۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۸۴۴۷۷
آیت‌الله سبحانی:

پیامبر فدک را به عنوان ذوی القربی به حضرت فاطمه داد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، با بیان اینکه بین ملک شخصی و املاک شخصیتی و مقامی پیامبر(ص) تفاوت است تصریح کرد: پیامبر(ص) به عنوان یک فرد از جامعه، مالک اموال شخصی خود است و به عنوان رهبر جامعه نیز نیاز به اموالی دارد و این اموال ملک شخصیتی و مقامی او می شود.
آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر یکشنبه در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیه ششم و هفتم سوره مبارکه حشر پرداخت.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «و ما افاء الله علی رسوله ....» افزود: فیء به مالی اطلاق می شود که بدون جنگ و خونریزی بدست آمده است و نمونه بارز این موضوع نیز مال و اراضی بود که قوم بنی النضیر بدون هیچ گونه جنگ و قتالی در اختیار پیامبر گرامی اسلام قرار دادند.

وی با تشریح تفاوت فیء و غنائم گفت: فیء مختص پیامبر گرامی اسلام است، اما غنائم به مالی اطلاق می شود که با جنگ و جهاد بدست آمده است و تنها یک پنجم آن مختص پیامبر(ص) است و مابقی آن مربوط به کسانی است که در جهاد و فتح آن اموال سهیم بوده اند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: وقتی پیامبر گرامی اسلام، اراضی بنی النضیر را گرفت، همه آن را بین مهاجرین که از مکه آمده بودند تقسیم کرد و همچنین سه نفر از انصار که درآمدی خوبی نداشتند از این اراضی دریافت کردند و پیامبر(ص) حتی یک ریال هم برای خود برنداشت.

وی با اشاره به تفاوت ملک شخصی و املاک شخصیتی پیامبر(ص) تصریح کرد: نباید بین این دو خلط کرد، پیامبر(ص) به عنوان یک فرد از جامعه مالک اموال شخصی خود است، ملک مقامی نیز به این معنا است که پیامبر چون رهبر جامعه است و باید جامعه و کشور را اداره کند نیاز به اموالی دارد و این اموال ملک شخصیتی و مقامی او می شود و هر کجا هم که مصلحت دید خرج می کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به داستان فدک بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام سرزمین فدک را به من باب ذوی القربی به حضرت فاطمه زهرا(س) داد، چون آینده زهرا(س) آینده ای است که باید خرج کند و حضرت علی(ع) رهبر جامعه اسلامی است و باید برای اداره امور جامعه خرج کند تا بتواند جامعه را به خوبی اداره نماید.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، با تشریح وقایع و رخدادهای تلخ بعد از ارتحال پیامبر و مصیبت هایی که بر حضرت زهرا(س) وارد شد گفت: اینها اولین ضربه ای که به دخت گرامی رسول الله(ص) زدند، این بود که فدک را از او گرفتند و غصب کردند. /924/پ202/ج

ارسال نظرات