۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۸۵۲۰۰

پژوهش‌هایی با موضوع ماه رمضان و شب های قدر در پایگاه پژوهه دین منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر، مقالات ویژه ماه رمضان و شب های قدر در فضای مجازی منتشر شد.
ماه مبارک رمضان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی پژوهه دین وابسته به معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی، مقالاتی پیرامون ماه رمضان منتشر کرد.

بنا به این گزارش، ماه رمضان، علی(ع) کیست؟، حقیقت شب قدر از مقالات درج شده در این پایگاه است.

در مقاله ای با عنوان حسنات حضور در مساجد در کلام حضرت امیرالمؤمنین على(ع) می خوانیم: مساجد جایگاه دعا و نیایش و عبادت است. و به عبارتی دیگر کانون رحمت واسعه الهی می‌باشد. همچنان‌که در آیات و روایات و آموزه ‌های دینی اشاره رفته، آنچه که موجب نزول رحمت الهی می‌گردد دعا، نیایش و راز و نیایش با خالق هستی است. قرآن‏کریم در آیات متعددى بندگان را به دعا و نیایش دعوت مى‏نماید و شرط اجابت دعا را در راز و نیاز و درخواست قلبى و زبانى مى‏داند: «و قال ربّکم ادعونى استجب لکم انّ الّذین یستکبرون عن عبادتى سیدخلون جهنم داخرین؛ ترجمه: و خداى شما فرمود که مرا با خلوص بخوانید تا دعاى شما را مستجاب کنم و آنانکه از دعا و عبادت من اعراض و سرکشى مى‏کنند زود با ذلت و خوارى در دوزخ شوند.» و در جای دیگر می‌فرمایند: «امنّ یجیب المضطرّ اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارضءاله مع‏اللّه قلیلاً ما تذکّرون؛ ترجمه: آیا آن کیست که دعاى بیچارگان مضطر را به اجابت مى‏رساند و رنج و غم آنان را برطرف مى‏سازد و شما مسلمانان را جانشینان اهل زمین قرار مى‏دهد. آیا با وجود خداى یکتا، خدایى دیگر شایسته پرستش هست؟ نه هرگز اما اندک مردم متذکر این حقیقتند.» درمیان اماکن مقدس جهت انجام دعا و نیایش، مسجد برترین مکان مى‏باشد و داراى فضیلتى ویژه است چرا که مسجد خانه خدا بر روى زمین است. اگر به عنوان میهمان در خانه خدا برویم و او را با خلوص بخوانیم حق تعالى به احترام این حضور ما و از باب میزبانى سهل‏تر و سریع‏تر زمینه‏سازى، جهت اجابت دعاى بندگان را فراهم مى‏سازد. از طرف دیگر حضور در مسجد و تشکیل اجتماع براى استماع و قرائت دعا موجب خواهد شد تا راه اجابت دعا کوتاه‏تر شود چرا که: «یدا... مع الجماعه» دست خدا با جماعت است.

هشدار برای دوری از غفلت، چهل سخن حکمت‌آموز از امام حسن مجتبی (ع)، غرور عبادت، کارکردهای اجتماعی رمضان، و ... از دیگر مقالات منتشر شده در این پایگاه است.

لازم به ذکر است پایگاه پژوهه دین از بخش های گوناگونی مانند اخبار، گفت و گو، میز اندیشه، آموزش و تدریس،تازه‌های نشر، چکیده طرح‌های پژوهشی، بولتن نقد و بررسی کتب تاریخی، پایان‌نامه، ویژه‌نامه‌های مناسبتی و... تشکیل شده است.

علاقمندان برای استفاده از پایگاه علمی پژوهه دین می توانند به نشانی www.pajohe.ir  مراجعه کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات