۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۸۲۳۲۲
امام جمعه شبستر:

شهادت شیخ فضل الله نوری نشان دهنده انحراف در مشروطه بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر شهادت شیخ فضل الله نوری را نشان دهنده انحراف مشروطه در ایران دانست و گفت: مردم خواستار مشروطه مشروعه بودند؛ اما عده‌ای غرب‌زده با کمک عمال خارجی نفوذی‌ با عوام فریبی این نهضت را به انحراف کشیدند.
شيخ فضل الله نوري
حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که عدم مشروعیت قاجار زمینه شکل گیری انقلاب مشروطه را فراهم کرد، اظهار داشت: نقش افرادی چون میرزای شیرازی، آیت الله نایینی، آیت الله بهبهانی، آیت الله طباطبایی و آخوند خراسانی در جریان نهضت مشروطه پررنگ است و این افراد بسیاری از نهضت‌های ضد استعماری و ضد استبداری را مدیریت کردند.

وی تصریح کرد: قبل از مشروطه نیز کسانی چون سیدجمال الدین اسد‌آبادی این روشنفکر متدین نیز در شکل‌گیری تفکرات ضد استعماری و قانون‌گرایی نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

وی انقلاب مشروطه را پیامد بیداری جامعه ایرانی تحت تأثیر عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خاصی دانست و گفت: البته تحقق نهضت مشروطه در دو مرحله اتفاق افتاد. فرمان نخست مشروطه در سال 1324 از سوی مظفرالدین شاه صورت گرفت که البته در این فرمان روی واژه اسلامیت و ملت تأکید نشده بود و به همین دلیل مذهبی‌ها و روحانیان با تأکید بر این امر خواستار توجه به این مسایل در فرمان مشروطه شدند.

امام جمعه شبستر تشکیل مجلس شورای ملی به جای مجلس شورای اسلامی را نخستین اقدام شوم فراماسون‌ها به نهضت مشروطه دانست و ادامه داد: جدایی تعدادی از علما از مجلس آن زمان از جمله شیخ فضل‌الله نوری به دلیل تدوین قانون بلژیک در مجلس ایران مؤید اقدام فراماسون‌ها بود.

وی ادامه داد: در این زمان مرز میان عدالت‌خواهان و مشروطه‌خواهان غربی مشخص شد، آنها که تا به آن روز چهره‌های مخفی داشتند و با مبهم‌گویی سرشت زشت خود را پنهان می‌کردند با علما درگیر شده و با انتشار روزنامه‌های متعدد بر این نکته پافشاری می‌کردند که هر کس مخالف مشروطه باشد مستبد است.

حجت‌الاسلام محمدزاده هدف اصلی فراماسونرها را نابودی کامل اسلام دانست و اظهار داشت: شیخ فضل الله نوری که با هرگونه تعدی به اسلام مخالف بود، به مقابله با این اهداف ضدشیعی و دینی پرداخت، که این روند به اعدام آن عالم مجاهد و روشنفکر انجامید.

امام جمعه شبستر با اشاره به ویژگی‌های فراماسونری در ایران تصریح کرد: فراماسونرها در کنار خدا معتقد به قدرت دیگری شبیه ماده یا روحی بزرگ بودند که روح بزرگ را در کنار خدای متعال به عنوان منشأ و مبدأ هستی مطرح می‌کردند.

وی مبهم گویی و طرح شعارهای جذاب را از دیگر شیوه های تبلیغی فراماسونری اعلام کرد و گفت: فراماسونرها سیاست های انگلیس را در کشورهای مختلف پیاده می‌کردند و هدف نهایی آنها بیشتر ماهیت فرهنگی، سلطه اقتصادی و سیاسی بود.

حجت الاسلام محمدزاده شهادت شیخ فضل الله نوری را نشان دهنده انحراف مشروطه در ایران دانست و خاطر‌نشان کرد: مردم خواستار مشروطه مشروعه بودند؛ اما عده ای غرب زده با کمک عمال خارجی نفوذی در ایران با عوام فریبی این نهضت را به انحراف کشیدند./935/ت302/س
ارسال نظرات