۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۶۵۶۱۰
نماینده اصفهان در مجلس:

پنج کلان مسئله ای که کشور با آن روبرو است

پنج کلان مسئله ای که کشور با آن روبرو است
بانکی پور با اشاره به مشکلات کشور نظیر کم آبی، بحران جمعیت، مشکلات اقتصادی و مسائل امنیتی گفت: راه حل دولت چهاردهم و مجلس برای بحران جمعیت، اجرای قانون جوانی و جمعیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به همزمان شدن شروع دولت چهاردهم و مجلس و برنامه‌ هفتم برای اولین‌مرتبه در کشور و طلایی بودن این موقعیت گفت: کشور در حال حاضر با پنج  کلان مسئله روبرو است که دولت و مجلس باید این پنج مسئله را در این دوره طی کنند.

وی در ادامه افزود: مسئله اول و اصلی‌ترین مسئله معیشت مردم است که به خاطر تورم‌های شدید پنج الی شش سال گذشته فشار اقتصادی بر مردم زیاد و فاصله زیادی میان حقوق ایشان و هزینه‌های روزمره به وجود آمده و طبقه متوسط و زیرمتوسط بسیار در فشار اقتصادی هستند.

دکتر بانکی‌پور ادامه داد: مسئله دوم بحران آب در کل کشور و در فلات میانه هست که خصوصاً در فلات میانی ایران که حادترین شکلش وجود دارد و باید حل شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به مباحث امنیتی به عنوان مسئله سوم کشور اشاره داشت و خاطرنشان کرد: مسئله امنیتی و بحران امنیتی که تاثیر در معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه دارد و کشور ما هم یکی از طرف‌های اصلی این قضیه است و باید با تدبیر دقیق است مسائل در این چند سال حل شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی استان تصریح کرد: مسئله چهارم بحران جمعیت است که در آستانه سقوط در پیری جمعیتی است که تا پنج سال دیگر فرصت نجات برای ما باقی نمانده و مسئله و بحران پنجم بحران انقلاب جنسی و ارزش‌های اخلاقی جامعه است که شرایط خاصی در کشور پیدا کرده و در ابعاد عمیق فرهنگی کشور شاهد انقلاب جنسی هستیم که ‌خیلی از ارزش‌های اخلاقی در کشور را تحت تاثیر قرار داده و به حدی حاد شده که برای بخشی از جامعه نگرانی آن بیش از بحران اقتصادی است و باید پیگیری شود.

وی در خصوص بحث بحران جمعیت افزود: در جلسات مجلس توانستیم به برنامه جامعی برسیم و ۲۱ مانع اصلی در حوزه جمعیت و بحران جمعیت شناسایی شد که اگر حل شود به بحران برخورد نخواهیم کرد.

دکتر بانکی‌پور با اشاره به تاثیر جدی سقط جنین در شکل گیری بحران جمعیت، تاکید کرد: راه‌حل دولت چهاردهم و مجلس این هست که قانون جوانی جمعیت را اجرا کنیم، آمار در دو سال اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت مطابق با آمار ثبتی به این نحو هست که با توجه به تجربه کاهش ۲۰ درصدی باروری در هفت سال گذشته امسال این کاهش متوقف شد و در پانزده استان از جمله استان اصفهان افزایشی بود و استان‌هایی که اجرا نشده بود نرخ ناباروری آن‌ها دارای کاهش بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سالی که این قانون تصویب شد آمار نشان داده که در یکسال ۱۷۰ هزار تولد ایرانی کاهش یافته بود ولی آماری که امسال ثبت احوال ارائه داد به این نحو بود که ۱۷ هزار تولد کم شده است و این نشان‌دهنده این هست که قانون جوانی جمعیت دچار شکست نشده است.

وی در ادامه افزود: در دو سال اخیر ۴۰۰ هزار مادر کم شده‌اند و اصل باروری مابین مادران ۲۵ تا ۴۰ سال است و در این دوسال از این بازه سنی ۴۰۰ هزار به دلیل تاثیر سیاست‌های ۳۵ سال گذشته است کم شده و ۵ درصد ولادت‌ها نسبت به دوسال گذشته کم شده اما با اینحال ولادت فرزند سوم ۹ درصد، و لادت فرزند چهارم ۲۸ درصد ولادت فرزند پنجم ۵۱ درصد افزایش یافت و این یعنی روند جمعیت از تک فرزندی و دو فرزندی به سمت سه فرزند و چهار فرزند و... رفته است.

دکتر بانکی پور با اشاره به فاصله تکان دهنده زنان ازدواج و تولد فرزند اول خاطرنشان کرد: قبلاً شش سال و در حال حاضر به چهارسال و خورده‌ای رسیده است و این به این معنا هست که قاونون جوانی جمعیت با وجود اینکه ۵۰درصد آن اجرایی شده تاثیرگذار بوده است و دولت چهاردهم چاره‌ای جز عمل به دستورات این قانون ندارد.

وی به افزایش وام ازدواج اشاره کرد و افزود: وام ازدواج ۱۰ الی ۱۲ درصد بالاتر رفت و بانک مرکزی متعهد شده تا پایان سال این وام به افرادی که در نوبت هستند ارائه شود، این خوابگاه در اکثر دانشگاه‌ها اجرا شده و سه مشکل مسکن و جهیزیه و هزینه‌های اول زندگی را به دنبال خود حل خواهد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به پرداخت هزینه‌های ناباروری از طریق بیمه تصریح کرد: ۹۰ درصد از هزینه‌های زوج‌های نابارور در بخش دولتی و ۵۰ درصد در بخش خصوصی را بیمه پرداخت می‌کند.

دکتر بانکی‌پور در ادامه به راه حل‌های بحران آب اشاره و خاطر نشان کرد: بحران آب دو راه حل دارد که هر دو با پروژه انتقال آب قابل حل است: اولین راه‌حل انتقال اب شرب از بین حوزه‌ای و راه‌حل دوم استفاده از آب دریا برای پروژه‌های آب صنایع است که در برنامه هفتم برای آب شرب اجازه استفاده از پروژه‌های میان حوزه‌ای را داریم و در مسائل صنعتی هم به هیچ عنوان  از آب متعارف نباید استفاده شود‌ بلکه از آب دریا یا فاضلاب استفاده می‌گردد./1304/

ارسال نظرات