۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۸۴۷۹۸
آیت‌الله استادی:

کار جامعه با عمل به سفارش‌های اسلام سامان می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم با بیان این‌که جامعه‌ای می‌تواند دم از اسلام بزند که به سفارش‌های اسلام عمل کند، گفت: کار جامعه‌ بدون عمل به سفارش‌های اسلام سامان نمی‌یابد.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه موقت قم، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم در بیان ویژگی‌ها و امتیازات ماه رمضان به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: ماه رمضان ماه مضاعف شدن حسنات و محو شدن گناهان است.

وی در ادامه، ورع و پرهیز از گناهان را با فضیلت‌ترین اعمال در ماه رمضان دانست که به سایر اعمال انسان ارزش می‌دهد و سبب قبولی اعمال می‌شود و گفت: کسی که در این ماه بتواند زبانش را گناه و گوشش را از شنیدن حرام حفظ کند، اعتماد به نفس بالایی دارد.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که کسری عبادات با رسیدگی به مستمندان قابل جبران است، اظهار داشت: این‌که پس از نماز ماه رمضان دعا می‌کنیم خدایا هر نیازمندی را بی‌نیاز کن، اگر خود عملی در این راستا انجام ندهیم، مانند آن است که کاسه آبی در نزدمان باشد، آب نخوریم و بگوییم خدایا مرا سیراب کن، پس خود را مسخره کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: کسی دو فقیر را سراغ دارد و وضع مالی‌اش به گونه‌ای است که می‌تواند این دو فقیر را اداره کند، اما تنها دعا کند که خدایا فقرا را بی‌نیاز کن! حال که دلمان برای فقرا می‌سوزد، باید خودمان پیش‌قدم شویم، که اگر بتوانیم دست فقیری را بگیریم اما این کار را نکنیم دعایمان هیچ اثر ندارد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که «هرکسی مؤمنی را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده و هرکسی مرا خوشحال کند، خدا را خوشحال کرده است»، گفت: اکنون سفره برخی از خانواده‌های ایرانی آن‌طور که در روزنامه‌ای به آن اشاره شده بود، تنها از نان، پنیر و چای تشکیل شده و حتی خرما هم در آن یافت نمی‌شود، آیا مناسب نیست با تهیه افطاری، دل خانواده‌های بی‌بضاعت را شاد کنیم.

وی، رسیدگی به مستمندان را تنها وظیفه ثروتمندان ندانست و گفت: بسیاری از اقشاری که پیش از این از ضعفا بودند و طعم نداری را کشیده‌اند، حال که وضعشان سامان یافته است، باید به فکر فقرا باشند و اکنون که خانه‌دار شده‌اند به مستأجر خود رحم کنند، چرا که اگر قرار است دلی را خوشحال کنیم، باید غمی را برداریم و نیازی را برطرف کنیم.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: اگر در جامعه به فکر هم نباشیم و آن‌طور که گفته‌اند مسلمان نباشیم، مشکلاتمان حل نخواهد شد. هستند افرادی که می‌توانند، اما از یاری رساندن به دیگران اجتناب می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح یزدی مبنی بر رسیدگی به فقرا پیش از نزول آیات خمس و زکات، گفت: جامعه‌ای می‌تواند دم از اسلام بزند که به سفارش‌های اسلام عمل کند، تا به سفارش‌های اسلام عمل نشود، کار هیچ جامعه‌ اسلامی سامان نمی‌یابد. وقتی فقیر، گرفتار، بیکار و مستمند زیاد و تفاوت زندگی‌ها بسیار زیاد است، هرکسی به اندازه‌ای که می‌تواند باید به فقرا کمک کند.

امام جمعه موقت قم در پایان خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان تنها به عبادات خود، اعتماد نکنیم، بلکه کاری انجام دهیم که از بهترین کارها در این ماه است یعنی شاد کردن دل مؤمنان، آن‌گونه که با احترام، پنهانی و برای رضایت خدا باشد. /920/پ202/ج

ارسال نظرات