۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۷۹۶۳۹۶

تقلید کورکورانه یا محققانه!

تقلید کورکورانه یا محققانه!
مشهد- استاد تفسیر قرآن دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن تفکیک تقلید به محققانه و کورکورانه از دام شیطان در مسیر بی‌فکری و عدم تعقل انسان‌ها سخن گفت.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رامین گلمکانی در نخستین نشست علمی تفسیر قرآن کریم که به همت انجمن حکمت و با همکاری کانون قرآن و عترت دانشگاه رضوی در مدرسه علمیه میرزاجعفردانشگاه رضوی برگزار شد در ضمن تفسیر آیه ۱۷۰ سوره بقره «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَقَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا» از خطاب این آیه به مشرکانی سخن گفت که بدون اندیشه و تعقل، راه پدران خود را برگزیده و در برابر دعوت الهی به پذیرش قرآن، به تقلید کورکورانه روی آوردند.

وی با اشاره به مفردات و ساختار واژگانی آیه گفت: خداوند در این بخش از قرآن هشدار می‌دهد حتی اگر نیاکان انسان اهل تفکر و هدایت نبوده‌اند، تبعیت از آنان جایز نیست زیرا تقلید بی‌تحقیق موجب دوری از مسیر عقلانیت و هدایت است.

مسؤل پذیرش و گزینش دانشگاه رضوی در ادامه به نسبت میان وسوسه شیطان و بی فکری و عدم تعقل انسان پرداخت و گفت: شیطان با جلوه‌های ظاهراً عادی و از طریق خیال و اندیشه نفوذ می‌کند، نه در هیبت‌های عجیب، هر تصور باطلی که انسان را به گناه یا خطای فکری بکشاند انعکاسی از وسوسه شیطان است.

وی سپس با تبیین مفهوم فلسفی وحی گفت: در اندیشه اسلامی، هر صورت عقلی و معرفتی از عالم بالا افاضه می‌شود همان‌گونه که خداوند به پیامبران، زنبور عسل و مادر حضرت موسی وحی می‌فرستد، انسان نیز در سطحی از دریافت‌های الهی قرار دارد که گاه ممکن است شیطانی و باطل باشد.

دکتر گلمکانی در بخش دیگری از سخنانش با تفکیک میان دو نوع تقلید بیان داشت: تقلید کورکورانه آن است که فرد بدون شناخت و بررسی از دیگری تقلید کند، اما تقلید محققانه مبتنی بر تحقیق و انتخاب آگاهانه است، همانند فرایند انتخاب مرجع تقلید که باید بر اساس علم و شناخت انجام شود.

وی با اشاره به مصادیق روز جامعه گفت: رفتارهای تقلیدی در فضای مجازی یا جریان‌های فکری انحرافی، غالبا تحت تأثیر استعمار، استبداد، استثمار یا استحمار شکل می‌گیرد اینها انسان را از مسیر علم و ایمان دور می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در پایان گفت: اسلام دین علم و تحقیق است و پایه ایمان در تفکر و تعقل قرار دارد. هر کسی ظرف وجودی خود را گسترش دهد ظرفیت درک حقیقت وحی را پیدا می کند و می‌تواند مراتب بالاتری از معرفت و ایمان را تجربه کند./933/

ارسال نظرات