۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۸۴۵۸۷
آیت‌الله سبحانی:

برخوردهای دوگانه با احکام اسلامی صحیح نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، برخوردهای دوگانه با احکام اسلامی را ناصواب دانست و تاکید کرد: متاسفانه ما جاهایی که به ضرر ما است نظام حقوقی و قضایی اسلام را قبول نداریم و تنها در جایی که به نفع ما باشد احکام اسلام را می پذیریم.
تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر دوشنبه در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیه هفتم سوره مبارکه حشر پرداخت و با تبیین تفاوت های فیء با خمس ابراز داشت: فیء به مالی اطلاق می شود که بدون جنگ و خونریزی بدست آمده و مختص خدا، پیامبر، ذوی القربی و یتامی و مساکین است.

این مرجع تقلید، با اشاره به آیه «للفقراء المهاجرین الذین اخرجوا من دیارهم ....» افزود: حضرت محمد(ص) وقتی، اراضی بنی النضیر را از این قبیله گرفت، همه آن را بین مهاجرین که از مکه آمده بودند تقسیم کرد.

وی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام به سه نفر از انصار نیز از اراضی اخذ شده از بنی النضیر اعطا کرد؛ عده ای از انصار اعتراض کردند که این آیه نازل شد که پیامبر(ص) به دستور خدا این کار را انجام داده و اقدام او خودسرانه نبوده است.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: مسلمانان حقیقی افرادی هستند که از اوامر خداوند تبارک و تعالی و پیامبر(ص) و اولیا الهی اطاعت کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: متاسفانه ما جاهایی که به ضرر ما است نظام حقوقی و قضایی اسلام را قبول نداریم و می گوییم این چه نظامی است، این گونه افراد در دل مسلمان نیستند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: این افراد برخوردهای دوگانه ای با احکام اسلامی دارند، اگر این احکام به نفع آنها باشند می پذیرند، اما اگر به ضررشان باشد اعتراض می کنند و می گویند این چه نظامی است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در ادامه با بیان اینکه قضاوت درباره افراد تا زمان مرگ شان امکانپذیر نیست تاکید کرد: هستند افرادی که در دورانی پرچمدار حق، عفاف و عدالت بودند، اما سر آخر پرچمدار ظلم و ستم و زشتی شدند.

حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: عکس این قضیه نیز صادق است، بوده اند افرادی که در دوران جوانی پرچمدار ستم و ظلم و فساد بودند، اما در آخر عمر خود متقی و پرچمدار خوبی شدند.

وی با اشاره به آیه شریفه «للفقرا المهاجرین الذین اخرجوا من دیارهم...» به بررسی ارتباط واژه فقرا با دو آیه قبلی آن پرداخت و گفت: آیه اول می گفت فیء مختص نبی است، آیه دوم نیز می گفت باید تقسیم شود.

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: در این راستا احتمالاتی است، اولین احتمال اینکه للفقرا المهاجرین یعنی مقصود سهم خدا است و اینکه پیامبر(ص) اراضی را به مهاجرین و چند تن از انصار داد، وحی الهی بود نه اینکه از روی میل خود چنین کاری را انجام داده باشد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات