۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۰۴۹۰۱
آیت الله جوادی آملی:

مجمع عالی حکمت اسلامی در هدایت جهان بینی فعال باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این که فلسفه همه علوم را محترم می‌شمارد از مجمع عالی حکمت اسلامی خواست در هدایت جهان بینی در حوزه فعال شود.
مجمع عالی حکمت اسلامی در هدایت جهان بینی فعال باشد
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی روز سه شنبه در دیدار هیات مدیره مجمع عالی حکمت گفت: فیلسوفان همه علوم را محترم می دانند و مجمع عالی حکمت باید به فکر آن باشد که در اسلامی کردن علوم همراه شود.

وی افزود: فلسفه ریاست عالی علوم را برعهده دارد لذا همه علوم را محترم می شمارد و مبادی،قلمرو و حدود همه علوم را مشخص می کند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: این سوال تا کنون مطرح بوده که آیا علم فلسفه که می تواند موضوعات سایر علوم را مشخص کند می تواند ثابت کند که علوم اسلامی هستند یا خیر؟ در پاسخ می گوییم که فلسفه عنوان می کند که جهان خالقی دارد و کل جهان فعل خدا است لذا تفسیر فعل خداوند نمی تواند اسلامی نباشد.

وی افزود: ما در جهان بینی الهی کل جهان را فعل خدا می دانیم ، همه علوم را نیز تفسیر علم او دانسته و در این صورت علوم غیر اسلامی نخواهیم داشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: قالب حکما در مناطق مختلف اسوه و الگویی برای مردم خود بوده اند و به طور مثال حکمای هندوستان بودند که توانستند در مقطعی مشکلات اخلاقی مردم را مرتفع کنند.

وی نصریح کرد: خوشبختانه به برکت نظام اسلامی شاهد برگزاری همایش های علمی مختلف هستیم اما این همایش ها مکان بحث های تخصصی و فنی نباید باشد. سعی شود در همایش ها مباحث تخصصی به جلسات داخلی کشانده شود و در همایش ها اثرات علمی که آمیخته با عمل باشند و برای مردم پیام داشته باشند عنوان شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: مجمع عالی حکمت می باید در هدایت جهان بینی در حوزه فعال باشد و خوب است که به طور مثال اعضای این مجمع روزی به هزار نفر یادآوری کنند که مرگ حق است ، خدایی است و برزخ و قیامتی در کار می باشد.

وی با اشاره به خاطره ای از زبان حضرت استاد حسن زاده آملی گفت: خیلی ها عنوان می کردند که چرا در قم مشغول تحصیل دروس حوزه می شویم که حضرت استاد در جواب می فرمودند که ما در قم بارگاه مقدس دخت موسی بن جعفر (ع) را داریم و همچنین قبور علمای گران سنگی را داریم که دارای برکات فراوانی است. حضرت استاد به ما یادآوری می کردند که شاگردان ارسطو هر هنگام که مشکلی داشتند بر سر مزار او می رفتند و ما نیز باید از برکات مزار علمای بزرگ مدفون در قم استفاده کنیم.

وی با تقدیر از خدمات مجمع عالی حکمت گفت: این خدمات به برکت نظام اسلامی است و فرصت مناسبی در اختیار اعضای مجمع قرار گرفته است چرا که باید بدانند که عده ای از دانشمندان غرب بدون تعصب منتظر علم هستند و افرادی علم مدار می باشند.

گفتنی است اعضای هیات مدیره مجمع عالی حکمت نیز در ابتدای این دیدار گزارش مختصری از آخرین اقدامات انجام شده در آن مجمع را ارائه کردند./917/د102/ص

ارسال نظرات