۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۸۵۴۴۰
امام جمعه شبستر:

قرض الحسنه نشانگر نظام سالم اقتصادی در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر گفت: در بانکداری اسلامی اگر طرف مقابل و وام گیرنده از لحاظ مالی متضرر شود و زیان ببیند وام دهنده نباید بر او فشار بیاورد و یا اموال او را به ناحق مصادره کند.
اسلام
حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت روز بانکداری اسلامی صورت گرفت، اظهار داشت: هم اکنون کارشناسان برجسته اقتصادی جوامع اسلامی و غیر اسلامی در حال بررسی راهکارهای اجرای عملی مبانی اسلامی در بانک ها هستند.

وی تأکید کرد: در شریعت اسلام برای امور اقتصادی و تجاری مانند هر امر دیگری قوانین و ضوابط کاملی در نظر گرفته شده که می تواند در صورت اجرای صحیح و مطابق با نیازهای روز جوابگو و محرک چرخ اقتصادی جوامع بشری شود.

امام جمعه شبستر خاطر نشان کرد: متاسفانه تعلل و کوتاهی کارشناسان اقتصادی و دولتمردان جوامع اسلامی سبب شده تا کشورهای غربی برای تامین منافع خود و جلب نظر سرمایه داران مسلمان در جهت تاسیس بانک های اسلامی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که این امر یک کار کارشناسی دقیق است که باید با نظارت مستمر مجتهدین دینی صورت گیرد، چرا که فلسفه بانکداری اسلامی در مبانی اخلاق و فقه اسلامی مستتر است که جز فقهای دین کسی قادر به استخراج آن نیست.

حجت الاسلام محمدزاده با تاکید بر اجرای کامل و صحیح مبانی مورد توجه اسلام در سیستم بانکی کشور گفت: بانکداری اسلامی سود طرفین را به معنای ربا و عمل حرام نمی داند و با نگاهی منصف سود طرفین را در نظر گرفته است.

وی ویژگی بارز دیگر بانکداری اسلامی را شناور بودن احکام اقتصادی در تامین سود مالی دانست و گفت: اسلام هیچ گاه اجازه نداده یکی از طرفین در اثر تحولات روزمره زیان ببیند بلکه با استفاده از قدرت اجتهاد در احکام و جامعیت روح قوانین توسعه اقتصادی جامعه را سبب شده است.

حجت الاسلام محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود به انواع عقود اسلامی اشاره کرد و گفت: عمل به مبانی دینی در سیستم بانکداری اسلامی بایستی فراتر از شعار باشد، استفاده شعاری از عقود اسلامی از عمده ترین آفت های سیستم بانکی بوده است.

وی ادامه داد: در بانکداری اسلامی چیزی به عنوان دریافت سود مضاعف وجود ندارد و یا اینکه در بانکداری اسلامی اگر طرف مقابل و وام گیرنده از لحاظ مالی متضرر شود و زیان ببیند وام دهنده نباید بر او فشار بیاورد و یا اموال اورا به ناحق مصادره کند.

وی در پایان از قرض الحسنه به عنوان افتخار بزرگ نظام اقتصادی اسلام و اخلاقی ترین فعالیت اقتصادی یاد کرد و گفت: در قرض الحسنه فرد وام گیرنده می تواند در صورت تمایل و در صورتی که از مال قرض گرفته شده سودی برده باشد مبلغی را در هنگام پرداخت وجه بدان بیفزاید./935/پ202/س
ارسال نظرات