۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۸۲۲۶۰
حجت‌الاسلام پارسانیا:

مسأله روحانیت گستره جهانی را پوشش می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای سیاستگذاری همایش روحانیت و انقلاب اسلامی گفت: برای تدوین سندی کامل برای حضور روحانیت در دهه چهارم می‌بایست تمام عرصه‌های حضور روحانیت در سه دهه گذشته و نیز عرصه‌های پیشارو ملاحظه شود تا تحلیلی جامع از این حضور به دست آید.
مسأله روحانیت گستره جهانی را پوشش می‌دهد


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)در خصوص تدوین سند راهبردی برای حضور تأثیرگذار و توأم با توفیق روحانیت در آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی تأکید کرد که ویژگی روحانیت به سبب موضوع کاری‌اش، یعنی دین، اسلام و تشیّع، در عرصه فرهنگی به مراتب وسیع‌تر از عرصه جغرافیایی ایران است؛ چرا که می‌بایست حدود یک پنجم مسلمانان جهان را پوشش دهد.

وی افزود: مسأله روحانیت به جامعه ایران و مرزهای آن و نیز انقلاب ایران محدود نمی‌شود، بلکه گستره جهانی را پوشش می‌دهد. چنان‌که حتی حوزه نفوذ و فعالیت بحث مرجعیت و رهبری ـ که یکی از مسائل محوری روحانیت است ـ نیز حدّ و مرزی را نمی‌شناسد و برای کل جهان اسلام است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: برای تدوین سند راهبردی حضور روحانیت، تمامی این ابعاد باید در نظر گرفته شود. بدین‌معنا که می‌بایست در فازهای مختلف، سطوح ایران، تشیّع، اسلام و جهان، سهم عوامل تأثیرگذار در هر یک از این سطوح در سه دهه گذشته و نیز دهه آینده در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی و تحلیل عملکرد روحانیت در حوزه‌های گوناگون می‌بایست چهار حوزه ایران، تشیّع، اسلام و جهان و ساحت‌های آن در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی بررسی شود.

گفتنی است، همایش، روحانیت و انقلاب اسلامی در سال جاری از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود. /920/د102/ص

ارسال نظرات