۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۹۶۱۲۲

نشست جامعه اخلاقی و حقوق بشر در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست جامعه اخلاقی و حقوق بشر با حضور اندیشمندان حوزوی در دفتر شمال غرب کمسیون حقوق بشر اسلامی در تبریز برگزار شد.
حقوق بشر
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، محمد امجد مدیرعامل مؤسسه جامعه اخلاقی و حقوق بشر امروز در نشست « جامعه اخلاقی و حقوق بشر» که در محل دفتر منطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشراسلامی برگزار شد، با اشاره به روایات "هر چه بر خود نمی پسندی بر دیگران نیز مپسند" و یا " با دیگران چنان کن که خوش داری با تو همان کنند " گفت: این قاعده طلایی و اصل زرین اخلاق است که در تعالیم همه ادیان آسمانی و در کلام حکما و مصلحان بزرگ بشر آمده است و به عنوان یک قاعده بنیادین ، رفتار اخلاقی ما آدمیان را در تعامل با یکدیگر جهت می دهد.

صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه ناقد با اشاره به وصایای امیرمومنان علی علیه السلام به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام که فی الواقع وصیت به تمام بشریت است افزود: حضرت می فرمایند؛ واجعل نفسک میزاناً فیما بینک و بین الناس... و ارض للناس ما ترضاه لنفسک واکره للناس ما تکرهه لنفسک یعنی: فرزندم خودت را معیار و میزان رفتارهایت با دیگران قرار بده و آنچه بر خود می پسندی بر آنان نیز روا دار و از هر آنچه بیزاری بر آنان روا مدار».

محمد امجد با اشاره به اینکه آدمیان به نحو شهودی خیر و شر و نیک و بد برخی امور و رفتارها را در می یابند، افزود: انسانها به همان اندازه که خویشتن دوست هستند ، دیگر دوست نیز هستند و دیگر دوستی به همان اندازه در ابناء بشر طبیعی می نماید که خود دوستی و همین صفات و تشابهات طبیعی در میان نوع بشر موجب تمدن و مدّنیت در میان این نوع از انواع شده و موجبات بقا و پیشرفت آنان را فراهم ساخته است .

دانش آموخته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه همه ما آدمیان از اینکه به ما ظلم و اجحاف و زورگویی شود بدمان می آید و در مقابل از عدل و داد و نصفت و انصاف و احسان و محبت دیدن خشنود می گردیم ادامه داد: حس همدلی و همدردی هم که در میان صنف بشر بسیار طبیعی به نظر می رسد موجب شده است که از ظلم و اجحاف یکی به دیگری بی آنکه ما حتی ذینفع یا قربانی باشیم نفرت داریم و در مقابل از دفع و رفع ظلم و دادگستری در میان همنوعان لااقل قلباٌ – و گرچه به خاطر برخی ملاحظات محافظه کارانه و خودخواهانه و عافیت طلبانه عنداللزوم وارد عمل نشویم – حمایت می کنیم و دادگران و نیکوکاران را می ستائیم.

صاحبنظربرجسته مسائل حقوق بشر کشورمان با اشاره به اینکه پیمان حقوق بشر در دنیای معاصر توان آن را دارد که مستند و ملجا و پناه شهروندان همه ملت ها و حکومت ها در جهت مقابله با ظلم و تعدی ارباب بی مروت قدرت باشد و به تحقق عدالت و صلح در میان ادمیان کمک کند افزود: حال این پرسش مطرح می شود که چرا ما انسان ها وقتی مسند نشین قدرت می شویم التزام و اجرای حقوق بشر بسیار مشکل می نماید ولی چنانچه در تقلب احوال و تداول دول از مسند قدرت فرومی افتیم به همین حقوق بشر حتماً استناد می کنیم و البته گریز و گزیری هم نیست؟

وی با اشاره به اینکه خوددوستی افراطی و یا بهتر است بگوییم خودپرستی که بدترین نوع شرک است موجب می شود که از عدالت و انصاف فقط وقتی خشنود باشیم که حقمان را از حلقوم دیگران درآورند لکن اگر حق همسایه و همنوع را از حلقوممان برای تحقق عدالت خارج سازند به شدت می رنجیم ادامه داد: اصل زرین اخلاق به ما بیش از هر چیز می آموزد که دیگران را همان قدر دوست بداریم که خودمان را و هر قبله که بینی بهتر ز خودپرستی است.

محمد امجد با اشاره به اینکه حقوق بشر جهانشمول «حلف الفضول» عصر کنونی است افزود: مدعای ما این است که با تبعیت مطلق از قاعدة طلایی « اخلاق»، فرد می تواند به نحو "خودگردان" زیست اخلاقی و مبتنی بر صلح با خود و دیگران داشته باشد و چنانچه این قاعده مبنای رفتار هر فرد با دیگر افراد باشد در یک وضعیت آرمانی و مطلوب چشم انداز جامعه و ساختار سیاسی آن "دولت"، اخلاقی و عادلانه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حکومت مبتنی بر قانون ، اخلاقی است و حکومتی که مبتنی بر قانون نباشد غیراخلاقی است افزود: از این رو فرد اخلاقی "خودگردان"، که تحت حاکمیت قانون مطلق اخلاقی است که خود به نحو شهودی و وجدانی آن را دریافته است، می تواند و باید در هر گونه جامعه و فرهنگ و نظم و سامان سیاسی که خواه یا ناخواه عضوی از آن است ناقد وضع موجود در راستای بهبود نسبی وضعیت همگِنان و جهت گیری و جهت دادن خود و دیگران به سمت وضع مطلوب باشد.

استاد برجسته حقوق بشر با اشاره به اینکه انسان اخلاقی خودگردان اصل زرین اخلاق را معیار نقد هرگونه جامعه و قدرت و الزامی می داند که فراتر از احکام، خواست ها، آرمان ها و حقوق و آزادی های فرد و افراد تحقق یافته و یا تداوم می یابد افزود: پیش شرط اعلان رضایت و یا عدم رضایت فرد اخلاقی از روند امور جامعه و نقد قوانین موضوعه و الزامات معطوف به قدرت دولت ها، احترام متقابل شهروندان و دولت به پیمان حقوق بشر بالخصوص حق تعیین سرنوشت و حقوق و آزادیهای شهروندی منبعث از آن است.

وی اجرای قاطع پیمان حقوق بشر به عنوان معیار و میزانی جهت بهبود نسبی امور و سمت گیری به سوی عدالت بیشتر در فردایی بهتر دانست و افزود: حاکمیت حقوق و آزادیهای شهروندی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر بالخصوص حق تعیین سرنوشت بر همه قوانین موضوعه چشم اندازی را ترسیم می کند که در آن وضعیت نابرابری ها، بی عدالتی ها و خشونت ورزی های تلخ موجود در عرصه تمدن فعلی را به سمت کاهش می کشاندو باید گفت جلوگیری از افزایش بیشتر بی عدالتی ها و نابرابریها و تلاش در جهت کاستن هر چه بیشتر آنها وظیفه اخلاقی همه ماست./935/د102/س
ارسال نظرات