۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۰۵۰۰۷

دومین نشست علمی آسیب شناسی ملاقات با امام زمان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست علمی آسیب شناسی ملاقات با امام زمان (عج) با حضور جمعی از کارشناسان و طلاب در حوزه علمیه جامعه الزهرا برگزار شد.
عکس آرشيوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید آذرشین فام استاد حوزه علمیه خواهران جامعه الزهرا، روز گذشته در دومین نشست آسیب شناسی ملاقات با امام زمان(عج) ضمن بیان این مطلب که نگاه طلاب به این نوع آسیب ها باید نگاهی عمیق و دور از سطحی نگری باشد افزود: صحت این ملاقات ها قابل اعتماد و پذیرش نیست.

وی بیان داشت: در رابطه با این نوع ملاقات دو دیدگاه وجود دارد که در دیدگاه نخست ملاقات با آن حضرت در زمان غیبت کبری رد شده است زیرا غیبت کبری به این معناست که امام زمان غایب از نظر عموم باشد و از آخرین نایب بر حق آن حضرت نیز نقل شده است که امام زمان در طوقه ای که به علی بن محمد سمری عرضه داشتند فرمودند: دوران غیبت کبری شروع شده و ادعای ملاقات کذب است.

استاد حوزه علمیه افزود: دیدگاه دوم که با استناد به برخی اخبار و روایات است رویت آن حضرت در زمان غیبت را امکان پذیر می داند اشخاص امام زمان را می بینند و نمی شناسند البته برخی از این روایات مختص غیبت صغری است زیرا در زمان غیبت صغری افزون بر نایبان افرادی به خدمت حضرت شرف یاب شدند و نام این افراد در کتاب شیخ طوسی و صدوق ثبت شده است.

حجت الاسلام آذرشین فام با اشاره به این دیدگاه که ممکن است کسانی آن حضرت را ببینند ولی ایشان را نشناسند افزود: در صورت پذیرش این دیدگاه اثبات رویت بسیار دشوارست و می بایست این مطلب مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که مطالب شنیده شده از امام زمان در ملاقات با آن حضرت تا چه اندازه قابل استناد و مورد پذیرش است گفت: در صورت یقین فرد نسبت به ملاقات حضرت مهدی(عج) می بایست آنچه را از حضرت شنیده است با کتاب و سنت مقایسه کند و پی به صحت آن ببرد و در صورت تناقض به آن مطلب تمسک نکند زیرا شیطان همواره در صدد گمراهی انسانست و ممکن است فرد در مکاشفه حضرت را رویت نموده باشد و مکاشفه قابل خطاست.

در این مراسم حجت الاسلام حسین حجامی نیز فلسفه غیبت را عدم دسترسی به حضرت دانست و افزود: متاسفانه امروزه در بسیاری از سایت ها به این مطلب اشاره شده است که باید در همه کارها از امام زمان اجازه بگیریم و رهبر هم می بایست نظر امام زمان را بگوید و خود فتوا ندهد.

این استاد حوزه علمیه گفت: اگر قرار بود ما لحظه به لحظه حضرت را ملاقات کنیم و در مورد کوچک ترین کارهایمان با حضرت مشورت کنیم در این صورت غیبت معنای نداشت.

وی با انتقاد شدید از کسانی که ملاقات امام زمان را نقل می‌کنند و یا مواردی را جهت ملاقات آن حضرت بیان می‌کنند افزود: بهتر است به جای نقل این نوع وقایع که سند معتبر و راوی معتبری ندارد به نقل احادیث جامعی که از اهل بیت در خصوص شناخت آن حضرت بیان شده است بپردازیم.

حجت الاسلام حجامی با اشاره به رواج فرهنگ ملاقات گرایی بیان داشت: از جمله آسیب های ملاقات گرایی آنست که اشخاص را نسبت به ملاقات بی تاب می کند و زمانی که شخص میل واشتیاقش نسبت به ملاقات ارضا نمی شود ضد این عمل را انجام میدهد و از امام زمان خود روی گردان می شود و یا با بیان حوادث غیر واقعی در این زمینه جامعه را به سمت و سوی هرج و مرج می کشاند./926/پ201/ص
ارسال نظرات