۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۲۲۶

پخش سریال موهن علیه ائمه در عراق جنجال بپا کرد

خبرگزاری رسا ـ پخش سریال موهن «الحسن و الحسین و معاویه» در یکی از شبکه های ماهواره ای عراق، واکنش شدید علما و سیاستمداران را در پی داشت.
سريال موهن در مورد زندگي امام حسن و امام حسين عليهما السلام
به گزارش خبرگزاری رسا، پخش سریال موهن «الحسن و الحسین و معاویه» در یکی از شبکه های ماهواره ای سنی عراق، موجی از خشم و اعتراض علما، اندیشمندان و سیاستمداران را در پی داشت.

حجت الاسلام سید علی العلاق، رئیس کمیسیون اوقاف و امور دینی پارلمان عراق در این باره گفت: سریال الحسن و الحسین در برخی از شبکه های ماهواره ای در ماه مبارک رمضان در حال پخش است آکنده از مغالطات تاریخی است و با توجه به تصویر کشیدن چهره بازیگران نقش های امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) توهین به اهل بیت (ع) به شمار می آید.

وی افزود: بسیاری از علمای جهان اسلام از پخش این سریال به شدت ابراز نگرانی کرده و آن را عامل گسترش تنش میان مسلمانان می دانند، بنابر این پس از تشکیل گروه تحقیق با حضور کارشناسان و حقوقدانان از شبکه های پخش کننده این سریال شکایت خواهیم کرد.

خالد الجیاشی نماینده شیعه پارلمان عراق نیز از کمیسیون فرهنگ و رسانه پارلمان خواست تا این سریال موهن را به دقت زیرنظر بگیرد و پس از اثبات انحرافات تاریخی، تصمیات لازم را نسبت به آن اتخاذ کند.

اما سازمان اوقاف اهل سنت عراق در واکنش به اعتراضات صورت گرفته تاکید کرد که پخش این سریال هیچ مشکلی ندارد و علمای جهان اسلام با آن موافق هستند.

این سازمان اعلام کرد که برای پخش این سریال از علمای مذاهب مختلف کسب اجازه کرده و هیچ مشکل شرعی نیز در این سریال وجود ندارد.

اوقاف اهل سنت، کسب اجازه از علمایی نظیر شیخ یوسف قرضاوی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین که به مواضع افراطی علیه شیعیان خصوصا جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان شهرت دارد را عامل پخش این سریال عنوان کرده است.

این در حالی است که حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تاکید کرد که مراجع تقلید با پخش این سریال موهن که تاریخ اسلام را تحریف و چهره بازیگران نقش ائمه اطهار را به نمایش می گذارد به شدت مخالف هستند.

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی در پیامی این سریال را فاقد حقایق تاریخی خواند و نسبت به پیامدهای منفی آن به شدت هشدار داد.

حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، خطیب جمعه کاظمین، وهابیت را عامل اصلی پخش این سریال خواند و سید صدرالدین قبانچی نیز از پخش این سریال در یکی از شبکه های عراقی به شدت انتقاد کرد.

دانشگاه الازهر مصر نیز که بزرگ ترین مرکز اسلامی اهل سنت به شمار می آید پخش و مشاهده این سریال که چهره بازیگران نقش های اهل بیت (ع) را به نمایش می گذارد را حرام اعلام کرد.

اسامه هیکل، وزیر اطلاع رسانی مصر نیز در نامه ای که به شبکه های ماهواره ای این کشور ارسال کرد نبست به پخش این سریال موهن هشدار داد.

گفتنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز صبح امروز در بیانیه ای شدید اللحن، پخش سریال «الحسن و الحسین و معاویه» را به شدت محکوم کرد./980/ب901/گ
ارسال نظرات