۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۸۷۳۷۳
مدیر گروه سیره نگاری دانشکده علوم حدیث:

باید به سمت عمیق شدن تحقیقات در بعد کیفی حرکت کنیم

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیره نگاری دانشکده علوم حدیث بیان داشت: باید با شیوه های نوآمد و به روز به پرسش های جدید پاسخ دهیم.
پژوهش در حوزه

حجت الاسلام سیدمحمد طباطبایی نژاد، مدیر گروه سیره نگاری دانشکده علوم حدیث در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: تحقیق از دوران ائمه(ع) و پس از ایشان در طول تاریخ با فراز و فرود فراوان وجود داشته است.

وی بیان داشت: در دوران پس از ائمه شاهد سه دوره شکوفایی پژوهش و علم در مکتب اهل بیت(ع) بوده ایم که دوره اول دوران آل بویه است.

این استاد حوزه بیان داشت: در دوران آل بویه، شیعه به پشتیبانی قدرت سیاسی حکومت توانست فرهنگ خود را ترویج کند و ما شاهد نوشته شدن کتب اربعه در این زمان هستیم.

وی ادامه داد: با افول آل بویه، کارهای علمی نیز رو به افول گذاشت و به خانه شیخ طوسی حمله و کتابخانه ایشان به آتش کشیده شد و شیخ مخفیانه به نجف رفت و اگرچه در این زمان، حوزه نجف تاسیس شد اما دیگر شاهد آثار جشمگیر شیخ طوسی نیستسم و در این دوران کتاب امالی را نوشتند که جزو کتاب های درجه یک محسوب نمی‌شود.

وی دومین دوره طلایی ترویج و غنی بخشی معارف شیعی را دوران صفویه عنوان کرد و گفت: در این دوران به واسطه حمایت های مختلف علما، کتب بحارالانوار، وسائل الشیعه، وافی و عوالم نوشته شد.

این استاد حوزه علمیه قم سومین دوره شکوفایی را انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و بیان داشت: در این دوران ما شاهد پشتیبانی از مذهب هستیم که واقعا کارهای علمی خوبی انجام شده و با دوران قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.

وی بیان داشت: امروز نباید به کار گذشتگان اکتفا کرد و باید به عمیق شدن تحقیقات در بعد کیفی توجه داشت.

این محقق دانشنامه امام حسین(ع) با اشاره به سختی های کار علمی گذشتگان که از حداقل امکانات برخوردار بودند، اظهار داشت: امروز با وجود امکانات نرم افزاری و در دسترس بودن کتاب باید کارهای عمیق تری در تحقیقات را شاهد هستیم.

وی گفت: نباید به یافته های علمی گذشتگان اکتفا کرد و شاید امروز مطلبی که معروف شده است، صحیح نباشد.

این استاد حوزه با تاکید بر انجام کارهای پژوهشی عمیق، گفت: ما باید با شیوه های نوآمد و به روز به پرسش های جدید را پاسخ دهیم.

وی اظهار داشت: ما در ابتدای راه هستیم و کارهای ما با نیاز های روز جامعه فاصله دارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات