۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۹۷۲۳۷
امام جمعه خوی:

رویکرد امام رضا، موضع گیری علیه جریان های انحرافی جامعه بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی گفت: موضع گیری علیه جریان های انحرافی اعتقادی و سیاسی، اصلاح اندیشه دینی و ارجاع مردم به دانشمندان را می توان از جمله مواضع اساسی امام رضا(ع) در برخورد با انحرافات جامعه اسلامی عنوان کرد.
حجت الاسلام سيد رضي موسوي شکوري
امام جمعه شهرستان خوي
شهادت امام رضاحجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، با تسلیت شهادت امام رضا(ع) و با اشاره به تصویر کلی از سیره و زندگی امام رضا(ع) اظهار داشت: امام رضا (ع) روز 11 ذیقعده سال 148 هـ.ق در مدینه و خانه امام موسی بن جعفر(ع) از مادری پاکدامن به نام طاهره چشم به جهان گشود که 35 سال از عمر شریف ایشان در عصر امامت پدر بزرگوارش سپری شد.

وی در بیان دوران امامت آن حضرت گفت: امام هشتم شیعیان مدت بیست سال امامت کرد که ده سال آن با خلافت هارون الرشید، پنج سال با خلافت امین و پنج سال آخر در عصر خلافت مأمون عباسی سپری شد.

حاکمیت بنی عباسی؛ مروج انحراف های فکری

حجت الاسلام شکوری با تشریح اوضاع سیاسی حاکم بر عصر امام رضا(ع) اذعان داشت: عصر حاکمیت بنی عباس به ویژه دوران امامت بیست ساله علی بن موسی الرضا(ع) در اثر بیدادگری های خلفا، عُمال و کارگزاران آنان وضع آشفته ای در جامعه حاکم بود که می توان به وجود آمدن انحراف فکری در جامعه اسلامی را از جمله آشفتگی های حاکم بر آن عصر عنوان کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست گذاری های غلط خلفا، توسعه جامعه اسلامی در اثر فتوحات اسلامی، ورود اندیشه های الحادی بر جامعه و گسترش تفکرات فلسفی یونانیان و همچنین ترویج جریان های فکری، سیاسی، کلامی و مذاهب فقهی انحرافی در جامعه اسلامی انحرافات و ناهنجاری های زیادی به وجود آورده بود.

جنایت خلفای بنی عباس، بیشتر از بنی امیه نباشد کمتر نیست

امام جمعه خوی با بیان انحرافات فکری حاکم بر عصر امام رضا(ع) ابراز داشت: تفسیر به رأی قرآن، ترویج کردن قیاس در محافل علمی، فتوا دادن با رأی و هوای نفس، به وجود آمدن جریان های انحرافی از جمله صابئین، براهمه، مُلحدین، دهریان، زنادقه، یهود و نصاری و همچنین آزاد گذاشتن آنان در بیان عقاید و اندیشه های انحرافی خویش نقش بسزایی در گسترش فساد اخلاقی در میان خلفا، کارگزاران حکومتی و بخش هایی از مردم جامعه داشت که می توان به جرأت گفت جنایت خلفای بنی عباس به خاندان رسول خدا(ص) بیشتر از بنی امیه نباشد کم تر نیست.

وی در ادامه به وجود آمدن شورش ها و قیام های داخلی را از دیگر ویژگی های حاکم برآن عصر عنوان کرد و گفت: در اثر ظلم و جنایت خلفای ستمگر عباسی درگیری های داخلی و شورش علیه عباسیان و عُمال آنان در مناطق مختلف به وجود آمد که شورش برمکیان در عصر هارون، شورش مردم حِمْص در عصر امین، قیام ابوالخصیب در منطقه توس و همچنین قیام ابوعمرو علیه هارون الرشید را می توان از جمله این قیام ها برشمرد.

اصلاح انحرافات فکری از اقدامات امام رضا قبل از پذیرش ولایت عهدی

رییس حوزه های علمیه خوی در بخش دیگری از سخنان خوی در بیان نقش علی بن موسی الرضا(ع) قبل از ولایت عهدی اذعان داشت: موضع گیری علیه جریان های انحرافی اعتقادی و سیاسی، اصلاح اندیشه دینی و ارجاع مردم به دانشمندان را می توان از جمله مواضع اساسی امام رضا(ع) در برخورد با انحرافات جامعه اسلامی عنوان کرد.

وی در تشریح اهداف مأمون از پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا (ع) گفت: از موضوعات برجسته در زندگی سیاسی امام هشتم شیعیان که در طول تاریخ در میان مورخان و سیاستمداران مورد بحث بوده موضوع پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا(ع) از سوی مأمون است.

تبدیل امام رضا به توجیه گر دستگاه خلافت، اصلی ترین دلیل پیشنهاد ولایت عهدی

حجت الاسلام شکوری ادامه داد: تبدیل مبارزات حاد انقلابی شیعه به فعالیت سیاسی آرام، مشروعیت بخشیدن به خلافت عباسی و تخطئه مُدّعای شیعه مبنی بر غاصبانه بودن آن، زیر سؤال بردن زهد و پارسایی امام رضا(ع)، در کنترل گرفتن فعالیت های مبارزاتی امام(ع)، ایجاد فاصله میان مردم وامام به واسطه مأموران حکومتی، کسب وجهه و حیثیت معنوی در میان شیعیان و نهایتاً تبدیل کردن علی بن موسی الرضا (ع) به توجیه گر دستگاه خلافت را می توان از جمله اهداف مأمون از پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا (ع) برشمرد.

وی در پایان با بیان تدابیر امام هشتم(ع) در رویارویی با سیاسی کاری مأمون بیان داشت: امام رضا(ع) در برابر تقاضاها و تأکیدهای مکرّر مأمون مبنی بر سفر به مرو و قبول ولایت عهدی مواضعی را اتخاذ کرد تا بر جامعه اسلامی و به ویژه مردم مدینه اعلام کند که این سفر و پیشنهاد تحمیلی است و در این زمینه می توان ایجاد فضای کراهت نسبت به این پیشنهاد و سفر به مرو در مدینه، استنکاف شدید از پذیرش ولایت عهدی تا قبل از تهدید به قتل، شرط امام (ع) مبنی بر عدم دخالت در هیچکدام از شئون حکومت ، استفاده از فرصت های به دست آمده در تبیین پشت صحنه های این پیشنهاد و نهایتا تشریح معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) را از جمله اقدامات امام(ع) در خنثی کردن این توطئه عنوان کرد./938/ت302/س
ارسال نظرات