۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۰۷۳۰۱
رییس دادگستری آذربایجان شرقی:

همکاری دستگاه قضایی و حوزه‌های علمیه اجتناب‌ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به به روز رسانی برخی قوانین قضایی در کشور، همکاری دستگاه قضایی با مراجع و حوزه‌های علمیه را اجتناب ناپذیر دانست.
حجت الاسلام مالک اژدر شريفي، رئيس کل دادگستري آذربايجان شرقي قوه قضاييه
حجت ‌الاسلام مالک اژدر شریفی، رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی، در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه ترتیب یافت، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در قانون‌گذاری کشور صورت گرفت که امروز بسیاری از قوانین کشور برگفته از آیات قرآنی، اصول فقهی و احادیث و روایات معتبر و موثق است.

وی خاطر‌نشان کرد: پس از انقلاب؛ تدوین بسیاری از قوانین کشور از جمله قانون اساسی، مدنی، مجازات اسلامی، تجارت، آئین دادرسی مدنی و کیفری و ... با تاثیرگذاری فعال مراجع، علما و فضلای حوزه های علمیه بوده است، که نشان از اهمیت نقش حوزه های علمیه در تشکیلات قضایی نظام جمهوری اسلامی دارد.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر به روزرسانی و تدوین برخی از قوانین تصریح کرد: تحقق این مسأله جز با نقش آفرینی فعال روحانیت و حوزه های علمیه و البته مراجع ممکن نخواهد بود، چراکه اجتهاد در فقه، اصول و احکام تنها با مجاهدت علمی مرجعیت، مجتهدین و فضلای حوزوی محقق می شود.

حجت الاسلام شریفی با اشاره به فعالیت قضات و وکلای روحانی در دستگاه قضایی کشور ادامه داد: سلامت قضات و وکلای روحانی در قوه قضائیه الگویی برای دیگر فعالان تشکیلات قضایی است که نشان از تعهد و تخصص این قشر فرهیخته دارد.

وی در ادامه با تشریح نقش روحانیت در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه اسلامی اظهار داشت: مساله حبس‌زدایی و پیشگیری از وقوع جرم یکی از سیاست‌های کلی و مهم دستگاه قضایی کشور در سال های متمادی بوده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطر‌نشان کرد: اعتقاد بر این است که بایستی یک عامل درونی در انسان مانع زیر پا گذاشتن قانون و یا قانون‌گریزی باشد، که البته این مسأله بدون توجه به نقش دین در زندگی محقق نخواهد شد.

وی نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت در پیشگیری از وقوع جرم و حبس‌زدایی را انکار ناپذیر دانست و گفت: تأثیر فعالیت دینی یک روحانی و مبلغ توانمند در منطقه‌ای از شهر چنان محسوس است که شاید با دیگر راهکارهای فرهنگی نتوان به این نتیجه مطلوب رسید.

حجت الاسلام شریفی در پایان با بیان این که هم اکنون 350 قاضی در سطح استان فعالیت می کنند؛ گفت: طبق آمار به دست آمده از تعداد مراجعان به این اداره در طول دو ماه اخیر، روزانه به طور متوسط هفت هزار نفر به ساختمان مرکزی دادگستری تبریز و دو هزار نفر به مجتمع های داخلی شهر مراجعه می کنند که این آمار در نوع خود و نسبت به تعداد مراجعان سایر ادارات قابل توجه است./935/ت302/س
ارسال نظرات