۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۹۷۰۹۲
مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین:

تبلیغ دین اسلام باید بر اساس روش های جدید سامان یابد

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین گفت: همگام با گسترش علوم و فنون و افزایش سطحی علمی و آگاهی مردم، تبلیغ در عرصه دین اسلام باید به صورتی نو و جدید برای مخاطبان بیان شود.
فعاليت فرهنگي مبلغان حوزه علميه در تابستان


حجت‌الاسلام علی اصغر رادحسینی، مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع، گفت: همگام با گسترش علوم و فنون و افزایش سطحی علمی و آگاهی مردم، تبلیغ در عرصه دین اسلام باید به صورتی نو و جدید برای مخاطبان بیان شود.

وی افزود: در عصر کنونی باید نوعی همسنخی بین مخاطب و مبلغ ایجاد کرد تا مبلغین بتوانند همسان با سطح فکری مخاطبان و به فراخور نیازهای فکری آنان محتوای تبلیغی خود را به روز ارائه دهند.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین با بیان این‌که بی‌تردید موضوعات ضروری و پویا و جدیدی وجود دارد که نیازمند پشتوانه‌ای پژوهشی است، پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر را فرصت مناسبی برای انتقال پژوهش‌های نوین و استفاده بهینه از تجارب تبلیغی، آموزشی و پژوهشی عالمان در طول تاریخ اسلام دانست.

وی تصریح کرد: در این فضای سایبری پرمحتواترین منبرهای تبلیغی در عرصه‌های گوناگون در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد و همه فضلای حوزوی می‌توانند بهترین تحقیقات کاربردی و تولیدی و تجارب گرانسنگ خود را در زمینه‌های مختلف در معرض استفاده فرهنگ کشور قرار دهند.

حجت‌الاسلام رادحسینی، حفظ آداب و رسوم تبلیغ سنتی را از انتظارهای گروه پژوهشی آموزشی سفیر دانست و گفت: موضوع‌هایی با گرایش قرآن روایی، تربیتی، روان‌شناسی در عرصه تبلیغ طوری هدف‌گذاری شده‌اند که مشکلات روحی، روانی، فردی و اجتماعی مخاطبان را از منظر دینی پاسخ‌گو هستند.

وی با بیان این که با طرح موضوعات کاربردی در اماکن تبلیغی می‌توان راهکارهای دینی مناسبی بر مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی ارائه و از بروز مشکلات جلوگیری کرد، افزود: باید فرصت انقلاب اسلامی ایران را در پیشبرد اهداف اسلامی مغتنم شمرد و در کنار طرح و پژوهش، موضوعات کاربردی را به شکل مناسبی ارائه کرد.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: در گلستان حقایق دین مبین اسلام، معارف و موضوعات بی‌بدیل زیادی یافت می‌شوند که در صورت ارائه در قالب‌ها و شیوه‌های جذاب و به فراخور نیاز سمعی بصری مخاطبان، می‌توانند بخش عظیمی از دغدغه‌های روحی و فکری آنان را برطرف سازند.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین با تشریح فعالیت گروه پژوهشی آموزشی سفیر، اظهار داشت: در گروه تحقیقاتی آموزشی سفیر با رویکرد آموزشی و پژوهشی، موضوعات روشی مورد کنکاش قرار گرفته و بهترین شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی ارائه خواهد شد.

وی در ادامه آشنایی با سیره تبلیغی معصومین(ع) و بزرگان عرصه تبلیغ، فراهم آوردن موضوع‌های پژوهشی کاربردی، تحقیق و پژوهش در موضوعات مورد نیاز مخاطبان، ارائه موضوعات پژوهش یافته به مبلغان، فراهم آوردن منابع تحقیقی، آموزشی و دینی برای ارائه به مبلغان در موضوع‌های مختلف، آموزش نحوه استفاده از منابع تحقیقی، آموزشی و دینی در امر تبلیغ را از جمله فعالیت‌های این گروه برشمرد.

حجت‌الاسلام رادحسینی ادامه داد: آشنا کردن مبلغان با مهارت‌های تبلیغی، روش‌های تحقیق، منبع‌شناسی تبلیغ، محیط‌شناسی تبلیغ، مخاطب‌شناسی تبلیغ، شؤون مبلغان دینی، شیوه‌های مختلف تبلیغ، روش و فنون کلاسداری، مدیریت در عرصه تبلیغ و فراهم ساختن بستر مناسب جهت دسترسی سریع و ارزان به منابع علوم اسلامی مرتبط با تبلیغ از دیگر اهدافی است که تحقیقاتی آموزشی سفیر دنبال می‌کند.

وی بیان داشت: این گروه تبلیغی تحقیقی، اهتمام ویژه‌ای به بالا بردن اطلاعات علمی و عمومی مبلغان به ویژه در عرصه دنیای مجازی و نرم‌افزارهای مرتبط با امر تبلیغ دارد و افزایش مهارت‌های مبلغ در برخورد با مخاطبان مختلف و همچنین ایجاد آرامش و اعتماد به نفس برای مبلغ و نیز ایجاد آموزشگاه مجازی، کتابخانه الکترونیکی مرتبط با تبلیغ و تهیه نرم‌افزارهای آموزشی را از وظایف خود می‌داند.

وی گفت: ارائه طرح‌های پژوهشی در راستای محتوای تبلیغی، ارائه شیوه‌نامه‌های متناسب با طرح‌های پژوهشی، ارائه موضوعات کاربردی متناسب با سطوح مختلف مخاطبان، جذب اساتید توانمند برای ارزیابی مقالات پژوهشی و جذب پژوهشگران توانمند برای تحقیق، گردآوری محتواهای تبلیغی، ارائه طرح‌های جدید پژوهشی و جذب کارشناسان علمی توانمند برای تهیه درختواره کتابخانه دیجیتالی مبلغان و تهیه متن کتاب‌های مورد نیاز مبلغان از وظایف اصلی این گروه است.

وی به تبیین بخش پژوهشی، آموزشی و خدمات نرم‌افزاری پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین پرداخت و افزود: بخش پژوهشی شامل قرآن پژوهی با رویکرد تربیتی، سیره معصومین، تاریخ معصومین، معارف ادعیه، پاسخ به شبهات عقلی، نقلی، فقهی و حقوقی در راستای تبلیغ، اخلاق بایسته و نبایسته، حکایات، مقاتل، اشعار موضوعی، مناسبت‌ها، زن و خانواده، متون سخنرانی‌ها و اطلس تبلیغی است.

حجت‌الاسلام رادحسینی با اشاره به بخش آموزش، گفت: گروه شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی شامل مهارت‌های تبلیغی، روش‌های تحقیق و منبع‌شناسی برای استفاده در امر تبلیغ، روانشناسی تبلیغ، مخاطب‌شناسی تبلیغ، محیط‌شناسی تبلیغ، زمان‌شناسی تبلیغ، شیوه‌های مختلف تبلیغ، مدیریت در عرصه تبلیغ و روش‌ها و فنون کلاسداری می‌شود.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین تصریح کرد: تأمین و در اختیار قرار دادن نیازهای نرم‌افزاری و غیرنرم‌افزاری در راستای تبلیغ و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی
www.safir-ac.ir از جمله فعالیت‌های بخش خدمات است که در دسترس مبلغان حوزوی قرار داده شده است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بهار
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
سلام. آدرسی که برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر..قرار داده شده، گویا هک شده و وارد یک سایت مبتذل میشود. لطفا بررسی نمایید.
0
0