۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۱۰۸۴۶۸
استاد دانشگاه تهران مطرح کرد؛

بیداری اسلامی و نقش آن در شکل‌گیری جبهه تمدن نخست جهان

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی دانشگاه تهران اظهار داشت: بیداری اسلامی و مشخصه های آن راه بازگشت مسلمانان به اسلام و زندگی اجتماعی وسیاسی است، بنابراین بیداری اسلامی صدور معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی است.
بيداري اسلامي/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عصر روز گذشته در دهمین روز از دوره آموزشی تربیتی والعصر بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) تهران، گفت: بیداری اسلامی جریانی است که مسلمان ها در هنگام مواجهه با حمله غربی ها (غربی ها در دوره جدید ماهیت صلیبی ندارند) یک واکنشی از خود نشان دادند، اسم این واکنش ابتدایی بیداری اسلامی است که در دو قرن پیش برای نخستین بار در مصر شروع شد.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی در سال 857 قمری(پنجاه سال قبل از حضور شاه اسماعیل در ایران) شروع می شود و چون کشورهای اسلامی در آن دوره دارای نظام مدنی نیرومندی هستند، استعمارگرهای اروپایی جرأت حمله به این کشورهای را نداشتند، اما از این دوره به بعد حکومت در اختیار عثمانی ها قرار می گیرد و باعث می شود که کشورهای اسلامی در وضعیت بدی قرار گیرند و غربی ها در وضعیت مطلوب تری نسبت به آن ها قرار گیرند.

نجفی با بیان این که مسلمانان با ورود اروپایی ها احساس کردند که غربی ها فقط به سرزمین آن ها کاری ندارند بلکه سرنوشت آنان را هدف قرار گرفته اند، ابراز داشت: بیداری اسلامی در آن دوره، بیداری اسلامی نظامی است و پس از آن موج دوم بیداری اسلامی، مشروطیت ایران است که نظامی نبوده و سیاسی است و انقلاب مشروطه اولین انقلاب اصلاح طلبانه در کشورهای اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: موج سوم بیداری اسلامی، با شکست مشروطیت همراه است و واکنشی به حرکت های داخلی است(مثلا در ایران نهضت نفت).

این استاد دانشگاه تهران با ذکر این که موج چهارم به پیشتازی ایران و با انقلاب اسلامی شروع شده است، یادآور شد: موج چهارم در 15 خرداد42 در ایران شروع شده و این موج، موج فرهنگی و عمیق تری است و در این زمان تمام شخصیت های مسلمانان زیر سؤال رفته اند، به عبارت دیگر موج تمدنی اسلامی با تمام امواج غرب مواجه شده است.

وی اضافه کرد: نظر غربی‌ها بر این است که بتوانند مسلمانان را از این بیداری اسلامی دور کرده و آن ها را به فضای ناسیونالیست هدایت کنند.

وی اشاره کرد: با آغاز موج چهارم، اسلام حرف برتر را مطرح کرد و این موج بیداری امروز فعال تر، سیاسی تر و شیعی تر شده است و به عمق جهان اسلام کشیده شده است، بدین جهت ایران هدایت آنان را در دست گرفته است، لذا نقش شیعیان و ولایت در این مسأله عمیق تر شده است.

نجفی عنوان کرد: موج بیداری اسلامی با مشکل حرکت های دینی افراطی و حرکت های روشنفکری تفریطی مواجه است و حرکت های دینی شان سلفی است و چون سلفی هستند سنت گراهای شان قشری و روشنفکران شان غیر دینی می باشند.

وی با یاد آوری این مطلب که در ایران اسلامی سنت بسیار قوی است و عالمان شیعی بسیار قدرتمند می باشند و با بیان این که تفکر امام سنتی غیر سلفی و غیر طالبانیسم است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی این تقسیم بندی ها را نمی پذیرد و تفکر ما بر اساس عرفان و تمدن اسلامی است.

وی افزود: تفکر امام و مقام معظم رهبری سلفی نبوده و این تقسیم بندی ها خطی است که بین تسنن و تشییع جدایی انداخته است؛ از این رو خط چهارم اعتدالی را در بیداری اسلامی پیش آورده و کشورهای اسلامی را از بن بست خارج کرده است.

این استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی متذکر شد: غربی ها می خواهند حرکت بیداری اسلامی را شیعی و ایرانی معرفی کنند، بنابراین بیداری اسلامی را پروژه خوانده و پروسه نمی دانند، بلکه دموکراسی خواهی و مخالفت با دیکتاتورها را پروسه ارزیابی می کنند، در صورتی که مبانی انقلاب اسلامی بر خلاف این نظریه است.

وی ابراز داشت: مطلوب کشورهای اسلامی بر این است که موج بیداری اسلامی عمیق تر شود و کشورهای مسلمان به لایه عمیق تر غرب واقف شوند، زیرا ایران اسلامی(شیعی) به رهبری ولایت فقیه، پیشتاز بیداری اسلامی قرار گرفته است و به همین جهت در موج بیداری اسلامی وهابی ها در کنار آمریکایی ها هستند و رشته این امر از دست سلفی ها، جریان های ناسیونالیستی و وابستگان آن ها خارج شده است.

نجفی سپس اشاره کرد: حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب «‌آینده در قلمرو اسلام» به گرایش جوامع اسلامی(به خصوص جوانان) به اسلام اشاره می کنند و ایشان معتقدند که دوران فعلی دوران بیداری اسلامی است و علت بیداری اسلامی را به سطوح آمدن جوامع اسلامی از تمدن مادی غرب ذکر می کنند.

وی تصریح کرد: بیداری اسلامی و مشخصه های آن راه بازگشت مسلمانان به اسلام و زندگی اجتماعی و سیاسی است؛ بنابراین بیداری اسلامی صدور معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی براین باورند که بیداری اسلامی به علت زنده بودن اسلام و نشانه تحقق وعده الهی است که خداوند در قرآن به مستضعفین وعده داده است، و نماد زنده بودن آن، سنت و احساس هویت اسلامی در بین توده های مردم است.

وی ابراز داشت: آیت الله خامنه ای قرن های سیزدهم، چهاردم و پانزدهم را به ترتیب قرن های فریاد گرا، تجربه گرا و الگو سازی می دانند و براین باورند که تفکر امام خمینی(ره) مهم ترین مرحله ای است که در بیداری اسلامی پیش آمده، به بیان دیگر جمهوری اسلامی خود معلول بیداری اسلامی بوده و امروز علت آن است (اجمالا و تفصیلا) زیرا الگوی برتر اسلام است و این الگو در کشورهای دیگر وجود ندارد.

استاد دانشگاه تهران علت علت شکل گیری موج بیداری اسلامی در کشور های منطقه را تحقیر حاکمان و تحمیل عقاید ستمگران بر مردم مسلمان برشمرد و یادآور شد: بیداری اسلامی به جهت این که سنت الهی است، متوقف نشدنی است و تا ظهور احساس عزت اسلامی و عمیق شدن ذات اسلام رو به جلو حرکت می کند، البته آفت ها و آسیب های زیادی این حرکت را تهدید می کند.

وی اضافه کرد: رهبری همواره به مردم کشورهای مسلمان گوشزد می کنند که از انقلاب خود مراقبت کنند و این حفاظت از انقلاب باید توسط نخبگان کشورهای اسلامی صورت گیرد.

استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی بیان کرد: بیداری اسلامی هر قدمی که به جلو بردارد، استکبار عقب نشینی می کند، بنابراین اتحاد مسلمانان را به دنبال دارد و منجر می شود که مسلمانان به دنبال فکر، علم و دانش رفته و دانشگاه های آن ها پیشرفت کند تا در نهایت نخبگان و دانشجویان مسلمان در صف نخست تمدن دنیا قرار گیرند.

وی متذکر شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بیداری اسلامی سه خصلت اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد صهیونیستی بودن را مطرح می کنند و موجی که امروز در سوریه پدید آمده است ضد آمریکایی نیست، زیرا در آنجا عربستان و ترکیه در حال دخالت هستند و اسرائیل غاصب می خواهد از این آشفتگی به نفع خود استفاده کند.

نجفی در پایان علت مخالفت غرب با ایران را حرکت به سوی زندگی غیر مادی عنوان کرد و افزود: این ها ملاک سعادت و خوشبختی مسلمانان را در پی دارد، به عبارت دیگر ملاک و الگوی ایرانی ها زندگی مدرن نیست و آن ها اسلام را الگوی برتر می دانند و نه دنیای مدرن./968/پ202/س
ارسال نظرات