۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۷۴۸۴

ویژه نامه اینترنتی سید جمال الدین اسد آبادی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه سید جمال الدین اسد آبادی با هدف بررسی زندگی، اندیشه و اقدامات این عالم منادی وحدت در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
سيد جمال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشریه الکترونیکی با موضوع بررسی زندگی، اندیشه و اقدامات سید جمال الدین اسد آبادی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.

در این نشریه بخش هایی مانند درباره سید جمال، مبلغ بیدارگر، اسوه جاوید وجود دارد که در بخش اخیر می خوانیم: سیدجمال‏الدین از جمله متفکرانی است که در اروپا به ستیز با استعمارگران پرداخت و چهره استعمار وقت را برای ملل دنیا معرفی و افشا نمود. از مهم‏ترین فعالیت‏های سید در اروپا، می‏توان این موارد را نام برد: راه‏اندازی مجله معروف عروة الوثقی که با مقاله‏های پرشور و مستدل آن، چهره پلید استعمار انگلیس را برای مردم، سیاست‏مداران و روشن‏فکرانِ غافل افشا نمود و دشمنان جهان اسلام را به شدت به محاکمه کشید که سرانجام دولت فرانسه به فشار و اصرار انگلیس حکم به تعطیل این مجله داد؛دیدار با «ارنست رنان» حکیم و مورخ مشهور فرانسوی. در این ملاقات بحث‏های فلسفی درباره علم و اسلام و حقیقت قرآن انجام پذیرفت که رنان به درستی از فرهنگ‏اسلامی‏آگاه شد و از بسیاری از عقاید نادرست خود درباره اسلام و قرآن دست برداشت.

از دیگر بخش های این ویژه نامه می توان از مطالبی با عنوان، بیدارگر شرق، سلسله جنبان حرکت های اصلاحی، اصلاح دینی از نگاه سید جمال اشاره کرد.

در بخش دیگری از این ویژه نامه که نابغه شرق نام دارد، آمده است: سید جمال‌الدین‌ با وجود آگاهی‌ بر تمام‌ مشکلات‌ از اینکه‌ افکارش‌ روزی‌ جامه‌ عمل‌ بپوشد مأیوس‌ نبود و در راه‌ انجام‌ آن‌ کوشش‌ مستمر مبذول‌ می‌داشت‌ و انواع‌ زحمت‌ و مشقت‌ را به‌ جان‌ می‌خرید و معتقد بود که‌ هر چند رفع‌ نفاق و تشتت‌ به‌ وجود آوردن‌ جامعه مترقی‌ اسلامی‌ هدفی‌ دور است‌، ولی‌ وصول‌ به‌ آن‌ محال‌ نیست‌ و در مقابل‌ هر تجاوز و فشاری‌ که‌ از طرف‌ ملل‌ غرب‌ به‌ مسلمین‌ وارد می‌آید خوشحال‌تر بود و می‌گفت‌: «اجزاء پراکنده‌ یک‌ جسم‌ در نتیجه‌ فشار زیاد بیشتر به‌ یکدیگر می‌پیوندد و بحران‌ تولید همت‌ می‌کند»!

از دیگر قسمت های خواندنی این نشریه الکترونیکی، می توان به ریشه های واپسگرایی در جهان اسلام، شهیدآزادی، طلایه دار وحدت اسلامی، اندیشه اصلاحی سید جمال اشاره کرد که درقسمت اخیر ، ده بخش با عنوان برتر از خستگی به شرح حال و سال شمار زندگانى سید جمال الدین‏ اسدآبادی پرداخته شده است.

در بخش برتر از خستگی شماره هشت می خوانیم: در تاریخ 20شوال 1304 روزنامه هاى مسکو و پترزبورگ خبر ورود سید را با شرح حال کوتاهى از وى مى نگارند و روزنامه هاى پاریس نیز طى تلگرافى خبر مسافرت سید را دریافتند. روزنامه مسکو گازت مورخ 13 ژوئیه 1887 درباره سید مى نویسد: این شخص اهل کابل و چند سال در ترکیه بوده است.از آن جا به قاهره تبعید مى شود.در مصر 8 سال616 اقامت و در شورش اعرابى سهم بزرگى داشته.بعداً به پاریس مى رود و حالا به قرار معلوم در مسکو اقامت دارد. نظر و علت مسافرت وى به روسیه این است که مى خواهد عمل با حال و اوضاع کشورى آشنا شود که یگانه ملجأ و پناهگاه شصت میلیون مسلمانان هند مى باشد و آنها امیدشان این است که این کشور از آنها حمایت نموده و آنان را از یوغ انگلستان منفور نجات بدهد.همان گونه که در این گزارش آمده هدف سیّد آشنایى با اوضاع روسیه و حمایت از مسلمانان بوده است.بنابراین این که برخى نوشته اند یکى از مقاصد وى این بوده که نظر مخالف دولت روس را نسبت به ولیعهدى ظل السلطان تعدیل نماید،دور از واقعیت است; زیرا سید جمال در اصفهان به کارهاى ظل السلطان انتقاد داشته است.سیّد در هنگام حضور در روسیه سعى مى کرد بین روس و دول اسلامى:(ایران عثمانى افغانستان) علیه انگلیس اتحاد برقرار کند.

علاقمندان می توانند برای مطالعه بخش های متنوع این ویژه نامه به پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی
www.rasekhoon.net مراجعه کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات