۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۹۳۱۲۲
رییس فرهنگستان علوم اسلامی:

منحصر‌کردن هیجان‌های عاشورایی در میدان‌های خُرد صحیح نیست / دشمن با مطرح کردن خاورمیانه بزرگ به دنبال تغییر جغرافیای سیاسی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی‌ گفت:‌ در عاشورا یک درگیری همه جانبه نسبت به همه ساحت‌های عالم‌های انسانی اتفاق افتاده است؛ از این رو عاشورا تنها نقطه ظهور عرصه عرفانی و شخصی و ایجاد عقلانیت فرهنگی نیست، بلکه نقطه کانون یک تمدن است.
حجت الاسلام ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی، در مراسم شب هشتم عاشورای حسینی که با حضور حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد به بررسی زمینه‌های پیدایش قیام عاشورا در دنیای اسلام پرداخت.

وی با بیان این‌که اگر امور جامعه به مدار اصلی خود برگشت، در مسیر صلاح قرار می‌گیرد، هدف نبوت پیامبر اکرم(ص) را دعوت همه عوالم به توحید و پرستش خدای متعال عنوان کرد و افزود:‌ همه عوالم در معرفت و درک حقیقت توحید مرهون شخصیت پیام اکرم(ص) و مأموریت گسترده ایشان است.

حجت‌الاسلام میرباقری در ادامه، ظرفیت دشمنی با پیامبر اکرم(ص) را متناسب با ظرفیت رسالت آن حضرت ارزیابی کرد و گفت: دشمن به دنبال آن است‌ مأموریت نورانی‌کردن همه عوالم را از مسیر خود خارج کند.

وی با بیان این‌که کربلا نقطه درگیری جبهه پیامبر اکرم(ص) و جبهه دشمنان بود، خاطرنشان کرد: وسعت درگیری در میدان عاشورا بسیار بزرگ و آثار شهادت امام حسین(ع) تأثیر شگرفی بر عالم ‌انس و جن گذاشته است.

این استاد حوزه علمیه قم، عاشورا را میدان اقامه عزای و زیارت امام حسین(ع) معرفی کرد و با بیان این‌که انبیای الهی در سلوک خود از این حادثه عظیم یاد کرده‌اند، آن را به سبب وسعت میدان درگیری حق و باطل دانست.

وی، خاطرنشان کرد: راه معرفت امام و فهم حقیقت عاشورا، رجوع به قرآن و فهم معارف دین است و کسی که می‌خواهد راه ولایت و سیدالشهدا(ع) را دنبال کند باید در محضر قرآن زانو بزند.

حجت‌الاسلام میرباقری همچنین گفت: عاشورا نقطه دستگیری پیامبر اکرم(ص) از اولیا، انبیا و همه عوالم است؛ از این‌رو میدان تاریخی و محیط درگیری عاشورا هیچ‌گاه محدود نیست، بلکه میدان درگیری تاریخی حق و باطل و نقطه عزیمت درگیری حق و باطل است.

وی با بیان این‌که محدودنگری در واقعه عاشورا سبب عدم درک حقیقت عاشورا و شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) می‌شود و هرگز نباید هیجان‌های عاشورایی را در میدان‌های خرد نگاه کرد، گفت: میدان اثرگذاری حادثه عاشورا میدان گسترده، عمیق و همه جانبه است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: در عاشورا یک درگیری همه جانبه نسبت به همه ساحت‌های عالم‌های انسانی اتفاق افتاده است؛ از این رو عاشورا تنها نقطه ظهور عرصه عرفانی و شخصی و ایجاد عقلانیت فرهنگی نیست، بلکه نقطه کانون یک تمدن است.

وی با بیان این‌که عاشورا مربوط به عصر ظهور و حلقه ارتباطی نبوت و مهدویت و عصر ظهور عصر تجلی روح امام زمان(عج) در همه ساحت‌های اراده انسانی است، اظهار داشت: برای درک میدان تأثیر عاشورا و نقطه درگیری عقل و جهل، باید دانست که حلقه اتصال ‌رسالت پیامبر اکرم(ص) و عصر ظهور، حادثه عاشورا است.

حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به این‌که امام حسین(ع) چهره نفاق و باطل را آشکار کرد و مدیریت آن حضرت بود که توانست عاشورا را عرصه درگیری حق و باطل جلوه دهد، گفت: شهادت امام حسین(ع) جبهه باطل را مجبور کرد باطل پنهان خود را آشکار کند و همه حق را در تاریخی شفاف، نشان داد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی همچنین عاشوار را مبدأ سیر برای تهذیب جامعه انسانی دانست و ابراز داشت: عاشورا افزون بر تأثیر جنبه عرفانی فردی، نشانگر تجلی ولایت توحیدی و مبدأ رشد و تکامل بشری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشخصه‌های آل ابی‌سفیان و مقایسه آن با شرایط جهانی امروز پرداخت و ابراز داشت: دشمنان اسلام به دنبال یک دهکده جهانی با یک فرهنگ منحرف و ایجاد یک تمدن همه جانبه در این زمینه هستند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که دشمن می‌خواهد باطل را تحت مدیریت واحد اداره کند؛ از این رو همه مدنیت مادی ‌که بعد از رنسانس اتفاق افتاده در برابر مدنیت دینی قرار گرفته است، ادامه داد: حساسیت جامعه ایمانی را باید در مقیاس تمدنی پی‌گیری کنیم؛ چون دشمنان با مطرح کردن مباحثی همچون خاورمیانه بزرگ به دنبال تغییر جغرافیای سیاسی اسلام هستند.

وی در پایان گفت: هرگز نمی‌توانیم عقلانیت پیچیده غرب را در عرصه رویارویی با عقلانیت اسلامی و حق‌گرایی نادیده بگیریم؛ چراکه دشمن برای منافع خود دائماً حادثه درست می‌کند و یک روز امثال سلمان رشدی و روز دیگر هم اهانت به قرآن کریم را علم می‌کند.‌/920/پ202/س

ارسال نظرات