کتاب «راههای رسیدن به معرفت شهودی در میراث معصومان(ع)» روانه بازار نشر شد + لینک

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «راههای رسیدن به معرفت شهودی در میراث معصومان(ع)» اثر علیمحمد برنا در ۲۸۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
بازگشت سعادتمندانه انسان به سوی خداوند نیازمند یافتن راه صحیح سلوک است تا با پیمودن آن و بهره بردن از چشمه زلال وحی، استعدادهای نهفتهاش به فعلیت برسد و وجودش با معرفت شهودی که گوهر جاودان آدمی است، زینت یابد؛ از این رو برای در امان ماندن از آفات راه توجه به ادعیه و روایات معصومین امری لازم است، زیرا آن بزرگواران حجتهای الهی و انسانهای کمال یافتند و کمال هر انسانی در پیروی از مسیر و روش آنان است.
بحث معرفت شهودی و مشاهده قلبی معارف توحیدی در قرآن و روایات و سخنان عالمان دینی فراوان مطرح شده است، اما تحقیق جامعی که با استناد به روایات و ادعیه ائمه معصومین(ع) این راهها را بیان کرده باشد در دسترس نیست و در کتابهای موجود از دیدگاه متفاوتی به بیان این راهها پرداخته شده است.
اما مزیت این نوشتار بر آن است که به نحو کاربردی راهها را از ادعیه و روایات معصومین(ع) استنباط و ارائه نموده تا آسیبهای راه بازشناخته شده و افقی روشن فراروی اهل تحقیق گشوده شود.
ساختار اثر
این نوشتار در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول «مبانی» بررسی شده که شامل سه فصل میباشد: در فصل اول «معنای معرفت شهودی» در سه گفتار بررسی شده و در فصل دوم اکتسابی بودن تحصیل معرفت در دو گفتار مورد توجه قرار گرفته و در فصل سوم راههای رسیدن به معرفت (وحی و روایات اهل بیت(ع)، برهان عقلی، شهود معارف الهی از راه تهذیب و تصفیه نفس) بیان شده است.
چهارمین فصل از نخستین بخش این اثر به «ابزارهای معرفت» و همچنین، مراتب هفتگانه باطن انسان تشریح شده و فصل بعدی در سه گفتار به «بیان ظاهر و باطن معارف الهی» اختصاص یافته است.
در فصل ششم «معرفت شهودی در ادعیه و روایات» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کشف و شهود و میزان صحت بطلان آن در قالب دو گفتار در فصل هفتم تبیین شده است که عناوین این دو گفتار عبارت است از: واردات در معرفت شهودی و آفات کشف و نیاز آن به سنجش و میزان آن.
در هشتمین و آخرین فصل از بخش نخست به «نقش راهنما در رسیدن به معرفت شهودی» میپردازد که راهنماهای مطرح شده در این فصل وحی و نبوت، هدایت معصومین(ع)، و نقش استاد در تحصیل معرفت شهودی است.
در بخش دوم به بیان «راههای رسیدن به معرفت شهودی در ادعیه و روایات معصومین(ع)» پرداخته شده که این بخش مشتمل بر سه فصل است که در فصل اول به «تزکیه نفس» اشاره شده و در پنج گفتار ضمن معناشناسی تزکیه، ضدیت فضائل و رذایل، حفظ سلامت سلوک، بررسی آرای مختلف درباره تزکیه نفس، و حصار قلب در تزکیه تبیین شده است.
«راه ریاضت» عنوان دومین فصل از بخش دوم است که پس از بیان تفاوت راه ریاضت و تزکیه و تشریح رابطه ریاضت و شهود در روایات و ادعیه، عناصر ریاضت مورد اشاره قرار گرفته، و در گفتار دوم انواع ریاضت (مشروح و باطل) مطرح شده است.
در سومین فصل از این بخش که با عنوان «راه محبت» تألیف شده، در دو گفتار به معناشناسی محبت و نزدیکترین راه در معرفت شهودی میپردازد.
چهارمین و آخرین فصل از این بخش که به عنوان «ادامه مسیر» به رشته تحریر درآمده در هفت گفتار به حجاب، انقطاع الی الله، قرب الی الله، معرفت حق تعالی از طریق معرفت نفس، معرفت الله بالله، لقا و شهود، شهود مراتب معنوی معصومین(ع) پرداخته شده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس اینجا مراجعه کنند.