۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۸۴۴۶۳
در شماره جدید فصلنامه شیعه شناسی می‌خوانیم:

ویژگی‌های فرهنگی و تمدنی شیعه

خبرگزاری رسا ـ شماره بیست و نهم فصلنامه شیعه شناسی به همت موسسه شیعه شناسی منتشر شد.
فصلنامه شيعه شناسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در بیست و نهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی شیعه شناسی هفت مقاله برگزیده منتشر شده است.

مقاله «تاثیرات عقل فلسفی بر کلام شیعه» بر آن است در آغاز، چشم اندازی کلی از زمنیه های تاریخی شکل گیری علم کلام ارائه دهد؛ سپس با مطرح کردن پرسش های بنیادین و پاسخ های در خور و متناسب، وجود اشتراک و افتراق و ریشه های تقابل و چالش های کلام دینی و کلام فلسفی را آشکار سازد.

در گزیده ای از مقاله «ویژگی های فرهنگی و تمدنی شیعه» آمده است: «توجه ویژه امام علی و فرزندان بزرگوار ایشان به ایرانیان که برعکس دیگر خلفا بر اساس دیدگاه های مذهب شیعه، ایرانیان و همه اقوام دیگر را همتراز با اعراب دانسته، و در تمام حقوق شهروندی برای آنان شرایطی مساوی برمی شمردند، باعث می شد ایرانیان تحقیر شده از سوی فرهنگ عرب جاهلی وعلاقه مند به دین و مذهب، به دیدگاه آنان تمایل نشان دهند.»

«شیعه و منزلت ویژه اهل بیت پیامبر در تفسیر قرآن»عنوان مقاله ای است که مستندات این اعتقاد شیعه را بیان می کند و در آن برای اثبات اینکه اهل بیت پیامبر مفسران برگزیده خدا بوده اند، به حکمت خدا و نصوص، امامت، حدیث ثقلین و برخی روایات صریح استدلال می کند.

مقاله «تحول مفاهیم شیعی در دوره قاجار»، فرایند استمرار و تحول در مفاهیم که ارث گونه از گذشته به دوره قاجار رسیده بود، بررسی شده، نقش این فرایند در عمومیت یافتن شعائر شیعه والبته تغییر زاویه نگرش شیعیان به مسئله قدرت سیاسی ارزیابی شده است.

«نقش مذهب تشیعه در روابط سیاسی قطب شاهیان و صفویان»، «تحولی روش شناختی در فقه سیاسی شیعه» و «تعهد ولایی در شعر شیعی صدر اسلام» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این فصلنامه است.

شماره بیست و نهم فصلنامه علمی ـ پژوهشی شیعه شناسی به مدیر مسؤولی محمود تقلی زاده داوری و سردبیری سید رضا مؤدب از سوی موسسه شیعه شناسی منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات