حجت الاسلام روحانی:
برخی با تشویق چند نفر، خود را گم کرده و فرعونیت در آنها بروز می کند
خبرگزاری رسا ـ رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر اظهار داشت: تا زمانی که آدمی به قدرت نرسیده خود را پیرو رهبری جلوه می دهد، اما وقتی به قدرت و ریاست می رسد و چند نفر او را در شهر ها تشویق می کنند، خود را گم کرده و فرعونیت در او بروز می کند در نتیجه قانون، رهبری و شورای نگهبان را زیر پا می گذارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر و از یاران امام خمینی از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی، در دومین روز از گردهمایی استادان و مربیان تربیت اخلاقی، که عصر روز گذشته در تالار همایش های هتل میثاق مشهد برگزار شد، گفت: در میان متفکران و فلاسفه غرب موضوعی که دارای بحث می باشد این است که آیا انسان ذاتا و بالطبع خصلت شیطانی دارد یا خوی فرشتگی؛ به عبارت دیگر بحث این است که انسان قبل از اینکه به جامعه ورود پیدا کند و با هم نوعان خود با مسالمت می زیسته است؟ آیا انسان سلیم النفس بوده و بعد بر اثر ممارست با انسان ها و درگیری هایی که پیش می آمده به این راه کشیده شده است؟
وی ادامه داد: بعضی از استادان بر این باورند که انسان بالذات سلیم النفس بوده و بعد بر اثر جنگ، خوی و منش درنگی در او رشد پیدا کرده است و نیز برخی از فلاسفه بر این باورند که انسان ذاتا خون ریز است، لذا از بعضی آیات شریف قرآن به دست می آید که نظر دوم به طور تقریبی صحیح است؛ در برابر اعتراض ملائکة الله مبنی بر این که انسان خونریز است، خداوند نظر ملائکه را رد نمی کند و در این زمینه ذات اقدس الهی تقریبا این نظریه را تأیید می کند، بنابراین انسان ذاتا خون ریز بوده و خوی درندگی دارد.
حجت الاسلام روحانی با بیان این نکته که ملائکة الله از مسأله فطرت الله غافل هستند، تصریح کرد: انسان ویژگی دارد که بسیار سرنوشت ساز است و آن سرشت توحیدی است و لذا بسیاری از خطرها به وسیله آن دور می شود؛ اگر انسان این فطرت را بتواند رشد دهد به مقامات بسیار بالایی دست خواهد یافت و آدمی باید بداند که کدام راه را برگزیند؛ در اسلام راه را نشان داده اند اما آدمی می تواند خودسازی کند تا پیش رود و انسان شایسته ای شود و همچنین می تواند در منجلاب حیوانیت سقوط کند و از حیوانات پست تر شود، بنابراین زمانی که در زندگی بزرگان مطالعه کنیم، در می یابیم که زحمات بسیاری کشیده اند تا به این مقامات رسیده اند.
وی نیز اظهار داشت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی، انسانی غیر معصوم بود و با عالم وحی تماسی نداشت، ولی ایشان از نظر انسانی به درجاتی دست یافتند که در عصر ما بزرگترین فرد بعد از معصوم شدند. معظم له از نظر تهذیب نفس و اخلاق به مقامی رسیدند که در برابر اهانت ها و جسارت ها روحیه انتقام جویی نداشته و هیچگاه گله مند نشدند.
نویسنده کتاب نهضت امام خمینی(ره) ادامه داد: علت این که امام راحل(ره) را به نجف تبعید کردند بدین جهت بود که ایشان را به اختلافات داخلی در نجف مشغول سازند لذا در همان بدو ورود ایشان شب نامه ای منتشر شد که دو تن از استادان حوزه علمیه نجف این شب نامه را برداشته و خدمت ایشان رفتند برای این که از امام دفاع کنند، ایشان در جواب فرمودند «دیگر مجال و فرصتی برای دفاع از خود نمانده است اگر فرصتی باشد باید از اسلام دفاع کرد، بروید از اسلام دفاع کنید».
وی متذکر شد: بنده در نجف دیدم که امام هر قدمی را که در تأیید و استواری حوزه نجف برمی داشتند با اهانت هایی مواجه می شدند ولی ایشان هیچگاه سخنی به شکایت نگفتند و همچنین اجازه ندادند کسی در این مورد صحبتی داشته باشد.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با اشاره به سانسور سخنرانی امام خمینی(ره) در روزهای آغاز انقلاب پیرامون ملی گراها و این که امام با مسؤول صدا و سیما دوستانه برخورد کردند، گفت: اخلاق اسلامی امام در سایه زحمت و تهذیب نفس شکل گرفته بود و امام هیچ گاه وظیفه شخصی خود را به کسی واگذار نمی کردند. در روایتی آمده است عده ای از اصحاب خاص رسول اکرم(ص) که از هرجهت شایسته و خود ساخته بودند، خدمت رسول خدا(ص) آمدند و درخواست کردند «بهشت را برای ما ضمانت کنید» و حضرت تأملی کردند و فرمودند «در یک صورت ضمانت می کنم و آن این که کار خود را بر کسی تحمیل نکنید» بر اساس این روایت در می یابیم که امام این نکته را در نظر می گرفتند و هیچ گاه حاضر نبود به کسی دستور بدهد و همواره از این روایت تبعیت می نمودند.
وی همچنین بیان داشت: امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب عظمتی بزرگ خلق کردند که در طول تاریخ بی سابقه بود و ایشان با الهام از مکتب انبیا الهی انقلابی را بدون استفاده از سلاح جنگی و با قدرت ایمان پیروز ساختند و در جایی که به ایشان گفته می شد که شما این کار را کرده اید می فرمود «من این کار را نکردم» و ایشان ناراحت می شد و تمام تلاشش بر این بود که بفهماند خدا این کار را کرده است؛ لذا تواضع امام راحل واقعا توصیف نشدنی است.
حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در طول این 25 سال که رسالت رهبری را بر دوش دارند از برخی از دولت ها به شدت رنج کشیده اند و امروز نیز این چنین است؛ اما مسأله، مسأله مردم است و این راه مردان خدا نیست که نظر خودشان را بر دیگران تحمیل کنند، و این ها نکاتی است که انسان در سایه تهذیب به آن می رسد.
وی با بیان این که تمام مصیبت ها و گرفتاری هایی که امروز در مسیر انقلاب در حال شکل گیری است به جهت این است که مسؤولان و مدیران، خود ساخته و مهذب نیستند، گفت: امروز خوی غیر انسانی(حیوانی) در افراد رشد پیدا کرده است و خیلی از من سؤال می کنند این شخصی که این همه رهبری از آن حمایت می کند چرا این گونه در مدیریتش عمل می کند، بنده به آن ها پاسخ می دهم که این افراد خود ساخته نیستند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر ادامه داد: تا زمانی که آدمی به قدرت نرسیده خود را پیرو رهبری جلوه می دهد، اما وقتی به قدرت و ریاست می رسد و چند نفر او را در شهر ها تشویق می کنند، خود را گم کرده و فرعونیت در او بروز می کند در نتیجه قانون، رهبری و شورای نگهبان را زیر پا می گذارد و به محض اینکه اطرافیان آن ها (رمال ها و جن گیر ها) زیر سؤال می روند پاسخ می دهد «بگذارید ما کارمان را انجام دهیم» درحالی که باید بداند کار اصلی را ملت انجام داده است و باید بداند این کارهایی که انجام داده بر اساس برنامه هایی است که برای هر دولتی مشخص شده است. این افراد باید بدانند کاری مفید است که برای خدا بوده و در آن قانون شکنی نباشد و رهبری را نادیده نگیرد؛ و نیز باید بدانند کاری که در آن ایمان به خدا نباشد ارزشمند نیست.
وی اظهار داشت: راهی که امروز برخی افراد در پیش گرفته اند، راهی می باشد که کروبی، بنی صدر و موسوی رفتند؛ آنها گمان می کند که مردم ایشان را به خاطر خودش تشویق می کنند.
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: البته نکته ای که مهم است، این است که من امروز احمدی نژاد را بر امثال کروبی ترجیح میدم زیرا کروبی و موسوی همگام با آمریکا و انگلیس فریاد زدند و همسو بودند. نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که امروز ما باید در برابر این خطرها چه اقداماتی را انجام دهیم؟ ما چکار باید انجام دهیم که بتوانیم خود را از این وضع خطرناک نجات دهیم؟ در گام نخست راه اصلاح همین است که بتوانیم مسأله تهذیب نفس را همراه با تحصیل بیان کنیم؛ در متون اسلامی آمده است «علم با دو چیز همراه است حکمت(بصیرت) و تزکیه» اگر این شد برای جامعه مفید خواهیم بود و اگر غیر این شد انسان بر اساس خودخواهی آلت دست قرار خواهد گرفت. /968/پ202/ج
ارسال نظرات