۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۸۲۵۱۵
در گزارشی مطرح شد؛

راه اندازی واحد طلاب و دانشجویان در مسجد الغدیر اهواز

خبرگزاری رسا ـ مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر شهرستان اهواز با ارائه گزارشی فعالیت‌های فرهنگی این مسجد را تشریح کرد.
حجت الاسلام سيد منصور موسوي مسئول فرهنگي مسجد الغدير اهواز
حجت الاسلام سید منصور موسوی، مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، به تشریح فعالیت‌های فرهنگی این مسجد پرداخت و اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی مسجد الغدیر از سال 1380 آغاز شد و طی این سال‌ها سعی بر این بود از لحاظ امکانات و هم از لحاظ جذب نیرو به شرایط مطلوبی دست پیدا کنیم.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر اهواز هدف از انجام فعالیت های فرهنگی را تبلیغ اسلام و تعلیم و تربیت دینی خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به هجمه سنگین دشمن در عصر جدید و تهاجم فرهنگی که با هدف سست کردن باورهای دینی مردم به ویژه جوانان آغاز شده است، نیروهای مسجدی به عنوان سربازان ولایت در راه مقابله با این تهاجم باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی مسجد را بهترین سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و ابراز داشت: یکی از بهترین راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی جذب جوانان و نوجوانان به مراکز تبلیغ دین یعنی مساجد است.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: با استفاده از تجربیات کارشناسان فرهنگی و تربیتی سعی کردیم نقاط ضعف و حلقه‌های گمشده فعالیت‌های فرهنگی را شناسایی کرده و آنان را بر طرف کنیم.

حجت الاسلام موسوی به فعالیت های واحد طلاب و دانشجوی مسجد الغدیر اشاره کرد و گفت: این واحد برنامه های ویژه ای برای طلاب و دانشجویان مسجد برگزار می کند که از جمله آنها می توان به تغذیه فکری آنان و برپایی حداقل دو جلسه در هفته پیرامون مباحث فرهنگی، اعتقادی و کلام جدید اشاره کرد.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر با اشاره به تفاوت فعالیت‌های فرهنگی در نقاط مختلف شهر بیان داشت: هر منطقه دارای شرایط و ویژگی های خاصی است که باید با شناسایی آنها به بهترین شکل، وظیفه خود که همان مقابله با تهاجم فرهنگی است را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر این انقلاب و نظام اسلامی ما بخواهد تداوم پیدا کند باید نظام تعلیم و تربیتش بر مبنای اصول اسلامی بنا شود؛ از این رو مسجد الغدیر با هدف تربیت جوانان مؤمن و متعهد آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به جذب و فعالیت تعداد بسیاری از طلاب و دانشجویان منطقه در مسجد الغدیر اشاره کرد و گفت: احیای فعالیت فرهنگی در برخی مساجد منطقه، انجام فعالیت های تبلیغی در مدارس و جذب، تثبیت و آموزش نیروها از جمله فعالیت های صورت گرفته از سوی مسجد الغدیر است.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر حرکت نظامند و تشکیلاتی را یکی از ضروریات فعالیت فرهنگی دانست و گفت: در نمودار امور فرهنگی مسجد الغدیر معاونت های تبلیغات، سیاسی اجتماعی، پژوهش و انتشارات، اداری و مالی تعریف شده است که هر کدام بخشی از فعالیت های فرهنگی را انجام می دهند.

وی ادامه داد: پیام رسانی مناسبت های ملی، مذهبی و برگزاری برنامه های تبلیغی، تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی با درون مایه دینی در منطقه، انتشار جزوات و نشریات، توزیع بسته فرهنگی با محتوای بصیرت و تهاجم فرهنگی، پشتیبانی مالی مجموعه از جمله فعالیت معاونت های مسجد الغدیر می باشد.

حجت الاسلام موسوی بر لزوم ارتباط مسجد با خانواده ها تأکید کرد و اظهار داشت: معاونت آموزش که واحد اولیا و مربیان است با برپایی همایش خانواده ارتباط لازم را برقرار کرده و مطالب مفیدی را پیرامون فعالیت های فرهنگی به آنان منتقل کرد.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر مسجد، خانواده و مدرسه را سه ضلع مهم تربیتی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اسلام مساجد به عنوان مراکز تعلیم و تربیت بوده اند و برای رسیدن به این هدف باید با کمک خانواده ها، مسجدی در مدرسه و فضایی علمی در مساجد ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تحصیل، تهذیب و ورزش، اظهارداشت: با توجه به این که ریشه بسیاری از مشکلات روحی و روانی سنین نوجوانی و جوانی در کم تحرکی و تخلیه نادرست انرژی است، مسجد الغدیر برنامه هفتگی ورزشی متنوعی را در نظر گرفته است.

حجت الاسلام موسوی فتنه پس از انتخابات را یادآور شد و گفت: برگزاری جلسات سیاسی، راه اندازی سامانه ارسال پیامک و توزیع بسته های فرهنگی متناسب با موضوع روز، راه اندازی تابلو سیاسی و روزنامه دیواری، از جمله فعالیت های معاونت سیاسی در آن برهه حساس بود.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر در خصوص اعضای فعال مسجد الغدیر اظهارداشت: اعضای پنجم ابتدایی تا سوم راهنمایی شصت نفر، نیروهای دبیرستانی و پیش دانشگاهی شصت نفر، طلاب و دانشجو 32 نفر و روحانیان مسجد چهار نفر می باشند.

وی به برنامه های عمومی اجرا شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مسجد الغدیر مراسم مناسبت های عید غدیر، ایام فاطمیه و نیمه شعبان را به صورت گسترده در منطقه برگزار می کند که جمعیتی بالغ بر ششصد نفر در آنها حاضر می شوند.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: در سایر مناسبت ها برنامه هایی از قبیل آذین بندی خیابان ها، برپایی مراسم در فضای باز، نصب بنر در منطقه، برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع بسته ها و نشریات انجام می شود.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر همچنین به فعالیت هیأت مذهبی این مسجد اشاره کرد و گفت: یکی از روش های تبلیغ دین ایجاد فضای معنوی و مناسب برای کسانی است که توانایی حضور دائمی در مسجد و کلاس های آموزشی را ندارند که هیأت مذهبی مسجد الغدیر به دنبال تحقق این مسأله می باشد.

وی بزرگ ترین مشکل پیش روی مساجد را مسأله ضعف مالی و کمبود امکانات دانست و اذعان داشت: نهادها و سازمان های فرهنگی باید پشتیبان مساجد و فعالیت های فرهنگی آنها باشند؛ چرا که بحث پشتیبانی مالی بیشترین پتانسیل را از مجموعه می گیرد.

حجت الاسلام موسوی فعالیت های تربیتی را مبنای کار فرهنگی خواند و گفت: اصل و اساس فعالیت مسجد الغدیر برنامه های تربیتی می باشد که در این راستا فعالیت گروهی با حضور چهار تن از روحانیان و جمعی از طلاب خبره مسجد تشکیل شده است.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر در این راستا ادامه داد: تغذیه فکری و محتوایی مربیان به وسیله توزیع کتاب ها و نرم افزارها، برپایی دوره های علمی ـ آموزشی، تعیین سیر رشد و غنی سازی فکری نیروها از جمله فعالیت های این کارگروه می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اجرای طرح صالحین در تمامی مساجد اهواز تأکید کرد و افزود: پیشرفت فعالیت های فرهنگی نیازمند سیستم نوین آموزشی است که مدیریت اصلی آن علما و روحانیت باشند و در حقیقت روحانیان باید پرچمدار طرح صالحین باشند.

حجت الاسلام موسوی به اجرای طرح صالحین در مسجد الغدیر اشاره و خاطرنشان کرد: در مسجد الغدیر نسبت به طرح صالحین دیدگاهی آموزشی ـ تربیتی وجود دارد، یعنی جهت بازدهی بیشتر مواردی از قبیل تدوین محتوای متناسب با سطوح و مقاطع نیروها به صورت یک سیر مشخص، توجه به یادگیری کتاب های استاد مطهری، تهیه بانک جامع اطلاعاتی طرح صالحین، تشکیل پرونده آموزشی ویژه اعضای طرح و تهیه آیین نامه و قوانین آموزشی به آن اضافه شده است.

مسؤول فرهنگی مسجد الغدیر با بیان این که تقویت درسی نیروها مسأله ای ضروری است، ابراز داشت: در راستای ارتقای سطح درسی نیروهای مسجد الغدیر، معاونت علمی ـ درسی در سه حوزه آموزش، نظارت و مشاوره فعالیت می کند که با برگزاری کلاس های تقویتی و توزیع دفترچه های نظارت درسی تأثیر بسزایی در این زمینه داشته است.

وی اتحاد مساجد را مایه موفقیت سریع تر آنان دانست و افزود: در همین راستا بروشورهای سالانه، فصلی و ماهانه از فعالیت های مسجد تهیه شده که آماده ارائه به مراکزی است که فعالیت های فرهنگی را تازه آغاز کرده اند.‌/945/ز502/س
ارسال نظرات