۰۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۳
کد خبر: ۹۶۵۸۲
مدیرکل اوقاف خراسان رضوی:

بالابودن آمار وقف در خراسان از برکات فرهنگ رضوی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید براینکه اگر به احکام شرعی وقف توجه شود هیچ مشکلی در حفظ وتوسعه فرهنگ وقف نخواهیم داشت، گفت: هشیاری و اطاعت به موقع امر ولایت باید از پیام های مراسمات عزاداری باشد.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شب گذشته در نشستی مطبوعاتی به تشریح برنامه‌های دهه اخر صفر این مرکز پرداخت و گفت: برگزاری همایش ده روزه بصیرت عاشورایی از مهم‌ترین برنامه های این دهه به شمار می رود.

هوشیاری و اطاعت به موقع امر ولایت از پیام های مراسم عزاداری باشد

وی افزود: این مراسم که برای سومین سال متوالی در مشهد و با شعار «مولا نوشته بود بیا دیر می شود تنها همین؛ چقدر پیامش غریب بود» برگزار می شود. این شعار برگرفته از قطعه شعری از علیرضا قزوه در خصوص لزوم هشیاری و اطاعت دقیق و به موقع امر ولایت است که یکی از پیام های مراسمات عزاداری باید همین مهم باشد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه این همایش هر شب پذیرای پنج هزار نفر از زائران ومجاوران حرم رضوی است اظهار داشت: سخنرانی اساتید برجسته کشوری، تلاوت قرآن توسط قاریان ممتاز بین المللی، مداحی و اجرای نمایش های آیینی از برنامه های همایش بصیرت عاشورایی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی همچنین حضور شخصیت متفکر مسیحی، «آنتوان بارا»( مسیحی سوری الاصل مقیم کویت و نویسنده کتاب الحسین فی الفکر المسیحی) را از جمله برنامه های دومین شب برگزاری این همایش ذکر کرد وگفت: سومین همایش بصیرت عاشورایی با همکاری استانداری خراسان رضوی، نیروی انتظامی، صداوسیما، فرمانداری، شهرداری وسپاه امام رضا(ع) برگزار می شود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد در ادامه ضمن گرامیداشت هفته وقف به تبیین جایگاه وقف و واقفان پرداخت و گفت: واقفان با ثبت موقوفات خود، نسبت به دیگران عمری طولانی تر دارند و از اثار و برکات حیات جاودانی شان بهره مند هستند.

بالابودن آمار وقف در خراسان از برکات فرهنگ رضوی است

وی افزود: پیامبر اکرم(ص)، بنیان گذار فرهنگ وقف و ائمه اطهار(ع) از بزرگ واقفین جهان اسلام بوده اند، از آثار وجودی امام رضا(ع) نیز چه در زمان حیات وچه پس از شهادت، گسترش فرهنگ وقف در خراسان است به گونه ای که مجموعه موقوفات تحت پوشش اوقاف و آستان قدس در مقایسه با سایر استان ها رقم بالایی را نشان می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: وقف از پدیده های اجتماعی است که اراده و سرمایه گذاری مردم در طول تاریخ است و مادامی که نتوانیم زمینه های مشارکت مردم را فراهم کنیم نباید انتظار اداره مطلوب موقوفات را داشته باشیم. یکی از دغدغه های ما در اداره کل اوقاف استان، کاهش دعاوی قضایی وقف در محاکم است که تعداد ان هم اکنون از 919 پرونده در ابتدای سال 88 به 913 پرونده کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه 92 مورد موقوفه جدید به ارزش 12 میلیارد تومان در این اداره به ثبت رسیده است ابرازد اشت: نیات واقفین شامل احداث خوابگاه های دانشجویی، کمک هزینه ازدواج وتهیه جهیزیه، کمک به کودکان بی سرپرست، استعدادیابی در امور ورزشی و تأمین هزینه های مراسم عزاداری بوده است.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: بااینکه بیش از 70 درصد موقوفات استان را عزاداری سیدالشهدا تشکیل می دهد اما در کل استان تنها 9 موقوفه ویژه حضرت زهرا(س) وجود دارد و همین امر باعث شده دست ما در مورد مراسمات عزاداری حضرت بسته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان داشت: با توجه به تأکید استاندار در رسیدگی به روستاها در 26 امامزاده مناطق روستایی پروژه های عمرانی در قالب های مختلف و با اعتبار 825 میلیون تومان از محل اعتبارات دولت واختصاصی بقاع متبرکه در دست اجراست که هفت پروژه ان همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد.

عدم اطلاع از احکام شرعی وقف مهمترین مشکل در این عرصه به شمار می رود

وی، بهره برداری از پایگاه های میقات الرضا(ع)، تجلیل از واقفان ومتولیان، هیئت امنا وخدام برتر در حاشیه مراسمات عزاداری را از برنامه های هفته وقف اوقاف خراسام ذکر کرد و گفت: سامانه ارسال پیامک احکام شرعی وقف به مدیران استان هم در این هفته افتتاح خواهد شد. با توجه به اینکه پشتوانه شرعی وقف، موجب ایجاد و دوام ان است واگر به این احکام توجه شود هیچ مشکلی در حفظ وتوسعه فرهنگ وقف نخواهیم داشت، عدم اطلاع از احکام شرعی وقف در سطوح مختلف، موجب بروز مشکلات در این عرصه است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشار هبه برگزاری جشنواره وقف و بقاع متبرکه در استان ادامه داد: همزمان با هفته وقف دفتر راهنمایی و مشاوره وقف در اداره کل اوقاف خراسان رضوی راه اندازی می شود تا خیرین با اولویت ها ونیازهای موجود در زمینه وقف آشنا شوند.

وی همچنین از تصویب تشکیل کمیسیون وقف و زیارت در شورای شهر مشهد خبر داد وگفت: طبق این مصوبه، با مشارکت اداره کل اوقاف واستان قدس، زیرساخت اصولی و اساسی ومدیریتی برای ترویج فرهنگ وقف را فراهم می کند.

تقویت جایگاه قرآن از مولفه های تحقق پایتخت معنوی است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به رشد 78 درصدی شرکت کنندگان در مسابقات قرآن استان یادآور شد: تحقق پایتخت معنوی نیازمند مولفه هایی است که از مهمترین ان ها، تقویت جایگاه قرآن در مشهد است .

حجت الاسلام گنابادی نژاد به تجهیز بقاع متبرکه و امامزاده ها اشاره کرد و افزود: به منظور میزبانی از کاروان های پیاده حرم مطهر امام رضا(ع) 12 امامزاداه در طول این مسیر تجهیز شده اند.

وی گفت: نمایشنامه جوشن که از نمایش های جذاب ایینی است تا 15 بهمن ماه در تالار نور مشهد برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان، برگزاری همایش وقف وفرهنگ با نگاه فرهنگی هنری به وقف، چاپ کتاب با مخاطب کودک در زمینه وقف، نخستین فراخوان تجلی وقف در رسانه ها با هدف جلب توجه مراکز خبری به وقف، حمایت از پایان نامه های مرتبط با فرهنگ وقف، بیان احکام شرعی وقف از تریبون نماز جمعه مشهد را از اقدامات انجام شده اداره کل اوقاف خراسان رضوی در راستای ترویج فرهنگ وقف برشمرد./930/پ201/س
ارسال نظرات