۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۸۴۲۸۸
پژوهشگر حوزه علمیه قم:

انسان های پرهیزکار آمادگی دریافت رحمت را دارند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که رسول خدا می فرمایند «بهترین عمل در این ماه(رمضان) پرهیز از معصیت خداوند متعال وگناه است»، بیان داشت: اگر انسان پرهیزکار باشد دل او پاک شده و آماده ورود رحمت الهی می شود و قبولی اعمال نیازمند آمادگی درونی انسان است.
ماه رمضان افطار قرآن
حجت الاسلام سید صالح تبریزی، پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد بیان داشت: هنگامی که حضرت علی(ع) از رسول خدا(ص) سؤال می کنند« یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ ؟ فقال: یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»، یعنی آن عملی که زمینه ساز نزول رحمت خداوند متعال بر دل های مؤمنان است، چیست؟ و حضرت پاسخ می دهند« بهترین عمل در این ماه پرهیز از معصیت خداوند متعال وگناه است»، اگر انسان پرهیزکار باشد دل او پاک شده و آماده ورود رحمت الهی می شود.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسول خدا می فرمایند« تلاوت یک آیه از قرآن در این ماه معادل ختم قرآن است»، و تلاوت قرآن گوهر، رحمت و نعمتی گران بها است، اذعان داشت: مسلمانان مخصوصا افرادی که به زبان عربی تسلط ندارند باید توجه داشته باشند در این ماه نکات زبان عربی را فرا گیرند ودر متون و ترجمه قرآن تأمل و تعقل کنند تا از آیات قران برداشت صحیح و بهره معنوی مناسبی داشته باشند.

حجت الاسلام تبریزی با بیان اینکه در قرآن کریم تعدادی از نصایح لقمان حکیم راذکر شده است، تصریح کرد: قرآن کریم شخصیت لقمان حکیم را در سطح انبیاء واوصیاء مطرح نمی کند بلکه به عنوان شخصی حکیم معرفی می نمایدو در قرآن کریم ذکر شده است «ولقد آتینا لقمان الحکیم»، انسان به درجه ای از کمال و قرب الهی می رسد که خداوند متعال نصیحت او را در کتاب کامل وجامعی همانند قرآن بیان می کند وسپس او را بر صدر نبی اسلام نازل می کند؛ مسلمانان باید در ماه رمضان بسیار بکوشند تا حداکثر استفاده از روزها و ساعات این ماه را داشته باشند.

وی در پایان بیان داشت: باید مسلمانان از نصیحت ها وپند های قرآنی در زندگی استفاده کنند و از وجود افراد بزرگ که با تلاش و عبادات به مقام هایی رسیده اند، مطلع شوند و همانند آنها از کوچک ترین فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند./968/پ202/ص
ارسال نظرات