۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۸۸۶۷
آیت الله حیدری در گفت و گو با خبرگزاری رسا:

حوزه های علمیه و مراجع تقلید خاستگاه اصلی معرفی مسئله مهدویت هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری تأکید کرد: حوزه های علمیه و علمای شیعه متولی معرفی صحیح مسئله مهدویت در جامعه هستند و هر مرکز یا نهادی خارج از سیطره حوزه علمیه به مسئله مهدویت بپردازد جریانی منحرف و انحرافی است
آيت الله حيدري، امام جمعه موقت اهواز آيت الله حيدري امام جمعه موقت اهواز


مسئله مهدویت به عنوان یک اصل مسلم مذهب تشیع است. این اندیشه مانند آب زلالی است که تشنگان باده ولایت و امامت را در طول تاریخ شیعه سیراب کرده است. در این بین برخی از جریانات انحرافی هر از چند گاهی با ارائه عقاید انحرافی در صدد بدل سازی این اندیشه ناب هستند بدین جهت تبیین صحیح این اندیشه بوسیله علمای دین و حوزه های علمیه ضروری است.

از این رو برآن شدیم برای تبیین این مسئله و بیان شاخص ها و آسیب های این عرصه گفتگویی ویژه و تفصیلی با آیت الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد برجسته حوزه علمیه خوزستان ترتیب دهیم که ماحصل آن تقدیم می گردد:

رسا ـ مرکز اصلی معرفی مسئله مهدویت چه نهادی است؟

مهدویت مقوله ای اعتقادی و دینی است و حوزه های علمیه و علمای شیعه متولی معرفی صحیح مسئله مهدویت در جامعه هستند و هر مرکز یا نهادی خارج از سیطره حوزه علمیه به مسئله مهدویت بپردازد جریانی منحرف و انحرافی است؛ چراکه خود حضرت حجت(عج) علمای شیعه را ملجأ، مرجع و حجت خویش به مردم معرفی کرده است.

براساس حدیث حضرت مهدی(عج) مبنی بر این که «أماالحوادث الواقعه فارجعوا الی روات احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله » ورود غیر از حوزه های علمیه و علمای شیعه در مسئله مهدویت برابر با انحراف و باطل است.

رسا ـ چرا جریان های انحرافی از جمله تصوف، حجتیه، یمانی و جریان انحرافی اخیر همواره مسأله مهدویت را هدف قرار داده و سعی می کنند از آن سوء استفاده کنند؟

اقدامات جریان های انحرافی علیه مهدویت تازگی ندارد. علت اصلی اقدامات جریان های منحرف برای خدشه دار کردن مسئله مهدویت، قداست و معنویت آن در بین مردم و ریشه دار بودن این مسئله در آیات قرآن و سنت پیامبر است.

همه امت اسلامی به معنویت، قداست و مقام ویژه الهی مهدویت معتقدند و جریان های انحرافی به قصد سوء استفاده از این جریان مقدس و معنوی اقدامات سوء و شیطانی علیه این عرصه انجام می دهند.

پیدایش جریان های منحرف در عرصه مهدویت در خارج و درون تشیع و قبل و بعد از انقلاب از دغدغه های کارشناسان این عرصه است که در حوزه خارج از تشیع فرقه هایی از قبیل، مهدی عباسی پسر منصور دوانیقی ، ابن تومرث در قرن ششم در آفریقا و نیز مهدی سودانی در قرون اخیر و عبدالکریم جهیمان سعودی در سال 1358 شمسی از جمله جریاناتی هستند که در قرن های گذشته و اخیر از مدعیان دروغین و باطل در عرصه مهدویت مطرح شده اند.

در درون حوزه تشیع نیز انشعاباتی تحت نام مهدویت صورت گرفت از قبیل کیسانیه و اسماعیلیه در زمان ائمه و در قرون اخیر فرقه بهائیت و بابیه توسط محمدعلی باب و دیگر افراد پرورش یافته و از حمایت های دستگاه های استعماری غرب بهره می بردند، از جمله جریانات انحرافی هستند که از درون مذهب تشیع برخواسته اند.

جریان های منحرف رجعت، گروه های مدعی مهدویت، انجمن حجتیه و گروه هایی که مدعی بودند ارتباطات خاص با امام زمان(عج) دارند از جریان های منحرفی هستند که در دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران ظهور کرده اند.

رسا ـ فعالیت های فرقه انحرافی یمانی در استان خوزستان را شرح بدهید؟

این جریان منحرف بعد از سقوط صدام در کشور عراق توسط یک دانشجو بنیانگذاری شد که بنا را بر مخالفت با حوزه علمیه نجف اشرف گذاشت و متشکل از بعثی های رژیم صدام است که انگلیس و انجمن های سلفی گری حمایت کننده اصلی این فرقه به شمار می آیند.

جریان منحرف یمانی از طریق نمایندگان خود در برخی نواحی های شیعه نشین استان خوزستان به تبلیغ این فرقه منحرف پرداخته اند و با ادعای دروغین مبنی بر ارتباط با امام زمان(عج) قصد تشویش اذهان عمومی را دارند؛ از این رو همه ادعاهای این جریان منحرف دروغین و باطل است.

پیدایش جریان های منحرف مهدویت بحثی تازه برای حوزه علمیه و علمای تشیع نمی باشد و این جریانات به دلیل قداست و معنویت بالای مهدویت برای رسیدن به مقاصد سیاسی، اجتماعی، شهوانی، کسب قدرت، مطامع شیطانی و استفاده ابزاری از این عرصه به تأسیس جریان های منحرف و باطل اقدام کرده اند؛ از این رو حوزه های علمیه و مراجع از دیرباز با اقدامات جریان های انحرافی دست و پنجه نرم می کردند و همواره آنها را رد می کردند.

حوزه های علمیه و مراجع تقلید خاستگاه اصلی معرفی مسئله مهدویت هستند و این نهاد مرکزی جامع و کامل برای معرفی مسئله مهدویت است که دوری از این مرکز و پرداختن به مهدویت باطل و انحراف تلقی می شود.

حوزه های علمیه و علمای شیعه آن چیزی را که مورد تأیید امام زمان(عج) است را به جامعه و مردم منتقل می کنند چرا که حوزه های علمیه مورد تأیید منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) هستند؛ از این رو جریانی که مورد تأیید حوزه علمیه و علمای شیعه باشد جریانی صحیح و درست و در غیر این صورت این جریان منحرف و دروغین است؛ چراکه حوزه های علمیه و مراجع محک اصلی برای شناخت جریان های انحرافی هستند.

رسا ـ جریان انحرافی جدید اعتقاد دارد که عصر غیبت کبری به پایان رسیده و دوران ظهور صغری آغاز شده است و تبعیت از ولایت فقیه مربوط به دوران غیبت است و در دوران ظهور این تبعیت مطرح نیست؟ نظر حضرتعالی درباره این نظریه چیست؟

این گفته یکی از بزرگان حوزه های علمیه است که گفته اند « در حال حاضر در ظهور اصغر هستیم و غیبت کبری به پایان رسیده است » که این سخن کاملا درست و صحیح است و می توان ظهور امام زمان(عج) را به طلوع آفتاب تشبیه کرد که طلوع فجر طلوع اصغر و روشنایی کامل قرص آفتاب طلوع اکبر است.

اما این برداشت که « با ظهور امام زمان نیازی به تبعیت از ولایت فقیه نیست » غلط و اشتباه است. چراکه مسئله ولایت فقیه مخصوص عصر غیبت نیست و در زمان حضور امام زمان(عج) ولایت فقیه مشروعیت کامل و جامع دارد.

حدیث امام صادق(ع) مبنی بر «انی جعلت علیکم حاکما الراد علیهم الراد علینا و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد شرک لله» مسئله ولایت فقیه را تأیید می کند که در عصر حضور ائمه معصومین(ع) اطلاق آن شامل عصر غیبت هم می شود.

کسانی که در دوران امام صادق(ع) در مکان های دور افتاده زندگی می کردند، از طریق فقها و علما که نماینده امام بودند مطالب و نکات روز دین اسلام را دریافت می کردند؛ از این رو فقها و علما از سوی ائمه اطهار ولایت داشته اند.

مسئله ولایت فقیه در عصر ظهور اکبر امام زمان(عج) کاربرد دارد، و در دوران ظهور امام زمان(عج)، ایشان برای رسیدگی به امورات شیعیان و بررسی مشکلات آنان از طریق نمایندگان خاص خود با شیعیان ارتباط برقرار می کند که این نمایندگان حضرت ولی عصر(عج) در آن محدوده خاص هستند؛ بنابراین انکار کاربرد مسئله ولایت فقیه در عصر ظهور سخنی غلط و بیهوده است.

رسا ـ جریان انحرافی مسأله انسان کامل را به جای امام زمان(عج) مطرح می کند و این یکی از تفکرات تصوف است، به نظر حضرت عالی هدفشان چیست؟

انسانی کامل تر از معصومین(ع) وجود ندارد و در عصر حاضر کامل ترین انسان ها حضرت حجت بن الحسن، مهدی موعود(عج) است.

رسا ـ با توجه به اینکه جریان انحرافی جدید مخلوطی از تصوف، حجتیه، یمانی، فراماسونری، خرافات و دیگر مکتب های انحرافی است، به نظر شما چه نامی باید برای آنها نهاد؟

همه جریان های انحرافی جنبه التقاطی دارند و جریان تصوف ملغمه ای از مشرب های زهد اسلامی، رهبانیت مسیحی و مرتاضی هندی و همچنین جریان منحرف مارکسیسم اسلامی التقاطی از مارکسیسم و اسلام است که نشانگر التقاطی بودن جریان های انحرافی است. مهر و محبت، عدالت گستری و ارتباط با امام زمان(عج) از جمله ترفندهایی است که جریان های انحرافی برای تشویش اذهان عمومی بکار می برند ولی با انجام اقدامات شتاب زده حیله آنها نقش برآب می شود؛ از این رو امکان داشت عدم انجام اقدامات شتاب زده از سوی این جریان خطر شدیدتری را در جامعه ایجاد کند ولی خوشبختانه در برهه کنونی مراتب خطر این جریان کم تر شده است.

رسا ـ راهکار عبور از گردنه های خطرناک و انحرافات پیش روی انقلاب اسلامی چیست؟

تضمین کننده سلامتی راه درست رجوع به حجت های الهی است و راهی را که ائمه اطهار برای ما مشخص کرده اند را باید در پیش بگیریم که همان راه سعادت و کمال است و از اقدامات کاه مانند برخی جریان های منحرف کوه نسازیم و در حد خودش برای آن هزینه کنیم.

رسا ـ وظیفه پژوهشگران حوزوی عرصه مهدویت در برخورد با تفکرات انحرافی را چگونه می دانید؟

پژوهشگران حوزوی به عنوان علم داران مهدویت باید با رجوع به آیات قرآن کریم و روایت های صحیح ویژگی های مرتبط با مهدویت را به زبان روز و با استفاده از مبانی معتبر اسلامی به مردم معرفی کنند؛ چراکه این کار سبب می شود بصیرت و آگاهی مردم بیشتر شود و بتوانند پرتو نورانی مهدویت را از جریان تاریک انحرافی تشخیص بدهند.

رسا ـ انتظار حضرت عالی از دستگاه های فرهنگی از جمله وزارت ارشاد اسلامی در این زمینه چیست ؟

وزارت ارشاد یکی از نهادهای رسمی نظام اسلامی ایران است که باید با استفاده از فضا و امکاناتی که در اختیار دارد مردم را به سوی کمالات و نورانیت سوق دهد و ارزش های مورد توجه و تأکید نظام اسلامی و رهبری را دنبال کند.

وزارت ارشاد در فصل تابستان و در راستای برنامه های اوقات فراغت برنامه های ویژه کتاب خوانی، مسایل فرهنگی و هنری سالم برای جوانان ایجاد کند؛ چراکه با این کار جوانان از گرایش به جریان های منحرف و شیطان پرستی زده می شوند.

سازمان تبلیغات اسلامی، مساجد، مراکز فرهنگی، حوزه های هنری و رسانه ملی باید در راستای سرویس دهی مناسب مطابق با ارزش های اسلامی و دینی نسبت به مردم انجام وظیفه بکنند. مسؤولین اصلی مساجد در فعالیت های فرهنگی ائمه جماعات و حوزه های علمیه هستند که باید با همکاری دیگر نهادها و بسیج که همواره در کنار روحانیان مخلصانه خدمت کرده است، جذب جوانان به مساجد و محوریت قرار دادن مراجع و علما در فعالیت های فرهنگی و دینی از ایجاد رخنه برای نفوذ جریان های انحرافی در مساجد جلوگیری کنند.

رسا ـ برخی از مسؤولان فرهنگی استان تصور می کنند که دشمنان ما از جمله وهابیت و جریان های انحرافی از جمه یمانی و حجتیه جدید در خوزستان ضعیف شده اند به همین دلیل از کار و کوشش دست کشیده و به حاشیه شهرهای استان که همواره هدف این گونه دشمنان بوده اند، توجه چندانی نمی کنند، صحبت شما با این گونه مسؤولین چیست؟

زمانی که فعالیت دشمنان مکتب تشیع در جامعه نمو و رشدی ندارد به معنی زوال و اضمحلال این جریان ها نمی باشد؛ چراکه این جریان ها تاکتیک مقابله با مهدویت، ولایت فقیه و نظام اسلامی را تغییر داده و به صورت غیر مکشوف در صدد منحرف ساختن جوانان و جو جامعه است که دستگاه های مربوطه در قبال این مسئله باید هوشیار باشند.

البته این نکته را هم اضافه کنم قدرت اعتقادی عام مردم نسبت به اهل بیت و نظام اسلامی را تسخیر ناپذیر است و جریان های انحرافی قدرت ماندن در عرصه جنگ با اعتقادات مردم را ندارند؛ چراکه اعتقاد مردم نسبت به اهل بیت و نظام اسلامی فراوان است که نفوذ و تسخیر در آن واژه ای غیرقابل تعریف می باشد.

رسا ـ اخیرا حضرت عالی در سفر مکه به سر می بردید و از نزدیک فعالیت دشمنان علیه تشیع را شاهد بودید، آیا واقعا طبق گفته مسؤولین استانی ما وهابیت از فعالیت علیه شیعه دست کشیده و دل سرد شده است؟

تبلیغات هنگفت، پخش سی دی، راه اندازی سایت های متعدد، پخش شبکه های مختلف از ماهواره و اختصاص 16 درصدی درآمد نفت برای تبلیغ علیه تشیع از جمله اقدامات سردمداران فرقه ضاله وهابیت برای مقابله با شیعه و تشیع است که همه فعالیت های آنان جنبه انفعالی و عکس العملی دارد.

انقلاب اسلامی ایرانی در طول سی سال معارف و مکارم اهل بیت را به سرتاسر جهان صادر کرده است و مردم جهان و بویژه عربستان با استعانت از خداوند و الگو قرار دادن انقلاب اسلامی ایران شیفته اهل بیت شده اند که این خود سم مهلک و کشنده برای وهابیت است و سبب می شود که این فرقه فعالیت های خود را شتاب زده انجام بدهند؛ از این رو انجام فعالیت های شتاب زده به منزله شکست و نابودی برای آنان است.

حدیث امام رضا(ع) مبنی بر « الناس لو عرفوا محاسن کلامنا لاتبعونا » بیانگر این است که اقدامات جریان وهابیت به سود تشیع است و مردم با شنیدن زیبایی ها و طراوت کلام اهل بیت به سوی این مذهب الهی و به حق گرایش می یابند./9461/گ402/ر

ارسال نظرات