۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۸۴۳۷۷
امام جمعه مشهد:

ریشه مشکلات اخلاقی امراض و بیماری‌های درونی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اظهار داشت: بیشتر مشکلات اخلاقی ریشه اش از بیماری درونی افراد سرچشمه می گیرد و مشکلات اخلاقی که افراد دچار آن می شوند نوعی بیماری روانی و درونی است.
آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، در جلسه تفسیر قرآن که ظهر امروز در مهدیه مشهد برگزار شد، بیان داشت: خداوند متعال در سوره یوسف می فرماید «قَالَ یَا بُنَیَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَى إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْدًا  إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِینٌِِ»؛ یعقوب خطاب به یوسف می گوید خوابت را برای برادرانت نقل نکن زیرا برای تو کید ومکر می کنند.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: شیطان دشمن آشکار انسان است نکته ای که در این آیه قابل تأمل است، عبارت لَا تَقْصُصْ است، و یعقوب پیامبر به جهت اینکه این خواب شگفتی فوق العاده ای برای یوسف داشت به او نمی گوید خواب را نقل نکن و یا خبر نده! بلکه می گوید این قصه را برای برادرانت بازگو مکن.

وی ادامه داد: انسان هر اتفاقی که در زندگی اش رخ می دهد اولین کاری که می کند او را با افرادی که هم افق او هستند مطرح می کند، بدین جهت یعقوب به یوسف سفارش می کند که از گفتن خوابش برای برادرانش خودداری کند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مشورت با جوان درست نیست بلکه باید از فکر جوانان استفاده کرد، تصریح کرد: مشورت با جوان چون تجربه ندارد صحیح نیست و در جامعه امروز ما مشکل جوانان این است که با هم افق خود انس می گیرند و این انس انسان را در مقام مشاوره با فردی که انسان هم افق خود می داند قرار می دهد و باعث می شود جوان حرف دلش، سخنش و رازش را فاش کند و قالبا باعث می شود که در این ارتباط به نتیجه نرسد.

وی با بیان اینکه کید و مکر به دو صورت مذوموم(کلاهبرداری) و ممدوح(حل مشکل) مطرح می شود، اذعان داشت: باید انگیزه وریشه کید و مکر سنجیده شود؛ اگر کلاه برداری به مردم ضربه می زند شیطنت است.

وی ادامه داد:کید برادران یوسف حسادت بود که امروز هم در جامعه ما وجود دارد و امام علی(ع) در این رابطه می فرمایند‍«الحسد یفنی الجسد»، حسد بدن را فانی می کند. کسانی که دچار بیماری اخلاقی هستند نباید عذاب شوند؛ قالب مشکلات اخلاقی ریشه اش از مرض سرچشمه می گیرد و مشکلات اخلاقی که افراد دچار آن می شوند نوعی بیماری روانی است.

وی ادامه داد: خداوند هیچ حسودی وهیچ کینه دوزی را به خاطر حسادت وکینه دوزی مؤآخذه نمی کند بلکه خداوند فرد را به جهت ایجاد بیماری در خود مؤآخذه می کند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه یعقوب به علت حفظ فضای گرم خانواده خود به یوسف سفارش می کند خوابش را برای برادرانش تعریف نکند، تصریح کرد: انسان در زندگی نباید کاری کند که روابط عزیزان و اعضای خانواده اش خراب شود و گرمایی که از وجود اجزای خانواده اش حاصل می شود نابود شود.

ودر ادامه بیان داشت: زمانی که والدین انسان پیر می شوند دیگر مسائل مدیریت و ارتباطات زناشویی در بیان آنها مطرح نیست، بلکه آن چیزی که در زندگی (در ودوران پیری) زیبایی ایجاد می کند گرمایی است که با حضور اجزای خانواده حاصل می شود./968/پ202/ص
ارسال نظرات