۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۸۵۸۲۱
استاد حوزه علمیه قم؛

تکرار / حکم حاکم شرع در رویت هلال حجت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر مرجع تقلیدی براساس گزارش‌های رسیده، اعلام کند که فردا اول ماه است و برای من ثابت شده، نه این‌که حکم کند، برای مقلدان و دیگران حجت نیست، گفت: تنها حکم حاکم شرع در رویت هلال ماه حجت است.
هلال ماه


حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با بیان این‌که مراجعه مقلدین به نظر مرجع تقلید درباره رؤیت هلال از باب تقلید نیست، گفت: رؤیت هلال امری موضوعی بوده، حکم نیست و تشخیص موضوع هم به دست مکلف است.

وی با بیان این‌که با رؤیت هلال و اطمینان به شروع ماه رمضان، روزه واجب می‌شود، افزود: خود مکلف باید احراز کند که ماه مبارک رمضان ‌آغاز شده است.

حجت‌الاسلام وحیدپور با اشاره به راه‌های ثبوت ماه رمضان و اثبات رویت هلال و ذکر آن در رساله‌های عملیه، اذعان داشت: اگر خود مکلف شخصاً ماه را ببیند یا دو شاهد عادل گواهی دهند و یا رؤیت هلال شایع شده باشد و برای انسان اطمینان‌آور و مفید علم باشد، حجت است و براساس آن اول ماه رمضان ثابت شده و مکلف باید روزه بگیرد.

وی راه دیگر اثبات رویت هلال را حکم حاکم شرع عنوان و تصریح کرد: اگر رویت هلال برای حاکم شرع ثابت و نسبت به آن حکم کند، اول ماه رمضان یا شوال ثابت شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اگر مرجع تقلیدی براساس گزارش‌های رسیده، اعلام کند که فردا اول ماه است و برای من ثابت شده، نه این‌که حکم کند، گزارش مجتهد و مرجع تقلید برای مقلدان و دیگران حجت نیست، گفت: تنها حکم حاکم شرع در رویت هلال ماه حجت است.

مسؤول پیشین دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله جواد تبریزی‌(ره) خاطرنشان کرد: اگر رویت هلال از طریق یکی از راه‌های مطرح شده برای مقلد نیز ثابت شده باشد، اول ماه ثابت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مرجع تقلید براساس گزارش‌های رسیده نسبت به رویت هلال، از اول ماه خبر دهد و بفرماید که برای من ثابت شده، نه تنها مقلدین بلکه برای هرکسی که از گفته مجتهد و مرجع تقلید اطمینان بیاورد، به سبب اطمینانش حجت و تبعیت از آن لازم است.

حجت‌الاسلام وحیدپور با بیان این‌که رویت هلال را برای مرجع تقلید گزارش می‌آورند و نسبت به آن شهادت می‌دهند، یادآور شد: اگر از مرجع تقلید نسبت به رویت هلال سؤالی می‌شود به سبب اطمینان‌آور بودن گفته ایشان است، یعنی در این امر، ملاک تقلید نیست، بلکه اطمینان است.

وی همچنین اختلاف مراجع تقلید را در امر رویت هلال ماه طبیعی دانست و ابراز داشت: ممکن است رویت هلال برای مرجع تقلیدی ثابت و برای دیگری ثابت نشده باشد، که این امر اختلاف موضوعی و تشخیص موضوع است. /920/ت301/ع

ارسال نظرات