۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۸۸۷۹۸
قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

مخاطب شناسی و مخاطب سنجی در حوزه پژوهش های دینی ضعیف است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بیان داشت: مفاهیم قرآن باید با تبیین های متنوع و در قالب های گوناگون هنری و متناسب با رده های سنی مختلف عرضه شود.
پژوهش


حجت الاسلام حسن خیری، قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: وقتی می توان یک فعالیت علمی را پژوهش بنامیم که نیازی را بر طرف کرده و دردی را درمان کند.

وی بیان داشت: در فضای دانشگاه ها ارتباط پژوهش و نیاز در قالب دانشگاه و صنعت مطرح می شود و در سطح حوزه نیز باید حوزه و جامعه مطرح شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی پژوهش در حوزه های علمیه ارتقا پیدا کرد و کیفیت محصولات بالا تر رفت اما ما هنوز در مخاطب شناسی دچار ضعف هستیم.

وی اظهار داشت: مخاطب سنجی، بررسی گروه های سنی گوناگون، درنظر گرفتن سلایق متنوع و سپس برنامه ریزی جامع و حساب شده می تواند باعث هم افزایی پژوهش در حوزه های علمیه شود و از سلیقه ای شدن پژوهش جلوگیری کند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: متاسفانه امروز در بازار کتاب دینی با انواع کتاب های تعبیر خواب، استخاره، فالنامه و ... مواجه هستیم، در حالی که نیاز جامعه ما بحث های اعتقادی است.

وی با انتقاد از نبود مدیریت مناسب سازی پژوهش با نیاز، بیان داشت: سختی مباحث اعتقادی و دشواری فهم آن و درنتیجه رغبت کمتر بازار، باعث شده اهمیت و چاپ این نوع کتاب ها پایین بیاید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نتوانسته ایم ذائقه دین داری مردم جامعه را متناسب با اولویت ها جهت دهیم، ادامه داد: نبود رده بندی و سخت بودن بحث ها باعث شده تا مخاطبین را در مباحث دینی از دست بدهیم.

وی بیان داشت: در بحث های تفسیری هنوز کتاب های مخصوص رده های سنی گوناگون نوشته نشده است و فقط این بحث ها برای طلاب و دانشجویان علوم قرآنی مطرح می شود.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت:مفاهیم قرآن باید با تبیین های متنوع و در قالب های گوناگون هنری و متناسب با رده های سنی مختلف عرضه شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات