۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۱۰۷۶۹

توضیح استاد دانشگاه معارف درباره چاپ مطلبی از وی در ویژه‌نامه خاتون

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اعتراض نسبت به چاپ مطلبی منتسب به وی در ویژه‌نامه خاتون روزنامه ایران، تغییر، گزینش و تلخیص چند مقاله و انتشار آن را بدون اطلاع محقق مناسب ندانست.
حجت الاسلام محمد علي ليالي عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي


حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد و محقق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اعتراض نسبت به چاپ مطلبی منتسب به وی در ویژه‌نامه خاتون روزنامه ایران، تغییر، گزینش و تلخیص چند مقاله و انتشار آن را بدون اطلاع محقق مناسب ندانست.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که مطلبی در ویژه‌نامه خاتون با عنوان «چرا در ایران حجاب برای غیرمسلمانان اجباری است» به نقل از اینجانب به چاپ رسیده که به این مضمون صحت ندارد، گفت: در نامه‌ای اعتراض خود را نسبت به تغییر این مقاله و چاپ آن در ضمیمه رایگان روزنامه ایران به سرپرست این نشریه دولتی اعلام کرده‌ام.

وی افزود: اواخر پاییز یا اوایل زمستان سال گذشته ذیل مطلبی با عنوان «حقوق اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی»، پیامی به این مضمون درج شده بود که مطلب شما برای درج در یکی از ویژه‌نامه‌ها انتخاب شده است، آیا اجازه درج مطلب را می‌دهید که در پاسخ آوردم بر طبق ذوق و قاعده کلی اجازه درج و چاپ مقاله درج شده در وبلاگ خود را با ذکر نشانی و آوردن تمام مطلب مانع نمی‌شوم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که «حقوق اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی» ارتباطی با بحث حجاب ندارد، تصریح کرد: آنجا متذکر شدم که در صورت تلخیص مطلب، حتماً برای اینجانب ارسال شود تا آن را بازبینی و اصلاح مجدد کنم که ظاهرا چنین وعده‌ای تحقق نیافت.

حجت‌الاسلام لیالی ادامه داد: چنانکه در همین مقاله درج شده مشخص است مطلب یک بحث حقوقی درباره جایگاه اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است نه بحث حجاب، یا علت حجاب یا عدم حجاب در میان اقلیت‌ها؛ ذیل این مقاله بحثی را پیرامون حجاب اضافه کرده‌اند که از من نیست.

وی با بیان این‌که برخی مطالب ویژه‌نامه خاتون مقابله با بحث حجاب و ترویج نوعی برهنگی فرهنگی در جامعه است، تصریح کرد: جریان انحرافی قصد دارد در پوشش بحث حجاب، برخی اندیشه‌های انحرافی خود را در جامعه گسترش دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی و تاریخی همچنین به محتوای نامه خود به سرپرست روزنامه ایران اشاره کرد و با بیان این‌که هنوز موفق به ارسال این نامه برای علی اکبر جوانفکر نشده است، خواستار عدم برداشت مقاله به نام محقق از یک وبلاگ و یا مصاحبه‌های دیگران و چاپ آن شد.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام لیالی در بخشی از این نامه خطاب به آقای جوانفکر آورده است: اگر همکاران شما در آن روزنامه قصد پرداختن به موضوعات مهم و چالش‌برانگیز را دارند مناسب است به اساتید و محققان اطلاع داده شود تا مطالب از غنا و استحکام علمی برخوردار باشد نه مقالات و مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلف با درجه اعتبار مختلف در کنار هم جمع‌آوری شوند.

وی در ادامه نامه با استقبال از هرگونه تلاش علمی و حلقه‌های گفت‌وگو و گفتمان در عرصه‌های معرفت دینی در راستای کرسی‌های آزاد اندیشی و همفکری و همگرایی دینی، بیان می‌کند: در بدو امر، چاپ مطلبی از خود را در آن مجموعه انکار کردم، زیرا مطلبی با این عنوان یا عنوان مشابهی برای آن روزنامه یا ویژه‌نامه آن ارسال نکرده‌ام؛ پس از پیگیری‌های متعدد متوجه شدم مطلب چاپ شده از وبلاگ شخصی این جانب برداشت شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان این نامه اضافه کرده است: خبرنگار آن نشریه می‌توانست ذوقی به خرج دهد و مقالات متناسب با بحث حجاب را انتخاب نماید که ظاهرا خبرنگار خوش ذوق شما سه مطلب و سه مقاله مختلف را در هم ادغام کرده، از اعتبار و استحکام مقالات کاسته و با حذف منابع و مآخذ بسیار به نام اینجانب درج کرده است. /920/

ارسال نظرات