۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۹۱۹۱۴
امام جمعه سوسنگرد:

دشمن به دنبال ترویج خرافات در اعتقادات مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه سوسنگرد، ثمره عاشورا را همان ثمره غدیر دانست و اظهار داشت: اگر پیام غدیر در آینده به خوبی دریافت شود، عاشوراها دیگر تکرار نمی‌شوند.
دشمن به دنبال ترویج خرافات در اعتقادات مسلمانان است
حجت الاسلام سید طالب موسوی، امام جمعه سوسنگرد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم الحرام، ثمره عاشورا را همان ثمره غدیر دانست و اظهار داشت: اگر پیام غدیر در آینده به خوبی دریافت شود، عاشوراها دیگر تکرار نمی‌شوند.

امام جمعه سوسنگرد، با بیان این که عاشورا، مثلث غدیر را بر روی قاعده خودش بنا کرد، گفت: واقعه غدیر خم از جمله مسائلی است که همه مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند و علمای اهل سنت نیز در کتاب‌هایشان به این اصل اعتقاد دارند و در کتاب‌های همچون مسند احمد‌بن‌حنبل، صحیح مسلم، سنن ترمذی نیز این واقعه نقل شده است و در حقیقت غدیر از ادله نقلی وجوب پیروی از امیر‌المؤمنین نیز به شمار می‌آید.

حجت الاسلام موسوی، گفت: بعضی از قبیله های عرب خودشان را آماده کرده بودند تا پس از رحلت رسول اکرم (ص) سفره توحید و اسلام را برچینند، بنابراین چگونه ممکن است که رسول اکرم (ص) برای دین خدا نگهبانی مشخص نکند؟!

امام جمعه سوسنگرد، خاطر نشان کرد: ترمذی که از صحاح شش‌گانه اهل سنت بشمار می‌رود، در باب فضایل امیر‌المؤمنین (ع) روایاتی را آورده است که شاهد بر واقعه غدیر خم است و وی از قول رسول خدا (ص) نقل می‌کند که پیامبر (ص) فرمودند: علی از من و من از علی هستم و بعد از من، او سرپرست هر مؤمنی است.

وی در خصوص علت رخداد واقعه غدیر گفت: اهل سنت بر این باور است که رسول خدا (ص) بعضی از احکامی را که تا آن وقت بیان نکرده بودند و قصد بیان آن را داشتند، چند روز مردم را در جحفه جمع کرد و آنها را در غدیر معطل کرد تا کسانی که هنوز نرسیده‌اند، خودشان را به آنجا برسانند و در نتیجه این مراسم را برپا کردند اما شیعه مخالف این نظر است و آن را انکار می‌کند و شیعه در حقیقت این اتفاق را تضمین استمرار ولایت می‌داند.

حجت الاسلام موسوی، تصریح کرد: خواست و اراده خداوند بر این قرار بود که این واقعه در غدیر خم صورت بگیرد و عظمت غدیر در سیره اهل بیت (ع) به گونه‌ای است که ایشان روی این عید بزرگ بسیار تأکید می‌کنند و بنابراین ائمه علیهم‌السلام سعی کردند که غدیر را حفظ و زنده نگه دارند و در واقع این امر به خاطر حفظ اصل و کیان اسلام بود.

وی با بیان اینکه انسان نباید در جامعه از حکومت غیر مشروع و طاغوت تبعیت و پیروی کند، گفت: رهبر جامعه باید دارای شرایط و صفاتی باشد که خدا پسند است و عادل‌ترین، سیاست‌مدارترین‌،شجاع‌ترین، فقیه‌ترین فرد و به طور کلی هر صفت کمالی که می‌تواند در یک انسان وجود داشته باشد، باید بهترینش در فرد اول جامعه و شخص رهبری باشد که این مهمترین پیام غدیر است.

امام جمعه سوسنگرد، افزود: پیامبران به لحاظ عصمت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و امام خمینی (ره) در کتاب البیع در ارتباط با رسول و نبی فرموده است که رسول، معاینةً، مَلَک خدا را می‌بیند و مشافهةً با او صحبت می‌کند ولی نبی به وسیله الهام اخبار را از خدای متعال می‌گیرد و به بیان دیگر رسول، مرتبه‌اش از نبی بیشتر است و امام نیز کسی است که عملا باید جامعه را به پیش ببرد.

حجت الاسلام موسوی، اظهار داشت: شهید مطهری سه شأن را برای امام فرض کرده است که عبارت است از شأن ولایت معنوی، شأن مرجعیت دینی و شأن زعامت و رهبری سیاسی جامعه؛ و یک جامعه نمی‌تواند دو یا سه امام داشته باشد اما تعدد نبی یا رسول در یک جامعه ممکن است و از 124 هزار پیامبر، 313 نفر از آنان رسول بودند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسلمانان غدیر را به همان معنایی که رسول خدا (ص) آن را تبیین کردند و حجت را بر همه تمام کردند، دریافت می‌کردند، واقعه عاشورا به آن شکل اتفاق نمی‌افتاد و به وقوع نمی‌پیوست و در حقیقت بی‌توجهی بعضی از خواص بود که با انحراف در مسئله غدیر، باعث جریان عاشورا شد.

امام جمعه سوسنگرد، در بخش دیگری از سخنان خود، با مهم برشمردن جایگاه مداحان و شورای هیأت های مذهبی اظهار داشت: کانون مداحان و شورای هیأت های مذهبی بازوان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

حجت الاسلام موسوی، با تاکید بر ضرورت آموزش مداحان و مسؤولان هیأت های مذهبی گفت: هیأت های مذهبی و ذاکران اهل‌بیت باید با بصیرت و روشن‌بینی به تبلیغ مسائل مذهبی بپردازند و خود با مظاهر خرافات همچون طوق برخورد قاطع کرده و در مقابله با ترویج انحرافات گام‌های موثر بردارند.

وی دفاع از ولایت فقیه را دفاع از ولایت علوی دانست و افزود: موضوع ولایت باید در راس امور قرار گیرد؛ مداحان باید توجه ویژه‌ای به اصل ولایت فقیه داشته باشند و نباید از این موضوع غفلت کنند؛ ما باید همواره به تقویت همدلی و اتفاق نظر در بین مردم و مسؤولان احترام بگذاریم و آن را غنیمت بشماریم چرا که خلاف آن به ضرر جامعه خواهد بود؛ مداحان باید با شایعه و تفرقه در جامعه مبارزه کنند.

امام جمعه سوسنگرد، در پایان افزود: دشمنان اسلام با جنگ نرم به سراغ باورها و اعتقادات ما آمده‌اند و در حال ترویج خرافات در عزاداری هستند از این رو شما مداحان و فعالان فرهنگ دینی به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با افکار دشمنان غربی محسوب می‌شوید و باید همیشه آگاه باشید و تنها در راه تبلیغ دین اسلام گام بردارید./945/ت302/ص
ارسال نظرات