۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۸۴۹۷۶
استاد حوزه علمیه قم:

نیروهای مسجدی با انگیزه تمدن سازی فعالیت کنند

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه علمیه قم، مساجد را محور تحول نهادهای اجتماعی دانست و تأکید کرد: نیروهای مسجدی باید با انگیزه تمدن سازی اسلامی در جهت ظهور امام زمان(عج) فعالیت کنند.
سيد علي موسوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعلی موسوی، مدرس حوزه علمیه قم روز گذشته در جمع فعالان فرهنگی مساجد مشهد به آسیب شناسی فضای عمومی جامعه با نگاهی به مساجد پرداخت و گفت: آسیب اصلی این است که اصولا در جامعه، محور نیستند در حالی که اگر اینگونه باشد آسیب های فعلی در مساجد را نخواهیم داشت.

وی افزود: با مراجعه به آیات و روایات در می یابیم که دو نهاد برجسته در نظام اجتماعی اسلام بسیار مورد تأکید قرار دارند؛ خانواده که همه نهادهای مدرن امروز به تخریب ان کمر بسته اند و باید مراقب باشیم این دارایی عظیم را از دست ندهیم و دوم مسجد که در صدر اسلام، همه نهادهای حکومتی از مسجد هدایت می شدند و امروز با تهدید جدی غرب مواجه هستند.
حجت الاسلام موسوی، مهمترین ویژگی جامعه اسلامی را اخوت و برادری عمیق میان مردم دانست و گفت: حجم ارتباطات بسیار وسیع از شاخصه های جامعه ولایی است.
مدیرگرو پروژه سبک زندگی پژوهشکده باقرالعلوم قم با تأکید براینکه مسجد باید مبدأ شکل گیری سایر نهادها باشد تصریح کرد: برای رفع آسیب های مسجد باید تصمیم بگیریم دومین نهاد محوری مان در جامعه، پس از خانواده، مسجد باشد تا به تدریج حرکت عمومی جامعه بدین جهت سوق یابد، اکنون شرایط به عکس این است، تجمع و هر برنامه ای در دانشگاه خبرساز است اما در مسجد اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه مسجد باید محور فعالیت نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد اظهار داشت: برای شکل دهی به یک تمدن بزرگ اسلامی، نخستین گام نهادسازی اجتماعی است؛ دلیل محور بودن مسجد در اسلام، نماز و ارتباط با خداست، مسجدی که نماز ستون دینش باشد می تواند فعالیت های سیاسی اجتماعی قوی انجام دهد. برای توسعه مسجد باید از نماز شروع و برای اقامه ان تلاش کرد.

این فعال فرهنگی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مطالبه از مسوولان ابراز داشت: این مطالبه باید از مسجد و مسجدی ها شروع شود.
وی گفت: مهمترین کاری که می شود پس از نماز انجام داد، تشکیل حلقه های تربیتی در حوزه های مختلف مهارتی، هنری و سیاسی برای شکل دهی به نهاد اموزش است چراکه مسجد باید خلأ نهادهای آموزشی را پر کند، دانشگاه و مدرسه که محصول غرب است در انقلاب هم نتوانست چندان موثر باشد و پشت دردهای انقلاب بایستد.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه از دل این نهاد آموزشی و حلقه های معرفت مساجد باید مطالبه سیاسی بیرون بیاید تصریح کرد: دومین آسیبی که با ان مواجه هستیم به عدم محوریت روحانیت در تربیت همه جانبه بر می گردد و اینکه نیروهای نخبه در مساجد فعال نیستند. شما باید همانطور که با مطالبه، مسوولان را متحول می کنید، روحانیت را هم متحول کنید. اگر این مطالبه را زنده کنید، حوزه علمیه به دنبال ان متحول خواهد بنابراین مسجد محور تحول نهادهای اجتماعی نیز هست.

این مدرس حوزه علمیه قم با تأکید براینکه نیروهای مسجدی باید با انگیزه تمدن سازی اسلامی در جهت ظهور امام زمان(عج) فعالیت کنند خاطرنشان کرد:‌ اگر می خواهیم نظام ولایی در جامعه مستقر باشد باید از مساجد شروع کنیم چون رنگ الهی دارد./930/پ202/ص
ارسال نظرات