۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۰۷۰۲۱
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

امام خمینی نقشی استثنایی در تاریخ سیاسی و اجتماعی روحانیت داشت

خبرگزار رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه درباره جایگاه و نقش حضرت امام(ره) در تاریخ سیاسی و اجتماعی روحانیت بحث های زیادی شده است گفت: نقش امام(ره) در تاریخ سیاسی و اجتماعی روحانیت، یک نقش استثنایی است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي



به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالوهاب فراتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه درباره جایگاه و نقش حضرت امام(ره) در تاریخ سیاسی و اجتماعی روحانیت بحث‌های زیادی شده است، گفت: به طور اجمال می‌توان گفت همه این مباحث تأکید بر این مسئله دارند که نقش امام(ره) در تاریخ سیاسی و اجتماعی روحانیت، یک نقش استثنایی و یا تکمیل کننده است.

وی افزود: البته من فکر می کنم تعبیر تکمیل کنندگی برای نقش امام(ره) واژه و تعبیر رساتر و بهتری است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: امام بر پیشینه ای از مبارزات شیعی در طول تاریخ تکیه زدند که قبل از آن در جنبش ها و نهضت های اسلامی، افراد زیادی توانسته بودند نهضت شیعه در عصر غیبت را به جلو ببرند.

وی بیان داشت: به عبارت دیگر، اگر ما جنبش شیعی را همانند یک پازل در نظر بگیریم، کسان بسیاری، هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ عمل اجتماعی، خانه های متعددی از این پازل را پر کرده اند و امام(ره) توانست در فرجام همۀ این تلاش ها، آخرین حلقۀ این پازل را تکمیل کند.

فراتی خاطرنشان کرد: اگر جنبش های اصلاح طلبانه ای که بعد از فوت پیامبر(ص) در جهان اسلام اتفاق افتاده است تا دوران معاصر را رصد کنید، متوجه می شوید که امام(ره) همۀ آنها را در نهضت خودش جمع می کند و آنها را به نقطۀ تکامل می رساند.

وی تصریح کرد: البته کسانی هم که تأکید می کنند که امام یک نقش بی بدیل و استثنایی در تاریخ این جنبش ها و نهضت ها دارد، شاید تعبیر درستی داشته باشد؛ به این دلیل که امام(ره) به خاطر داشتن برخی از کاراکترهای شخصیتی خودش، فردی استثنایی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه این ویژگی های شخصیتی وقتی در امام(ره) تجمع پیدا می کند، آن را تبدیل به شخصی می کند که از آن، شخص تاریخ ساز می سازد؛ اظهار داشت: کسی که گسستی بین دورۀ قبل و بعد از خودش ایجاد می کند و اساساً دورۀ معاصر را وارد دورۀ جدیدی می کند؛ دوره ای که به شدت متأثر از افکار اوست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این جهت تاریخ جهت جدیدی می یابد و وضعیت اجتماعی به سمت دیگری سوق داده می شود./916/د102/ع

ارسال نظرات