرات