۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۶۶۵۱
عضو خبرگان رهبری:

رفتار‌های افراطی در عرصه سیاسی‌‌ سبب تفرقه میان مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه گفت: رفتارهای افراطی در عرصه سیاسی در تاریخ اسلام به عنوان عامل اصلی اختلاف و تفرقه میان مسلمانان بوده است.
امام جمعه مراغه   عضو خبرگان رهبري
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که حوزه های علمیه شیعه و سنی همواره در طول تاریخ، محلی برای طرح مباحث علمی، منطقی و برخورد با افکار انحرافی بوده‌اند، اظهار داشت: این مجامع علمی هیچ گاه محل اختلاف و تشتت نبوده اند؛ زیرا مباحث تفرقه انگیز در آنها مطرح نمی شد.

وی انگیزه های سیاسی و رفتارهای افراطی را به عنوان عامل اختلاف برشمرد و گفت: علمای آگاه شیعه و سنی همواره بر اصول اتحادی تاکید داشته اند و خود را درگیر اظهارات و رفتارهای جاهلانه نمی‌کردند.

تولیت حوزه علمیه مراغه با بیان این‌که منزوی کردن تشیع را سیاست و نقشه امویان و عباسیان دانست و ادامه داد: این در حالی بود که علمای اهل سنت بیشترین دفاع را از شیعیان داشته و بیشترین ذکر مناقب و فضایل اهل بیت(ع) از سوی عالمان سنی مطرح شده و خلفای جور بنی عباس و بنی امیه بنا بر انگیزه‌های سیاسی سعی در منزوی ساختن شیعیان داشته‌اند.

وی گروه ها و قومیت‌های مختلف را به رعایت مصالح اسلامی دعوت کرد و افزود: مصالح جمعی و گروهی را باید فدای منافع ملی و اسلامی کنیم و با تأسی از مولای متقیان حضرت علی(ع) که حق مسلم خلافت خود را برای حفظ اصل اسلام فدا کرد، با غلبه بر هوای نفس، در راه وحدت انسجام اسلامی و ملی بکوشیم.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی اختلاف افکنی میان قومیت‌های مسلمان را از نقشه های قدیمی استعمار جهانی دانست و ابراز داشت: کشور هندوستان به عنوان نمونه‌ای بارز از این نقشه شوم قربانی شده است؛ چنانچه این کشور به عنوان یکی از کشورهای ثروتمند جهان حاکمیتی اسلامی داشت؛ اما ارتباط با انگلیس و اختلاف افکنی میان قومیت‌ها و ادیان مختلف، سبب شد این کشور بیشترین تعداد فقیر در جهان را داشته باشد./935/ت302/س
ارسال نظرات