۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۸۹۸۶
منتشر شد:

مناسبات مهاجرین و انصار

خبرگزاری رسا ـ کتاب مناسبات مهاجرین و انصار نوشته حسین حسینیان مقدم از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
مناسبات مهاجرين و انصار


به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، کتاب مناسبات مهاجرین و انصار رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره نبوی از منظر روابط گروه های فعال در عرصه تحولات اجتماعی عصر نبوی است.

نوشتار حاضر همچنین می تواند به عنوان پیش درآمدی برمطالعه تحلیلی حوادث و تحولات سیاسی و فرهنگی عصر خلافت، به ویژه تحلیلی بر رخدادهای نخستین روزهای پس از رحلت رسول خدا و شکل گیری سقیفه نیز باشد.

این کتاب بر مبنای تقسیم‌بندی یاران پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از هجرت،به دو گروه عمده مهاجر و انصار شکل گرفته و طی آن، سیره رسول خدا(ص) در قالب راهکارها و آموزش‏های ایشان برای تحقق جامعه‏اى همدل، پویا و با اهدافى والا مورد پژوهش قرار گرفته است.

در این کتاب، کینه‏هاى دیرینه، تغییر ترکیب جمعیتى مدینه به نفع مهاجران، اقتدار سیاسى آنان در مدینه، تلاش انصار در مبارزه با قریش، بینش‏ها و منش‏هاى متفاوت گروه‏ها و نیز شیطنت یهودیان و منافقان، از دلایل اصلی رویارویى گروه‏های فعال در عرصه تحولات اجتماعى عصر نبوی دانسته شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «رسول خدا(ص) با طبیعى شمردن رقابت‏ها، زمانى در امور داخلى رقیبان دخالت مى‏نمود که برخوردهاى خشونت‏آمیز آنان کیان جامعه اسلامى را تهدید مى‏کرد. ایشان با تکیه بر مفاهیم و ارزش‏هاى انسانى، دینى و اخلاقى، اجتماع‏پذیرىِ یاران، رویکرد فراقبیله‏اى و ارتقاى توانِ تحمل مخالف، رقابت‏ها را هدایت و از آن‏ها براى پیشبرد اهداف جامعه اسلامى استفاده مى‏کرد.»

کتاب مناسبات مهاجرین و انصار در سه بخش سامان یافته است. بخش اول منابع و پیشینه تحقیق را مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم پیشینه مهاجر و انصار در دو فصل باعناوین آشنایی با مهاجر و انصار و مناسبات و تبار شناسی بررسی شده است.

بخش سوم باعنوان همدلی و رقابت میان مهاجر وانصار در سیره نبوی شامل سه فصل با عناوین نقش آموزه های دینی در ایجاد همدلی و وحدت، همدلی میان مهاجر وانصار و رقابت میان مهاجر وانصار به بررسی موضوعات فوق پرداخته ا ست.

در گزیده ای از فصل سوم این بخش ذیل عنوان«ازدواج میان مهاجر و انصار» آمده است:«حمزه نیز ازمهاجرانی بودکه با اوسیان پیوند سببی داشت. او با دختر ملة بن مالک اوسی ازدواج کرد واز او دو پسر بهنام های یعلی وعامر به دنیا اورد. همچنین حمزه با خوله دختر قیس بن قهد از طایفه بنی نجار نیز ازدواج کردواز او پسری به نام عماره تولد یافت.»

کتاب مناسبات مهاجرین و انصار نوشته حسین حسینیان مقدم در 202 صفحه وباشمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار در سال گذشته از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است./916/ن601/ع

 


ارسال نظرات