۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۷۶۷۷۳۴

ماجرای دستگيرى شیخ محمد یزدی در چالوس چه بود؟

ماجرای دستگيرى شیخ محمد یزدی در چالوس چه بود؟
آیت‌الله محمد یزدی پیش از انقلاب اسلامی، پس از سخنرانی در شهر چالوس دستگیر شده و در نهایت با وساطت یک بازرگان بعد از چند روز، آزاد می‌شود.

شیخ محمد یزدی به عضو یک عضو جامعه مدرسین، علیه محمدرضا شاه پهلوی، مبارزات سیاسی داشت. او در کتاب خاطرات خود که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده؛ علاوه بر ممنوع‌المنبرشدن، خاطره دستگیری خود را نیز تعریف کرده که در ادامه می‌خوانید:

یک‌بار هم بنده براى سخنرانى به چالوس رفتم. در آنجا مسجد جامعی ساخته شده بود كه بانى آن عالم بزرگوارى به نام آقاى حجت بود كه در حال حاضر، آقازاده ايشان در همان مسجد، اقامه جماعت مى‌كند. آقاى حجت از هم‌دوره‌هاى امام راحل بود وبه‌اتفاقق در محضر درس مرحوم حائرى شركت مى‌كردند. يك بار در ايام ماه مبارك رمضان در آنجا براى مردم محل سخنرانى مى‌كردم و در خلال صحبت به طرح مباحث و موضوعات انقلابى و سياسى مى‌پرداختم.

يك بار كلام به نقاط حساس سياسى كشيد و بنده حرفهايم را با قاطعيت و صراحت بيان كردم. وقتى از منبر پايين آمدم، مرا دستگير كردند و به شهربانى بردند و مدتى را در آنجا گذراندم؛ تا اينكه يكى از بازرگانان محترم محل كه در حال حاضر هم در آنجا حضور دارند، به شهربانى   آمد و خواست تا از طريق تعهد دادن، مرا آزاد كند. به او جواب داده بودند كه اين زندانى، آدمى نيست كه بشود روى تعهدات او حساب كرد. با اين وصف چند روز بيشتر مرا در آنجا نگه نداشتند و رها كردند.

 

سوابق سیاسی آیت الله یزدی

 

خاطرنشان می شود آيت الله محمد يزدى، پس از پيروزى انقلاب اسلامى در مسؤوليت‌هاى بسيار مهمى ايفاى نقش کرد كه برخى از آنها بدين شرح است:

رياست دادگاه انقلاب اسلامى قم

رياست دفتر امام(ره) در قم

نمايندگى مجلس خبرگان قانون اساسى

نمايندگى مجلس شوراى اسلامى در دو دوره متوالى (دوره اول از قم و دوره دوم از تهران)

عضويت در شوراى نگهبان پس از استعفاى آيت الله العظمی صافى گلپايگانى

عضويت در شوراى بازنگرى قانونى اساسى

رياست قوه قضائيه با حكم مقام معظم رهبرى در دو دوره پنج ساله

عضو و رییس مجلس خبرگان

ارسال نظرات