۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۱۰۸۰۷
رییس شورای تقریب حوزه:

بهار تقریب مذاهب فرا رسیده است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب اسلامی، با اشاره به موج بیداری اسلامی، این تحولات را عامل فرا رسیدن بهار تقریب مذاهب امت اسلام دانست و خواستار راه اندازی کنفرانس بین المللی قرآن کریم و دارالتقریب های متعدد در کشورهای مختلف اسلامی شد.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، روز دوشنبه در نشستی خبری، امت اسلام را بیش از هر زمانی نیازمند وحدت و تقریب مذاهب دانست.

وی با اشاره به اقسام تقریب شامل تقریب تنزلی، تاکتیکی و تقریب شفاف صادق، به تبیین هر یک از اقسام فوق پرداخت و گفت: در نوع نخست برای پیشبرد و شکل دهی آن از مبانی مذهب تنزل صورت می‌گیرد و پاره‌ای از اندیشه ها و یا عقاید مذهب قربانی تقریب می شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این گونه تقریب نه مفید و نه عملی است و تنها پوسته و ظاهری از تقریب را دارد و خدمتی به جهان اسلام نمی‌کند و گاهی اوقات آسیب زا نیز هست.

وی با بیان اینکه تقریب شفاف بدون فرو رفتن در ابهام و دست کشیدن از مبانی به صورت شفاف مطرح می شود، گفت: چنین تقریبی توان مانور و درنوردیدن میدان های فرا رو را دارد و به دل ها بیشتر می نشیند و اتباع آن روز به روز بیشتر می شود و خالی از ابهام خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: ما در سطح مطلوب تقریب نیز با دو سطح فعال و منفعل مواجه هستیم، تقریب منفعل می نشیند تا اتفاقی بیفتد و سپس موضع گیری کند، اما تقریب فعال به سطوح مختلف راه می یابد و جامعه را در مسیر وحدت اسلامی فعال می کند.

وی اضافه کرد: در تقریب تاکتیکی، نفس مذهب موضوعیت ندارد بلکه کاربرد تاکتیکی از آن به عمل می آید و تقریب غیر صادق نیز می توان به آن نام داد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با تاکید بر اینکه تقریب باید صادق و شفاف باشد، بیان داشت: باید به صورت کاملا صادقانه و خالصانه در خدمت تقریب باشیم و از سر ضرورت افکار تقریب را مطرح و دنبال کنیم.

وی در ادامه به تبیین رابطه تقریب مذاهب و تحولات اخیر در جهان اسلام پرداخت و ابراز داشت: کسانی که پا به عرصه مناسبات شیعه و سنی گذاشته اند و در این زمینه تجاربی را اندوخته اند می دانند هیچ ساختار و چارچوبی مشروع تر، پاسخگوتر و فراگیرتر از تقریب مذاهب و مناسبات شیعه و سنی نیست.

موج بیداری اسلامی بهار تقریب مذاهب را رقم زده است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: در فضای تحولات اخیر و موج بیداری اسلامی ضرورت تقریب مضاعف شده و بسیاری از راه ها و آرمان های آن در فضای کنونی خود به خود شکل گرفته و این تحولات گام های بلندی را در جهت تقریب و پیمودن راه های نرفته برداشته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز بهار تقریب است به شرط اینکه خود را به روز کند و متناسب با فضای امروز و ادبیات تحولات اخیر پای به میدان بگذارد، راهکارها و راهبردهای خود برای وحدت و تقریب امت اسلام را تشریح کرد.

استاد حوزه علمیه قم ترکیبی کردن دعوت به تقریب و طرفداری از آن را یکی از این راهکارها عنوان و تصریح کرد: تقریب باید از حالت تک صدایی خارج شود هر چند این صدا صدای نیرومند اسلام باشد، امروز باید ندای تقریبی یک ندای ترکیبی باشد و نه تنها ایران بلکه ملت های دیگر هم در این ندا مشارکت اساسی و جدی داشته باشند.

امت اسلام بر ایجاد دارالتقریب تمرکز کند

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاکید کرد: پیشنهاد می شود که تقریب و نهاد تقریب در ایران و فعالان تقریبی در جهان در شرایط فعلی بر ایجاد دارالتقریب تمرکز کنند و این مهم را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.

وی ابراز داشت: اگر جهان اسلام بتواند یک خط ممتد تمرکز بر تقریب که پاکستان، ایران، عراق و مصر را به عنوان ارکان و مناطق اصلی جهان اسلام در نوردد و دربرگیرد، ایجاد کند سایر مناطق جهان اسلام نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تقریب جایگاه اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز در عراق نیاز به یک دار التقریب به صورت جدی احساس می شود، ابراز داشت: در ملاقات هایی که با برخی از علمای عراق داشته ایم آنها به اهمیت این گونه نهادها پی برده اند و در تکاپوی چنین کاری هستند و باید کمکشان کرد و آنها را در این زمینه یاری داد.

سازمان کنفراس بین المللی قرآنی ایجاد شود

رییس شورای تقریب حوزه علمیه قم ورود به مرحله ایجاد نهادهای اسلامی بر اساس مشترکات جهان اسلام را راهکار دیگر پیشبرد تقریب مذاهب دانست و تاکید کرد: باید نهادهایی در جهان اسلام بر اساس مشترکات تاسیس کنیم و ایجاد سازمان کنفرانس بین المللی قرآنی با مدیریت گردشی بین کشورهای جهان اسلام می تواند در این راستا حایز اهمیت فوق العاده ای باشد.

وی افزود: قرآن بزرگ ترین فصل مشترک شیعه و سنی است و اختلافی پیرامون آن یا وجود ندارد و یا جنبی و حاشیه ای است و اگر کنفراس بین المللی قرآنی راه اندازی شود افق نوینی فراروی تقریب مذاهب و امت اسلام گشوده خواهد شد.

رییس پیشین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: تقریب امروز باید به خود انتقادی بیشتر بها دهد، جلسات نقد متوجه به خود برگزار کند چراکه این راهبرد راهی برای تقویت تقریب و زدودن غبار مظلومت از چهره آن است.

ظرفیت حوزه برای تقریب در هیچ نهادی وجود ندارد

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی فعلیت بخشی به ظرفیت های حوزه های علمیه را راهبرد دیگر برای تقویت تقریب مذاهب بین امت اسلام دانست و گفت: حوزه از ظرفیتی برای تقریب برخوردار است که هیچ نهادی از آن برخودار نیست. باید این ظرفیت ها را فعال و منسجم کرد.

وی اضافه کرد: در این زمنیه دو حوزه قم و نجف باید همگام و منسجم با هم عمل کنند، چراکه امروز ندایی از سوی شیعه قوی است که ضلع دوم آن را نجف تشکیل دهد و باید به این مساله مهم جامعه عمل پوشاند.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب بیان داشت: راهکار بعدی ارتقای تقریب، توجه سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی به تخصص های تقریب و اطلاعات و معلومات نهاد تقریب است، از این رو هر فعالیتی در این عرصه باید متضمن بُعد تقریب باشد.

وی عبور از مساله اکتفا به نسل گذشته جهان اسلام و استفاده از نیروهای جدید و تنظیم فعالیت ها و حرکت ها بر این اساس و نهادینه کردن تقریب در جایگاه فرا سیاست را ضروری دانست و با بیان اینکه امروز تقریب نیاز جامعه اسلامی است، تصریح کرد: تنش هایی که بعضا بین دولت ها ایجاد می شود به هیچ وجه نباید به روند تقریب مذاهب اسلامی ضربه وارد کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: راهکار تحقق چنین امری، اجتناب از سیاسی کردن تقریب است و باید بکوشیم که تقریب را به جامعه اسلامی امروز بباورانیم که در جایگاهی فراتر از سیاست قرار دارد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: تقریب از مسائل تجاری فراتر و در کانونی ترین امور فرهنگی قرار دارد و باید به هر نحو این فعالیت ها حفظ شود.

وی با بیان اینکه حرمت و جایگاه شخصیت های تقریبی بایستی حفظ جایگاه آنان مربوط به امت ها تلقی شود، پایتخت فرهنگی شدن نجف را فرصتی برای تقویت تقریب مذاهب اسلامی دانست و بیان داشت: وارد کردن نجف به گفت و گوهای اسلامی امری ضروری است و باید افق را فراتر دید و نجف را بیشتر به جهان اسلام معرفی کرد.

تقریب، وهابیت معتدل را به گفت و گو فرا بخواند

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه وهابیت به شدت دنبال تفرقه هستند و باید در برابر آنها هوشیار و هوشمند بود، ابرازداشت: البته این به معنای عدم تقریب با آنها نیست، اما ایستادگی در برابر افراطی گری یک ضرورت است که باید به آن توجه شود.

وی در عین حال افزود: گروه های وهابیت و اتباع آنها در یک سطح نیستند، پاره ای افراطی و جمودگرا هستند، برخی ها معتدل و برخی ها نیز در حال تجدید نظر از این رو تقریب باید وهابیت را هم به گفت و گو فرا بخواند چراکه در درون آنها نیز افراد معتدل و در حال تجدید نظر وجود و این مساله افراطیون را در حالت انفعال قرار می دهد.

رییس شورای تقریب حوزه علمیه قم بیان داشت: تقریب صادق تقریبی است که به دیگران احترام بگذارد، تقریب بدون قبول این اصل و حفظ آن کارایی نخواهد داشت و راه به جایی نخواهد برد. /924/پ201/ع
ارسال نظرات