۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۸۹۱۴۵

فراگیری تفسیر قرآن شرط حداقلی تولید علم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بخشی نگری آسیبی است که به دلیل نبود تسلط جامع به قرآن در تحقیقات دینی مشاهده می شود.
حجت الاسلام نقي پور


حجت الاسلام نقی‌پور فر، استاد دانشگاه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: تولید علم در حوزه های علمیه دارای یک سری مبانی است که باید تابلو شده و بستر‌سازی مناسب برای جبران نواقص در این قسمت انجام شود.

وی بیان داشت: استنباط از مبانی دینی یک علوم حداقلی را طلب می کند که البته برخی از این علوم در نظام درسی حوزه مرسوم است اما اینها کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از مباحث اصلی در استنباط احکام، توجه به جامعیت قرآن و حدیث است که در دو بخش روش و محتوا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: دانستن یک دوره تفسیر برای ورود به مرحله نظریه پردازی دینی لازم است و دانستن تفسیر قرآن حداقل صلاحیت تحقیقاتی است که در حوره های علمیه باید برنامه ریزی و مدون شود.

محقق علوم اسلامی با تاکید بر اینکه فهم جامع قرآن شرط فهم دین است، بیان داشت: بخشی نگری آسیبی است که در اثر عدم تسلط جامع به قرآن در تحقیقات دینی مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه در تحول و تولید علم باید توانمندی طلاب در بحث های قرآنی جدی گرفته شود، بیان داشت: لازم است در تاسیس رشته های تخصصی حوزوی همچون کلام، فلسفه و دیگر شاخه های علوم انسانی، تفسیر قرآن جزء برنامه ریز درسی قرار گیرد.

وی بیان داشت: نگنجاندن درس تفسیر در برنامه های درسی آسیبی است که من به آیت الله مصباح یززدی نیز متذکر شدم و ایشان هم اصل اشکال را قبول داشت.

استاد حوزه علمیه قم، گفت: یکی از نیازها در پژوهش و نظریه پردازی، توجه به بحث های مقارنه و تطبیقی است که طلاب باید با نظریات اهل سنت، اهل کتاب و تفکرات غیر دینی در موضوعات مشترک همچون حقوق بشر آشنا شوند.

وی بیان داشت: متاسفانه ما حتی به اندازه اهل سنت در بحث های تطبیقی بحث و نظر نداریم از این رو لازم است طلاب در این زمینه آگاه تر شوند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: توجه به بحث های مقارن باید به یک سنت در حوزه علمیه تبدیل شود تا ما بتوانیم در جهان معاصر از منطق قوی امامیه دفاع کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات