۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۶۷۹۳۲۰
گزارش؛

صوت مخفیانه ظریف چه واکنش‌هایی را به دنبال داشت؟

صوت مخفیانه ظریف چه واکنش‌هایی را به دنبال داشت؟
پس از افشای صوت مخفیانه ظریف، واکنش‌های متفاوتی از سوی مخالفین، موافقین، مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی و حتی سیاستمداران خارجی منعکس شد که به بازنشر آنان می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتشار صوت گفت‌وگوی تاریخ شفاهی سعید لیلاز با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت دوازدهم واکنش‌های متعددی را از سوی مخالفین، موافقین، مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی و حتی سیاستمداران خارجی به دنبال داشت؛ قصد داریم در این گزارش اهم واکنش‌ها را منعکس کنیم.

آیت الله رئیسی ۸ اردیبهشت‌ماه در دیدار جمعی از قضات دادگستری تهران گفت: حاج قاسم فقط یک فرمانده نظامی نبود بلکه یک دیپلمات انقلابی به معنای واقعی کلمه بود. او دارای دیپلماسی اثربخشی بود که گره‌های میدان را باز می‌کرد. حاج‎قاسم یک استراتژیست بود که بین میدان و دیپلماسی پیوند برقرار کرده بود. ایشان در اتاق در بسته نشسته بود بلکه با حضور خود در منطقه، منطقه را از وجود دشمن پاک کرد.

محمدباقر قالیباف با انتشار توییتی در روز ۶ اردیبهشت‌ماه، روز انتشار صوت نوشت: چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند. حالا که ‎حاج‎قاسم نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند و نقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.

قالیباف همچنین صبح امروز، در همایش «روز ملی خلیج فارس» که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد اظهار داشت: اگر کسانی به هر دلیلی دوگانه‌های فرصت‌طلبانه از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی می‌سازند، بدانند که این کار ضد منافع ملی، تجربه بشریت و علم است و هیچ منطقی در آن نیست، جز فرصت‌طلبی؛ همه ما می‌دانیم که هنر حاج قاسم عزیز ما در این بود که برای کشور تولید قدرت می‌کرد؛ ما روی حاج قاسم‌مان حساس هستیم، چون او نماد مکتب حضرت امام (ره) و سیدالشهدای مدافعان حرم و نماد مقاومت کشورهای اسلامی بود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه حاج قاسم الگوی جوانان امروز جهان اسلام و آزادیخواهان و قهرمان ملی ماست، تصریح کرد: ما حتی حاضر نیستیم یک خط کوچک بر سیمای درخشان این عزیز وارد شود؛ این برای ما سخت و سنگین و غیرقابل تحمل است و البته ما باور داریم که خداوند متعال، مدافه و حافظ خون شهداست.

 

صوت مخفیانه ظریف چه واکنش‌هایی را به دنبال داشت؟

 

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در آیین معارفه جانشین و معاون هماهنگ کننده نیروی قدس گفت: سپاه میدان را مقدس می‌داند و قطعا حاج قاسم یک شخصیت تأثیرگذار در میدان بود؛ او  این هنر را داشت که دیپلماسی را در خدمت میدان آورد، این قوت و جامعیت شخصیت او بود که هم در میدان جهاد می‌جنگید و هم می‌توانست اجماع بسازد، ائتلاف ایجاد کند و آرایش سیاسی صحنه را تغییر دهد و در عین حال برای دیپلماسی نیز قدرت بسازد.

وی همچنین افزود: همه می‌دانیم و می‌دانند که دیپلماسی بدون مضمون و محتوای قدرت صوت و کلمه است و امروز جهان برای صوت و کلمه‌ای که بدون پشتوانه قدرت باشد احترامی قائل نیست؛ نفوذ کلام پشتوانه قدرت می‌خواهد؛ سپاه و نیروی قدس آن و فرمانده رشید و فرماندهان شجاع آن این قدرت را می‌ساختند.

حجت الاسلام حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در نشست خبری در آستانه فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه گفت: حاج قاسم نه تنها یک مجاهد برجسته بلکه دیپلماتی کارکشته بود که بسیاری از سران کشورها را با منطق استوار خود همراه می‌کرد؛ حاج قاسم شخصیتی فراجناحی بود اما این فراجناحی بودن هرگز روحیه انقلابی ایشان را تحت تأثیر قرار نمی‌داد و حتی دشمنانش هم برای این شخصیت برجسته احترام قائل بودند.

سخنان ظریف با واقعیت منطبق نیست

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در توئیتر با سه هشتگ «رأی حلال، مرد میدان، پروژه نفوذ» نوشت: «مردان میدان و مردان دیپلماسی هردو می‌توانند فرزندان غیور ایران باشند. آقای ظریف بیش از هر سیاستمدار دیگری ناظر به نقش بی‌بدیل حاج قاسم در پیشبرد استراتژی‌های ایران در مذاکرات مختلف بوده و عجیب است که ایشان حالا منکر حقیقتی شده که خود بیش از هر کسی بر آن واقف است.

رضایی در ادامه این پست آورده است: «گزارش سفر و مذاکرات سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و آقای پوتین به عنوان یک سند نزد مراجع رسمی ثبت شده است. آنچه از آقای ظریف نقل شده، با واقعیت انطباق ندارد؛ بارها گفته ام، خطر اصلی زمانی است که نفوذی‌های بیگانه به بازیگران سیاسی وصل شوند و بازیگران سیاسی نیز برای اهداف خود از دولتمردان سوءاستفاده کنند.»

انگار نه انگار ظریف وزیر خارجه ایران است!

حجت‌الاسلام نصرالله‌ پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد.

حجت الاسلام پژمانفر همچنین اظهار داشت: آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه را برخلاف مصالح و منافع ملی کشور خواند و گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات آقای ظریف را با حضور شخص آقای وزیر در کمیسیون مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

همچنین سخنگوی این کمیسیون تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی نامه‌ای از آقای ظریف خواسته است که در اولین جلسه پیش روی کمیسیون امنیت ملی حاضر شود. موضوع جلسه دو بحث است؛ اولا ارائه توضیحات از سوی ظریف درباره فایل صوتی درز پیدا کرده، ثانیا تعدادی سوال از عملکرد وزارت خارجه در دستور کار است.

پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به اظهارات ظریف که گفته بود جان کری او را در جریان حملات محرمانه رژیم‌صهیونیستی به منافع ایران در سوریه قرار داده بود، به طعنه گفت: کری نقش وزیر خارجه ایران را ایفا می‌کرده و به ظریف مشاوره می‌داده؛ ما معتقدیم کری قطعاً به ایران گفته طاقت بیاورید، این کارزار فشار(حداکثری) آمریکا تمام خواهد شد و بایدن پیروز انتخابات می‌شود. آن وقت برای ۴ سال شرایط بهتر خواهد شد. برای یک دقیقه با تیم ترامپ مذاکره نکنید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
اینها صرفا کلی گویی است
0
0