۱۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۸۶۰۲۰
آیت الله نوری همدانی:

احیای موقوفات نیازمند پژوهش های روایی و تاریخی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی احیای موقوفات را نیازمند استخراج و پژوهش در احادیث، آیات و تاریخ اسلامی دانست و گفت: انجام تحقیق و پژوهش ضروری است تا از طریق آن ها مردم را با برکات این سنت حسنه الهی آگاه کنیم.
احیای موقوفات نیازمند پژوهش های روایی و تاریخی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید در اختتامیه طرح نشاط معنوی و در جمع مبلغان این طرح که در تالار نور اداره اوقاف برگزار شد، اظهار داشت: وقف می تواند در جهت توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه خدمت بزرگی به اجتماع کند از این رو اطلاع رسانی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مسؤولان وظیفه دارند با استفاده از رسانه های جمعی بسترهای مناسب را در حوزه تقویت و احیای سنت وقف فراهم کنند، یادآور شد: باید آثار و برکات این سنت حسنه الهی را به مردم بیان کنیم تا آن ها بدانند که این ارزش دینی تا چه اندازه ثواب دارد.

تأثیر وقف در تعاون اجتماعی

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه وقف در تعاون اجتماعی، اقتصاد و ایجاد رفاه برای عموم افراد جامعه مؤثر است، خاطر نشان کرد: باید با این تعاون و همکاری که توسط وقف در بین مردم ایجاد می شود در ایجاد جامعه ای دینی، اسلامی و پیراسته از آلودگی ها و سایر انحطاط ها تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در فقه دو نوع واجبات وجود دارد ، افزود : مردم به واجبات عینی بیشتر اهمیت می دهند در صورتی که واجبات کفایی همچون وقف که به اجتماع مربوط می شوند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

این مرجع تقلید به نقش مردم در جریان های مؤثر در اجتماع اشاره و تأکید کرد : مردم باید با همکاری و تعامل به سوی ساختن اجتماعی متکامل گام بردارند تا به رستگاری دست یابند زیرا همه کارهای انسان ها بر یکدیگر تأثیر متقابلی دارد.

احیای موقوفات نیازمند پژوهش های روایی و تاریخی است

وی احیای موقوفات را نیازمند استخراج و پژوهش در احادیث، آیات و تاریخ اسلامی دانست و گفت: این تحقیق و پژوهش ضروری است تا از طریق آن ها مردم را با برکات این سنت حسنه الهی آگاه کنیم.


وی با اشاره به بی وفایی مال دنیا، تصریح کرد: اگر انسانی عقیده کامل به آخرت داشته باشد می داند که آنچه در راه خدا صرف می کند ماندگار بوده و در دیوان الهی ثبت و ضبط می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) بیش از یکصد چشمه با نام ینبوع وقف کرده اند، ابراز داشت: پرونده انسان با مرگ وی بسته نمی شود و اگر فرزند صالح یا سنت حسنه مطلوب و نیکویی از خود به جای بگذارد ، آثارش در پرونده ی او جاری است که وقف یکی از سنت های حسنه است که آثار آن در تمامی دوران ها نصیب واقف می شود./968/پ202/ص
ارسال نظرات