صراط مستقیم راهی است که در آن افراط و تفریط نباشد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله عزیز خوشوقت از استادان درس اخلاق حوزه علمیه ظهر امروز در درس اخلاق خود که در نمازخانه مدرسه معصومیه قم برگزار شد، تفسیر راه مستقیم، قراردادن انسانها در این راه و ترساندن انسانها از افتادن در ورطه اشتباه و گمراهی را سه بخش مهم قرآن برشمرد.
وی در ابتدای سخنان خود با طرح این سؤال که موضوع اصلی قرآن کریم چیست، ابراز داشت: محور و موضوع کتاب آسمانی قرآن هدایت انسانها است؛ هدایت نیازی به علم و سواد ندارد و اگر همه انسانها در راهی که برای آنها انتخاب شده به درستی حرکت کنند به هدف متعالی انسانیت خواهند رسید.
آیتالله خوشوقت با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه این راه هدایت در کجای قرآن مطرح شده است، افزود: یکی از مقدمات توضیح آن است که خداوند چون میخواهد انسان در این راه صحیح حرکت کند، بر تمام آنها نماز را واجب کرده است.
وی با بیان اینکه مهمتر و ارزشمندتر از وجود ذات حضرت متعال در اسلام وجود دیگری نداریم، خاطرنشان کرد: به این سبب است که بر انسان تکلیف شده روزی ده مرتبه سوره حمد را برای ستایش ذات اقدس الهی بخواند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه به قسم شیطان در گمراه کردن انسان و تلاش نفس اماره برای نافرمانی از خداوند متعال اشاره کرد و گفت: بهترین راه سعادت آن است که از خدا کمک بخواهیم و در این راه پرخطر به تنهایی حرکت نکنیم.
وی در ادامه از آیه «اهدنا الصراط المستقیم» به عنوان منشأ هدایت انسانها نام برد و اذعان داشت: معنای مستقیم، «راست» نیست؛ بلکه یکی از معانی آن اعتدال است؛ یعنی افراط و تفریط در این راه وجود ندارد.
آیتالله خوشوقت با اشاره به اینکه یهودیان دچار افراط و تفریط هستند، گفت: پارهای از مسائل مادی در تورات و بخشی از مسائل معنوی در انجیل مطرح شده است؛ تورات فاقد معنویت و انجیل فاقد مادیت است، اما در کتاب آسمانی قرآن مادیات و معنویات با هم آمده است.
وی با بیان اینکه یهودیان مغضوبٌ علیهم هستند، ابراز داشت: صراط مستقیم صراط کسانی است که مورد لطف خداوند قرار گرفتهاند؛ «صراط الذین انعمت علیهم» انبیای الهی، صدیقین، شهدا و صالحین هستند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تفسیر واقعی صراط مستقیم، گفت: صراط مستقیم اطاعت فرمان خدا است که اگر اطاعت نکنیم از راه انسانیت خارج شدهایم.
آیتالله خوشوقت با بیان اینکه خداوند متعال هر عملی را که رشد و تکامل ایمان را در پی دارد و سبب ترک محرمات میشود، واجب کرده است، ادامه حیات مادی را در پیاده کردن کامل دستورات خداوند دانست و تصریح کرد: راه سعادت و سلامت اطاعت از فرمان خدا و فرمان پیامبر اکرم(ص) است.
وی با اشاره به معرفی حضرت علی(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) به عنوان ولی امر مسلمانان در روز عید غدیر، نافرمانی از خداوند متعال و پیامبر را مهمترین علت انحراف جوامع بشری خواند و اظهار داشت: تقوا یعنی فرمانبردار خدا، پیامبر و امام بودن و باید دانست که توطئه دشمنان تنها با پیروی از فرمان خدا بیاثر است. /920/پ201/ع