۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۷۶۶۹۷۶
قائم مقام بنیاد شیخ انصاری:

دستگاه فقاهت شیعه در طول تاریخ خود را بازطراحی کرده است

دستگاه فقاهت شیعه در طول تاریخ خود را بازطراحی کرده است
حجت الاسلام تاکی با بیان اینکه هر زمان در طول تاریخ مواجهه ای با مسائل عینی صورت گرفته دستگاه فقاهت شیعه خود را بازطراحی کرده است، به تشریح فراید ابداعی حل مسئله بنیاد شیخ انصاری پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد تاکی قائم مقام بنیاد شیخ انصاری در آیین افتتاحیه دوره دوم مدرسه راهبری حل مسئله که پیش از ظهر امروز برگزار شد، در خصوص سرفصل های آموزشی و مهارتی این دوره گفت و افزود: در دوره دوم این مدرسه بر اساس الگوی حل مسئله ای که در بنیاد تولید شده است دوره های آموزشی و مهارتی برگزار می شود که این الگو سه فرایند مسأله یابی، راه حل یابی و تحقق دارد که در حوزه فقط به فرایند «راه حل یابی» پرداخته می شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئله یابی و تحقق در دروس حوزه جایی ندارد، اظهار داشت: کار سختی است که بتوانیم از جهت فقهی و فلسفی این مهم را جا بیاندازیم که بدون تحقق این سه مرحله حل مسأله اتفاق نمی‌افتد.

حجت الاسلام تاکی با بیان اینکه زیرساخت ها، سرفصل ها و اساتید این دوره انتخاب شدند، گفت: در آموزش تلاش داریم نشان دهیم هر جا در تاریخ فقاهت شیعه مسائل عینی پیش روی فقهای ما قرار گرفت دستگاه فقاهت، خود را بازطراحی کرد تا مشکل را حل کند.

قائم مقام بنیاد شیخ انصاری در ادامه بیان سرفصل های آموزشی گفت: به مسئله امر به معروف و همچنین اصلی ترین مسائل 45 ساله جمهوری اسلامی در 3 حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست پرداختیم. لازم است برای شناخت مشکلات یک نظم فکری حاکم شود.

وی با اشاره به سرفصل های مهارتی مدرسه حل مسئله اظهار داشت: آشنایی با عملکرد زعمای بزرگ شیعه در مشکل یابی و حل آن به این جهت است که فقه شیعه قابلیت پاسخگویی دارد اگر به روش درست وارد شود.

حجت الاسلام تاکی از ضرورت منطق مواجهه با آمار تصریح کرد: سرفصل های دوره ما را در مشکل یابی و حل مشکل کمک می کند. در فرایند «راه حل یابی» اولین مرحله نظام جامع الاهیات انقلاب اسلامی است تا ارتباط مسئله و مشکل با نظام ارزشی مشخص شود.

وی با بیان اینکه مسئله یابی ما گاهی اوقات سکولار است، تصریح کرد: با نگاه انقلاب اسلامی باید مسائل استخراج شود و گاهی نگاه های نامتناسب سبب می شود که مسئله به شکل نادرستی فهمیده شود.

حجت الاسلام تاکی یکی از مهم ترین سرفصل های آموزشی را «ارتباط مشکل با سیر تطور تاریخی اجتماعی» دانست و گفت: سیر تطور مشکلات در غرب و ایران در فرایند حل مسئله بسیار کمک می کند از این رو در دوره های مهارتی چند مسئله عینی دهه 60 مانند «مجمع تشخیص مصلحت نظام» و نامه های مرحوم امام خمینی و مرحوم آیات گلپایگانی و صافی برای طلاب صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله حجاب در ایران مربوط به قبل از ۱۰۰ سال است که رساله هایی در خصوص آن در دوره مشروطه نوشته شده است، تصریح کرد: بررسی تطبیقی رسائل مشروطه و رسائل حجابیه در ریشه یابی مشکل به همراه کارگاه اولویت بندی مشکل برای آموزش طلاب دیده شده است که مسائل بسیار مهمی هستند زیرا برخی از ایده هایی که در خصوص حجاب در حال حاضر مطرح می شود، 100 سال پیش مطرح شده و مضرات خود را گذاشته است.

ارسال نظرات