۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۸۹۷۶۷

گزارشی از نشست عرفان اسلامی در اصفهان

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست تخصصی عرفان اسلامی ویژه مدیران دفاتر تبلیغات اسلامی، اساتید گفتمان‌های دینی، روحانیون مستقر و طرح هجرت، به همت اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
نشست تخصصي
به گزارش خبرنگار حبرگزاری رسا در اصفهان، در این نشست که در اردوگاه شیخ بهایی برگزار شد، حجج اسلام فاضلی و مردانی از اساتید و مدرسین حوزه در رابطه با عرفان اسلامی و مبانی آن به ایراد سخن پرداختند.

در جلسه صبح این نشست حجت الاسلام رضا فاضلی از کارشناسان عرفان اسلامی علت برتری عرفان اسلامی را، برتری دین اسلام بر دیگر ادیان دانست و گفت: جامعه اسلامی ترسی از شبهه و سؤال در دین ندارد بلکه از دینداران خفته خوف دارد.

وی افزود: در متون دین اسلامی به تنها رشته ای که بیش از همه به آن پرداخته شده است و ما از آن بهره کافی نبرده‌ایم، عرفان است که ادعیه ما همچون صحیفه سجادیه و دعای عرفه دریایی از معارف اسلامی در این زمینه است.

حجت الاسلام فاضلی اظهار داشت: عرفان مرحله ای است که امام معصوم‌(ع) در دعای شعبانیه می فرماید: بار الها من را به آن نور بسیار بهجت زای خودت برسان تا اینکه من بر تو عارف شوم؛ و به ما این درس را می دهد که عرفان پایان ندارد چون شروعش از خود است و پایانش به خداوند متعال می رسد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که گرایش به اسلام در کشورهای غربی بیشتر شده است، افزود: علت گرایش کشورهایی که مدام به اسلام گرایش پیدا می کنند معنویت اسلام است.

وی به معانی عرفان اشاره کرد و گفت: عرفان عهده دار اسما و صفات الهی است و ما را با صفات الهی آشنا می کند.

حجت الاسلام فاضلی با تبیین عرفان عملی و عرفان نظری افزود: عرفان نظری همین کتابهایی است که نوشته شده است و ما را با حقایق آشنا می کند و عرفان عملی به عمل در آوردن آن چیزی است که در عرفان نظری سپری می شود.

این استاد حوزه با بیان این‌که عرفان عملی و نظری باید توأم با هم باشد، اظهار داشت: کسی که این دو را با یکدیگر به کار ببرد و به آن عمل کند عارف می شود و اگر عمل نکند عالم است.

در جلسه بعد از ظهر این نشست نیز حجت الاسلام رضا مردانی به آیه 7 سوره آل عمران اشاره کرد و اظهار داشت: قسمتی از آیات قرآن کریم محکمات و آیات روشن است و بخشی دیگر از متشابهات و آیات پیچیده و کسی جز خدای یگانه و راسخون در علم، تأویل آیات متشابه را نمی داند.

وی در ادامه سخنان خود به نقد عرفان‌های کاذب و نحله‌های انحرافی پرداخت و گفت: فرقه صوفیه که یکی از این فرقه‌ها است، در زمان امام صادق‌(ع) به وجود آمد.

این استاد حوزه به نقش مبلغان دینی در جذب جوانان و مقابله با نحله‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب اشاره کرد و خاطر‌نشان کرد: مبلغان خواهر و برادر در تبیین دین اسلام باید ابتدا خود با مبانی دین آشنا شوند و سپس در مقابله با جریان‌های انحرافی با ظرافت خاصی عمل کنند.

گفتنی است، این دوره به منظور طرح مباحث ایجابی و معرفی عرفان اصیل اسلامی و بررسی تطبیقی عرفان اصیل اسلامی و عرفانهای کاذب با حضور شصت نفر از خواهران مبلغ و بانوان فرهیخته استان در محل اداره کل استان و با حضور یکصد نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، روحانیون مستقر ، طرح هجرت و اساتید گفتمان‌های دینی در محل اردوگاه شیخ بهایی برگزار شد./965/ت301/س
ارسال نظرات