معرفت جامعه از شرایط خاص و بایسته های قبل از ظهور است
حجت الاسلام بهرام دلیر، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به مقوله انتظار گفت: انتظار مساوی با امامت است و مساله امامت در شیعه یکی از ارکان اساسی و اعتقادی به شمار میآید. مسائلی که امامیه را از دیگر مذاهب و باورها متمایز میسازد اعتقاد به دو اصل عدل و امامت است.
وی در ادامه با توجه به دو مساله امامت و عدالت گفت: ما در مساله مهدویت، انتظار رکن اساسی شیعه را می کشیم پس انتظاری که ما در پی آن هستیم به ماهیت مکتب اثنی عشری برمیگردد.
استاد حوزه علمیه قم ایجاد معرفت را از شرایط جامعه پیش از ظهور بیان کرد و اظهار داشت: از شرایط ظهور، معرفت است و در راس هرم همه معرفتها معرفت به حق، معرفت به رسول و راهنمای حقیقی عالمیان و معرفت به امامت و ولایت است.
حجت الاسلام دلیر گفت: امام شناسی مساله مهمی است که بیان آن بر عهده علما، و صاحبان کرسی تدریس که حوزه های علمیه شیعه آنها را به رسمیت می شناسند و در رأس همه آنها مراجع عظام تقلید و فلاسفه بزرگی ژ زمان معاصر است نه هر کسی که از راه رسید و بحث امام شناسی را مطرح کرد که این امر چه بسا باعث خود رأیی در مسئله امام شناسی شود.
وی در بحث علائم ظهور در قالب روایات بیان داشت: علائم ظهور که در روایات مطرح شده اولا تک عاملی نیستند از این رو روایات هیچ تک عاملی را علت تامه برای ظهور معرفی نکرده اند بلکه اگر تمام روایات را رصد کنیم شناخت به عواملی پیدا می کنیم که همه آن عوامل باید با هم محقق شوند. ممکن است عاملی هزاران بار تکرار شود پس به مجرد این که یک عاملی را دیدیم نمیتوانیم بگوییم آن از علائم ظهور است.
استاد حوزه علمیه در بیان علل تامه ظهور حضرت ولیعصر گفت: علت تامه ای که حضرت صاحب الزمان(عج) را از پس غیبت به ظهور میرساند اراده تامه پروردگار عالم است برای همین خود امام زمان هم از خداوند خواهان تعجیل در ظهورش است از این رو ما در دوران فعلی تنها مؤظف به دعا کردن برای تعجیل در فرج هستیم.
حجت الاسلام دلیر در پایان اظهار داشت: ما باید انتظار آن امام همامی را بکشیم که محور عالم امکان و تمام جهانیان هم در بعد شریعت و هم در بعد تکوین است./929/ت302/ع