۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۸۸۷۸۱
آیتالله جوادی آملی:

عدم رعایت دستور اسلام موجب وابستگی به بیگانگان میشود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: مسلمان این است که کمربند استقلال را خودش درست میکند و خودش به کمرش میبندد و آنکه به بیگانه نیازمند است دستور اسلام را رعایت نکرده است.
1/ آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی دوشنبه شب در دیدار تعدادی از افسران هواناجا، خطاب به حاضران گفت: شما آثار قدرت و برکت الهی را بیشتر احساس میکنید و اعتماد شما به صیانت و قدرت الهی بیشتر از دیگران است، چون هر لحظه گمان میرود که خدای نکرده به شما آسیبی برسد و انسان بین زمین و آسمان سرگردان است.

وی با اشاره به خاطرهای از دوران فعالیتشان در شورای عالی قضایی در اوایل انقلاب اسلامی که به همراه مرحوم ظهیرنژاد مسئول وقت ژاندارمری به فرودگاه رفته بودند، اظهار داشتند: در آن زمان یکی از مهندسان هواپیمایی میگفت که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با اینکه علوم مربوط به تجهیزات و قطعات هواپیما را فرا گرفته بود ولی انباردار بود، یعنی قطعات مربوط به هواپیما را به آنها تحویل میدادند و هر وقت که نیاز میشد، آمریکاییها از آنها تحویل میگرفتند و بر روی هواپیماها نصب میکردند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: آمریکاییها اجازه نمیدادند متخصصان ایرانی قطعات هواپیما را نصب کنند؛ اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، مردم کشور آزاد شدند و شما به استقلال خودتان رسیدید.

وی بر لزوم خودکفایی در امر طراحی و ساخت قطعات مربوط به هواپیما تاکید کرد و گفت: باید سعی کنید همان طور که در پرواز و هدایت هواپیما و هلی کوپتر مستقل و متخصص هستید، در ساخت قطعات آن نیز به خودکفایی برسید؛ این کار شدنی است، به خاطر اینکه هوش و استعداد ایرانیها به برکت خون شهیدان خیلی بیشتر از مردم سایر کشورها است.

استاد برجسته حوزه علمیه، هدایت هواپیماهای فرسوده که از کشورهای خارجی خریداری میشوند را کاری دشوار دانست و تصریح کرد: درست است که خلبانان در هدایت هواپیما تخصص دارند اما قطعات فرسوده، همیشه انسان را مضطرب می کند. بهترین راه برای حل این مشکل خودکفایی در ساخت قطعات و تجهیزات هواپیمایی است.

وی بخشی از دعای مومنان را مربوط به خودکفاشدن و رسیدن به استقلال دانست و گفت: خداوند کریم میفرماید که مسلمانان را در تورات و انجیل معرفی کردم و داستان آن این است که امت اسلامی مثل خوشه گندم است؛ خوشه گندم باریک است و اگر باد بوزد ممکن است بشکند، لکن ما او را هدایت کردیم تا در مقابل حوادث بایستد و برای این کار به او یاد دادیم که چگونه کمرش را گره بزند و محکم ببندد.

وی افزود: مسلمان این است که کمربند استقلال را خودش درست می کند و خودش به کمرش میبندد و آنکه به بیگانه نیازمند است دستور اسلام را رعایت نکرده است.

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: دعا، گاهی نظیر دعای ائمه اطهار علیهم السلام مرده را زنده میکند و مریض را شفا میدهد اما دعاهایی که برای ما مشخص کردهاند در همه امور نیاز به راهنمایی است.

وی اثر قطعی دعا را در چند مورد بیان کردند و با ذکر مثالی در همین رابطه اظهار داشت: نخستین اثر قطعی دعا این است که خداوند به ما عنایت می کند که بیمار را پیش کدام پزشک ببریم؛ وقتی این کار را انجام دادیم پزشک به خوبی نوع بیماری را تشخیص می دهد و خداوند به برکت دعا، طبیب را هدایت می کند که از بین انواع داروها، داروهای مورد نیاز بیمار را تجویز کند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه گفت: مرحله سوم اثر قطعی دعا مربوط به سرپرستان بیمار است که خداوند آنها را هدایت می کند که به داروخانه مطمئنی بروند و داروهای سالم را دریافت کنند. وقتی دارو تهیه شد خداوند پرستار و یا کسی که می خواهد بیمار را در خوردن دارو راهنمایی کند، هدایت می کند که در این کار دچار اشتباه نشود و در نهایت دستگاه گوارش بیمار را آماده می کند تا پذیرای دارو باشد.

وی تصریح کرد: دعا فقط به مسائل مالی و بیماری اختصاص ندارد بلکه نیازمندی یک جامعه برای استقلال و آزادی نیز در همین راستاست.

حضرت آیتالله جوادی آملی در پایان تاکید کرد: همه ما در همه امور محتاج دعا هستیم و هر کسی باید در امور مربوط به فعالیت و تخصص خودش جامعه را مستقل کند./917/د102/ص

ارسال نظرات