۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۱۰۰۷۸
دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی در بیانیه‌ای؛

قرآن کریم محوری‌ترین سند تبیین حقوق بشر در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد: استکبار جهانی دهه هاست که از حاکمان سر سپرده مستبد در کشورهای اسلامی در جهت منافع خود حمایت کرده و ثروت های ملت های مسلمان را به یغما می برند.
حقوق بشر اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلا می ایران به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: چه زیبا قرآن کریم به عنوان محوری ترین سند تبیین حقوق بشر از دیدگاه اسلام بیان داشته که حاصل تمام زحمات پیامبران الهی و آموزه های مقرر در متون مقدس برای آن است که انسانها در جهت اقامه قسط و عدل بکوشند. حرکت برای اقامه قسط و عدل نیز قطعا مبتنی بر آگاهی و دانایی ممکن می شود فلذا گسترش معرفت و دانایی از جمله مهم ترین راهکارهایی است که همه مخاطبان قرآن کریم باید بدان همت گمارند. با داناییِ انسان مسیر به سوی اقامه قسط و عدل به درستی پیموده می شود، ابعاد عدالت ورزی در شئون مختلف حیات بشر درست ادراک و پیگیری می شود و آفات و آسیب های فراروی این مسیر با دقت و بصیرت شناسایی و مرتفع می گردند.

در این بیانیه آمده است: دومین سال بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در تقویم ملی ایران امسال درحالی فرا رسید که بیش از شش ماه از تحولات وسیع خیزش های مردمی در کشور های اسلامی می گذرد. طارق طیب محمد بن بو عزیزی جوان دست فروش تونسی که در 17 دسامبر 2010 ( اواخر پائیز سال 1389) از فرط بی عدالتی خودرا به آتش کشید و بدین طریق آتش زیر خاکستر مطالبات متراکم ملت تونس را شعله ور ساخت و موجب فرار زین العابدین بن علی حاکم جائر تونس و خیزش مردمی در کشور یادشده گردید، احتمالاً هیچگاه نمی دانست مرگ او آغازی بر نه تنها قیام ملت تونس می شود بلکه خیزش های مردمی درکشورهای مصر، لیبی، یمن، بحرین، عربستان، اردن، مغرب و سوریه وبرخی کشورهای دیگر اسلامی نیز متعاقب آن ظهور وبروز پیدا می کنند.در همه کشور های یادشده و بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی، ملت های مسلمان مدت هاست که از حاکمان خود انتظار رعایت موازین شرعی و حقوق و کرامت انسانی را دارند.

مدت هاست که بسیاری از ملت های مسلمان به اَشکال مختلف حاکمان خود را نقد می کنند که چرا از مسیر قسط و عدل خارج شده اید ؟ چرا با عمل نکردن به معیارهای قسط و عدل، نابرابری های مختلف در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را ایجاد یا تشدید کرده اید؟ در برخی کشورهای اسلامی بارها ملتها به طرق مختلف سعی کرده اند مطالبات بر حق خود را پیگیری کنند ولی هر بار با سرکوب و برخورد شدید حاکمان روبرو شده اند.در برخی کشورهای اسلامی مدتهاست که نیروهای نظامی خارجی استقرار یافته وبرای پیشبرد منافع خود حاکمیت ملی کشور میزبان را لگد مال کرده و به هر اقدامی متوسل می شوند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: بیداری ملت های مسلمان را باید به فال نیک گرفت و به دولت ها یا جریان های فکری که در تلاشند تا مطالبات مشروع و ریشه دار ملت های مسلمان را همگام با رویکردهای مزوّرانه و مبتنی بر فرهنگ و سیاست غلط خود تفسیر کنند باید گفت که مسلمانان قرن ها پیش از تدوین اسناد بین المللی 60 سال اخیردر زمینه حقوق بشر، آموزه های صریح و جامع و سیره و سنت عملی درخشانی در جهت پیشبرد حقوق انسانی وتقویت صلح ودوستی بین اقوام وگروههای مختلف انسانی داشته اند. فلذا بازگشت ملت های اسلامی به خویشتن خویش را درست بشناسید و به آن احترام بگذارید. خطاب به این رهزنان پر مدعا و بد عمل جهانی باید گفت؛ دهه هاست که از حاکمان سر سپرده مستبد در کشورهای اسلامی در جهت منافع خود حمایت می کنید و ثروت های ملتهای مسلمان را به یغما می برید واز خود نمی پرسید که حق تعیین سرنوشت ملت ها آیا از حقوق شناخته شده بین المللی نیست یا دائماً درتلاشید تا همبستگی و وحدت ملت های مسلمان حول هویت دینی و فرهنگی آنان و تقویت خودباوری برای بهره مندی از تجربیات مثبت یکدیگر در ارائه الگوی مناسب مدنیت ومردمسالاری را مخدوش سازید و الگوها و راهکارهای مقبول خود را به آنها القا نمائید.

در بیانیه دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلا می ایران می خوانیم: خیزش عدالت خواهانه ملت های مسلمان را باید به فال نیک گرفت و در روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به عنوان روزی که همزمان با سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی درسازمان کنفرانس اسلامی بدین نام تعیین شده است، باید در سطح داخل جهان اسلام نیز با یکدیگر گفتگو کنیم و یادآور شویم که ما امتی هستیم که قرآن کریم ما را توصیه به شنیدن نظرات مختلف و انتخاب اَحسن نموده است، ما امتی هستیم که قرآن کریم به ما متذکر می شود که بنی آدم با هر رنگ و نژاد و طبقه و جنس و فکری صاحب کرامت ذاتی و اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان محسوب می شود و البته باید این جایگاه رفیع را با اراده و اختیار خود حفظ و حراست کند و الّا ممکن است به پست ترین درجات خود را تنزل دهد، ما امتی هستیم که نجات حیات یک انسان بنا به تصریح قرآن کریم همانند نجات تمام بشریت محسوب می شود فلذا کوچکترین خدشه بر حیات انسان ها پذیرفته نمی شود، ما امتی هستیم که اصول اعتقادی و بنیادی خودرا لزوماً مبتنی بر فرایند عقلی و تحقیقی باید بپذیریم و این چنین است که مقیّد به رعایت احکام دینی و معیارهای مختلف در عرصه های متنوع حیات می شویم.ما امتی هستیم که پیامبر بزرگوار ما توصیه می کند از بدو تولد تا زمان مرگ در پی کسب علم ودانش ومعرفت باشیم ودانش خود را برای پیشرفت نوع بشر ونه سود انگاری ودنیا طلبی بکار گیریم. در گفتگوی داخلی خانواده جهان اسلام ما مسلمانان صادقانه باید اعتراف کنیم که از این اصول و معیارها و دیگرآموزه های اصیل آرمانی خود فاصله جدی داریم و این فاصله جز با تلاش همه جانبه وعالمانه و نفی وابستگی ها و تقویت خودباوری وهمبستگی وهمدلی وفداکاری ومهربانی مرتفع نمی شود.

از تصویب اعلامیه حقوق بشر در اسلام توسط سازمان کنفرانس اسلامی 21 سال می گذرد. در سند مزبور برگرفته از مبانی اسلامی تعهدات مختلفی برای رعایت حقوق انسان بر عهده دولت های اسلامی قرار گرفته است باید در روز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی مجددا از خود بپرسیم تا چه اندازه این حقوق وتعهدات را می شناسیم وتا چه اندازه برای رعایت آنها در سطح داخلی کشورهای اسلامی کوشش لازم معمول داشته ایم؟وضع عملکردهای ما در یکساله گذشته چگونه بوده است؟و برای سال فراروی چه برنامه هائی در ابعاد مختلف حقوق انسانی مورد نظر وپیگیری داریم؟

در این بیانیه تصریح شده است: در روز حقوق بشر اسلامی ضمن بزرگداشت دستاوردهای مثبت متنوعی که در سطح یکایک کشورهای اسلامی در حیطه های متنوع حقوق انسانی طی یکسال گذشته بدست آمده وضمن ابراز نگرانی از موارد نقض حقوق انسانی که به اَشکال مختلف بروز یافته است، بار دیگر می توان این پرسش را مشفقانه مطرح کرد که چرا نباید در یکایک کشورهای اسلامی قوانین و مقررات مختلف، عملکرد ساز و کارهای متنوع اجرایی و قضایی وفرهنگ عمومی ورفتاری قاطبه مردم همه و همه انعکاس دهنده رعایت حقوق و آزادی های مشروع انسان ها ومقابله با ظلم وتعدی باشد؟براستی اگر ما به خوبی هنجارها و معیارهای درست در زمینه رعایت حقوق انسان ها را رعایت کنیم و به تعهدات شرعی وحقوقی خود در این زمینه پایبند باشیم دیگر در کشورهای اسلامی شاهد جنایاتی همانند آنچه در بحرین شاهد بودیم و هستیم نخواهیم بود، دیگر دایه های مهربان تر از مادر و قدرت های سیاسی زورگو مجالی نخواهند یافت که برای ملت های مسلمان نسخه بپیچند و خود را منادی حقوق و آزادی ها جا بیندازند یا مداخلاتی ویرانگر همانند مورد لیبی انجام دهند.

در پایان بیانیه خاطر نشان شده است: کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به عنوان یکی از معدود نهادهای مستقل حقوقی در جهان اسلام که با مشارکت وهمیاری بسیاری از برجستگان رشته های مختلف حقوق وفضلای علوم اسلامی قریب به دو دهه از تلاش وتکاپوی آن برای پیشبرد حقوق انسانی در سطح ملی وجهانی می گذرد، در این روز گرامی با تاکید بر مفاد بیانیه سال قبل خود بمناسبت این روز وضرورت پیگیری همه جانبه ابعاد نظری وکاربردی مطروحه در سند یاد شده فرصت را مغتنم دانسته از یکایک بزرگوارانی که به اَشکال مختلف بی ادعا و به صورت عام المنفعه طی یک سال گذشته در فعالیتهای مختلف کمیسیون در سطوح ملی وجهانی یاری رسان بودند، صمیمانه تشکر وقدردانی می کند وهمگان را به این واقعیت فرامی خواند که تا تلاش وپیگیری مخلصانه وهمه جانبه در ابعاد نظری وعملی برای بهبود امور بکار گرفته نشود، بنا به تصریح قرآن کریم تحولات مثبت را شاهد نخواهیم بود. بیائید امسال در بزرگداشت این روز ضمن ارج نهادن به بیداری ملتهای مسلمان و تلاشها و مبارزات در حال پیگیری آنها و ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای بی ادعای فعالین حقوق بشر اسلامی در سطح ملی یا جهانی، از خداوند بخواهیم که به امت اسلامی صبر و پشتکار و دانش و درایت روز افزون عنایت فرماید تا ذخائر و ارزشهای متعالی الهی وراهکارهای فطری وعقلی مناسب برای کمال و تعالی انسان در ابعاد مختلف را بیش از پیش بشناسند و برای تحقق جامعه ای سرشار از رعایت حقوق و کرامت انسانی و جهانی توام با صلح وامنیت وعدالت بیش از پیش عزم و همت و تلاش لازم را معمول دارند. از یاد نبریم که همه ما تکلیف شرعی و عقلی و اخلاقی برای اقامه قسط و عدل و حمایت از مظلوم وستمدیده در سطح ملی و جهانی داریم. به امید اجرای هر چه سریع تر عدالت در مورد ستمگران و حاکمیت صلح ودوستی و معنویت و اخلاق و انسانیت در سراسر جهان./935/د103/س
ارسال نظرات