آیت الله علم الهدی:
نقطه استحکام و تثبیت اسلام در عرصه سیاست ولایت فقیه است
خبرگزاری رسا ـ آیتالله علم الهدی تأکید کرد: دشمنان فهمیدند نقطه استحکام و تثبیت اسلام درعرصه سیاست ولایت فقیه است و امروزه اسلام هراسی در اتاقهای فکر استکبار به ولایت فقیه هراسی مبدل شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه مشهد که در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی برگزار شد با اشاره به این مطلب که چطور یک گناه رابطه صیام ما را با خدا بهم میزند اظهار داشت: چون ما از غیر خدا هنوز فارغ نشدیم گناه میتواند در روح و جسم ما تأثیر گذار باشد.
وی با اشاره به این که باید به برنامههای ماه مبارک رمضان توجه داشته باشیم گفت: متأسفانه در جامعه فعلی ما حرکتهای نسجیده و یا احیاناً مغرضانه انجام میشود و در این موقعیت وقتی که فتنه زیاد شد طبق روایت پیغمبر اکرم(ص) میفرمایند: ساده اندیشی نکنید و به حوادث و مسائلی که در جریان فتنه در جامعه شما وجود دارد خوشبین نباشید.
امام جمعه مشهد درباره برنامههایی که با اصل فرهنگ دین، نظام و فرهنگ ماه رمضان متغایر است و در جامعه صورت میگیرد با اشاره به برنامه از اذان تا اذان که انجمنهای سینمایی مجری آن هست اظهار کرد: سینماها در ماه مبارک رمضان از اذان مغرب تا اذان صبح باز باشد این مغایر با شبهای ماه رمضان است که مردم باید در این شبها مناجات، قرآن و ارتباط با خدا داشته باشند و از برکات آن استفاده معنوی کافی داشته باشند.
عضو خبرگان رهبری از ارشاد و مسؤلان مربوطه به این برنامه رسماً خواست که جلوی طرح سینمایی از اذان تا اذان گرفته شود و گفت: ماه مبارک رمضان مردم باید به عبادت خدا و خواندن قرآن بپردازند و از یاد خدا غافل نشوند.
آیتالله علم الهدی در ادامه تصریح کرد: ماه مبارک رمضان فرصت تثبیت و تحکیم تمام مبانی اعتقادی وفکری دینی بندگان و وابستگی آنها به خدا و دین در همه ابعاد زندگی است.
وی با بیان این مطلب که در عرصه های زندگی سیاسی اجتماعی بایستی مبانی اعتقادی و فکری دینی بندگان در این فرصت ماه رمضان استحکام پیدا کندو تثبیت شود اظهار داشت: یکی از اعمال شب قدر مذاکره علم مطرح شده است، مذاکرهای که مبانی اعتقادی دینی ما را تحکیم کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، مذاکره علم را یکی از اعمال پر فضیلت ماه مبارک رمضان به عنوان عبادت تحکیم مبانی اعتقادی ما در حوزه مسائل اجتماعی سیاسی دانسته و ابراز داشت: نقطه اتصال و دندانه وصل تمام مباحث سیاسی و اندیشههای سیاسی ما به دین مسأله ولایت فقیه است که این نقطه انسانها را به ائمهاطهار و پیغمبر متصل میکند و عرصه سیاست زندگی و مدیریت جامعه ما رنگ و شکل دینی به خود میگیرد.
التزام به ولایت فقیه
امام جمعه مشهد با ذکر استفتائی که ازمقام معظم رهبری در باره التزام به ولایت فقیه از ایشان پرسیده شده است گفت: معظمله جوابیه مختصری در پاسخ به این استفتاء صادر کردهاند و متأسفانه جریانهای مرموز فتنه گر در داخل و خارج کشور در بعضی رسانهها وسایتها جوابی که مقام معظم رهبری نسبت به این سؤال دادهاند را با تحلیلهای ناجوانمردانه و نابکارانه آن را حمل برقدرتیابی و توسعه در قدرت کردهاند.
آیتالله علم الهدی با اشاره به جریان فتنه سال 1388 و مدیریت حکیمانه مقام ولایت که دشمنان فهمیدند نقطه استحکام و تثبیت اسلام درعرصه سیاست ولایت فقیه است تأکید کرد: امروز اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی همه اینها در اتاقهای فکر استکبار در داخل و خارج به ولایت فقیه هراسی مبدل شده است؛ از این رو از هر وضعی اینها میخواهند استفاده کنند و جریان براندازی ولایت فقیه و مقابله و تهاجم به این اصل مسلّم ضامن اجرای دین درعرصه سیاست را از بین ببرند.
وی با اشاره به جواب مقام معظم رهبری در باره این استفتا گفت: رهبر معظم انقلاب در یک جمله کوتاه در دو بخش به سؤال پاسخ دادند بخش اول درباره مفهوم شناسی ولایت فقیه و در بخش دیگر به معنای التزام ولایت فقیه پرداختهاند که ولایت فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامعالشرایط در عصر غیبت است و شعبهای از ولایت ائمه اطهار(ع) که همان ولایت رسولالله (ص) است و همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است.
عضو مجلس خبرگان رهبری سوء استفاده دیگر را در تبیین معنای ولایت فقیه که به معنای حاکمیت مجتهد جامعالشرایط در عصر غیبت است دانست و اظهار داشت: بعضی آن را حمل کردند که این تعبیر به معنای توسعه در معنای ولایت فقیه است و به سبب توسعه در قدرت مقام معظم رهبری در معنای ولایت فقیه قائل به معنا توسعه شدهاند و این حرفها را کسانی زدند که خود را در زمان امام(ره) مدعی پاسدار ولایت فقیه و یار امام معرفی میکردند.
وی با اشاره به این مطلب که تعبیر حاکم نسبت به مجتهد جامعالشرایط تنها از مقام معظم رهبری نیست گفت: در تمام تاریخ سابقه اندیشه و مسأله ولایت فقیه که تا زمان غیبت صغری امام زمان (عج) سابقه دارد و قبل از غیبت امام زمان علیهالسلام در کلمات اصحاب و فقهاء زمان ائمه سابقه دارد و از همه بالاتر در کلام امام صادق(ع) درمقبوله عمربن حنضله که سند روایی ولایت فقیه است تعبیر به حاکم وجود دارد و این تعبیری است که در تایخ فقه همه فقهاء داشتهاند.
امام جمعه مشهد در ادامه اظهار داشت: امام خمینی در مباحث فقهی در سال 1348 در درس خارج خود مسأله ولایت فقیه بود و در تمام سخنرانی ها تعابیر امام مسأله ولایت مطلقه را تحت عنوان ولایت مطلقه برای فقیه مطرح میکردند و این تعبیر را در باره ولایت فقیه امام وارد ادبیات فقه کردند و در بازنگری قانون اساسی در عصر 1359 مسأله ولایت مطلقه فقیه که وارد قانون شد امام در باره این مسأله که شئونات فقیه در قانون شمرده میشد این تعبیر را بیان کردند: این بخشی از شئونات ولی فقیه در قانون است و اختیارات ولی فقیه فراتر از آن است که در قانون آمده است.
تمام قوای سه گانه کشور زیر نظر ولایت مطلقه فقیه است
وی با اشاره به اصل 52 قانون اساسی که تصریح شده است که تمام دستگاههای مدیریتی کشور و قوای سه گانه کشور زیر نظر ولایت مطلقه فقیه است ابراز کرد: معنای زیر نظر به معنای نظارت نیست بلکه به معنای آن است که هر چیزی را که مجلس و شورای نگهبان به صورت قانون تصویب کنند و هر زمانی که ولی فقیه آن را قبول نکند به کلی باطل است. و تمام دستگاههای اجرایی کشور و جریان دولت چه در عملیاتش، عزل ونصبش و هر نوع حرکتی؛ اگر ولی فقیه گفت: نه، این رد است. و مردم اگر جمع بشوند و بیست وپنج میلیون رأی بدهند که سهل است حتی اگر پنجاه میلیون رأی بدهند به یک رییس جمهور و ولی فقیه بگوید: نه مردود است.و این اصل دین ما است چون امامت اصل دین ما است و تبلور امامت در عرصه زندگی ما این هست.
امام جمعه مشهد در پایان گفت: این کشور بنا است که درآن اسلام پیاده شود و بستر حاکمیت قرآن است و بنا است که سکوی قیام وجود بقیهالله الاعظم در فرج و ظهور باشد./932/پ201/ص
ارسال نظرات