۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۶۳۳۷۷

نگاهی به زندگی طوبی کرمانی؛ نخستین فیلسوف زن ایرانی

نگاهی به زندگی طوبی کرمانی؛ نخستین فیلسوف زن ایرانی
دیروز بود که خبر درگذشت خانم طوبی کرمانی در رسانه‌ها منتشر شد؛ وی دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، روز گذشته خبر درگذشت خانم طوبی کرمانی در رسانه ها منتشر شد؛ وی دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان بود.

طوبی کرمانی در حالی نخستین بانوی فیلسوف ایران لقب گرفت که دارای مدرک فوق دکتری فلسفه اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود.

وی در سال های عمر خود در عرصه های مختلف به فعالیت پرداخت؛ عضویت در کمیسیون بانوان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای خیرین سلامت کشور، عضویت در شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، اولین زن رایزن علمی و فرهنگی در یونان، مدیرمسؤول کتاب علمی پژوهشی «زنان»، مؤلف و مترجم برتر بین‌الملل دانشگاه تهران، مدیرکل سابق امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور، عضو شورای سیاست‌گذاری زنان اهل بیت(ع) از جمله مسؤولیت‌های وی بوده است.

طوبی کرمانی در سال های حیات علمی خود در بیش از 80 کنگره ملی و بین المللی در داخل و خارج از کشور حضور داشت و بیش از 60 مقاله علمی و 12 کتاب از وی برجای مانده است.

آن مرحومه استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران و اولین زن فوق دکترای فلسفه در ایران و فارغ التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام است./1399/د101/ف

ارسال نظرات